Avatar billede Slettet bruger
20. september 2007 - 10:14 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Brugerdefinerede skriftstørrelser

Jeg har lavet en E-mail layoutet med billeder, tekst og HTML (i princippet kunne vi lige så godt tale om et alm. website her). Nu fortæller min ærede kollega mig så, at min E-mail på hendes computer/mailklient ikke er særlig pæn (tekster bliver for store til de "rammer" eller "kasser" der er lavet til dem i designet, og de bryder derfor ud, og giver et "grimt" og "forskubbet" design).

Min kollega har været inde og pille i nogen windows indstillinger for skriftstørrelse på hendes maskine, så fontene er større end de normalt ville være - både på web og i windows generelt. Dette fordi at hun har svært ved at læse skriften i standard størrelse. (Mailen ser fint ud på en standard opsat windows maskine / standard opsat mail kient)

Jeg er så blevet bedt om at finde en løsning på dette problem, når vi fremover skal sende mails, der er layoutet med HTML. Derfor vil jeg gerne spørge om jeres mening... Hvordan skal jeg forholde mig som "designer"?

1: Jeg kunne jo lave hele E-mailen som en stor jpeg fil, og så er jeg jo 100% sikker på at den ser ud som jeg selv så den, da den blev sendt afsted. Men så omgår jeg jo min kollegas valg om at få større skrifttyper (hun får en "pæn" mail, men måske kan hun ikke læse den).

2: Eller er det efter jeres opfattelse "bare ærgeligt" for min kollega... Hvis hun ønsker at have større skrift på sin maskine, må hun også leve med at HTML desgins (mail, web, etc...) ikke ser ud som det oprindeligt var hensigten - det er jo hendes eget valg?

3: Eller er det som "designer" min opgave at teste alt hvad jeg laver på alle eksisterende platform/mailkient/browser/indstillinger kombinationer og sikre mig at jeg har lavet et layout, der "holder formen" ligemeget hvad således at man kan se den med skrift størrelse 36 uden at det går ud over desginet (overdrivelse fremmer forståelsen)?

Jeg er klar over at "svaret" nok findes som en "gylden mellemvej", men hører meget gerne jeres vurdering af denne lille "case" :)
Avatar billede keysersoze Guru
20. september 2007 - 22:33 #1
som du jo allerede lidt har gjort kan denne vendes og drejes på flere måder.

Den mest optimale og brugervenlige - men nok også meget sjældent sete - mulighed er at sørge for at designet kan klare både store og små fontstørrelser. Der er ingen tvivl om at det er svært med de store krav til grafik der er i dag men det kan faktisk godt lade sig gøre.

Det mest brugte er at låse fonte, størrelser osv vha css (fx vha en klasse - .text {font-size: 10px;} - som du kan bruge hvor du har lyst eller style direkte på dit html-element). På den måde låser du langt de fleste steder for at folk kan "pille" ved dit udseende.
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2007 - 10:31 #2
Okay... der bliver vist ikke kogt mere suppe på denne høne. Men tak for at sagligt svar kaysersoze.

Jeg vil gerne give point hvis du laver et svar.
Avatar billede keysersoze Guru
28. september 2007 - 17:35 #3
svar :)