Avatar billede neocron Nybegynder
18. september 2007 - 22:46 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Tilgå celle og række informationer fra DataGrid

Hey eksperter,
Et spørgsmål omkring VB.net, oracle og datagrids.

Jeg har en testfunktion som trækker info fra en Oracle database og populater et dataset - og det spiller max.

Nu har jeg et fint datagrid med min data når jeg kører programmet. Men jeg vil gerne til at lege lidt med selve dataerne og her kommer så spørgsmålet.

Min datagrid har 3 rækker (id, brugernavn, password) som udfyldes automatisk med dette. Lad os antage følgende scenarie:

ID    USER    PASS
1    abc    1234
2    def    5678
3    ghi    9012

Jeg vil gerne f.eks. at når jeg vælger en række skal den vise en MsgBox af flg. format:

Id: x
Navn: xxx
Kode: xxxx

Jeg lurer lidt på f.eks. dataGridView.SelectedRows.Item, men den har tilsyneladende et index på 1, og der får jeg ikke rigtig noget ud af. Er der nogen der har et slag på tasken?

Jeg sidder desværre ikke hjemme nu, men hvis der skulle være brug for screenshot eller kode eller lign, så poster jeg glædeligt.

Et tillægsspørgsmål - når man populater via dataset får kolonnerne navnene som tabellens kolonner har - hvordan kan man give dem unikke navne og stadig populate dem?
Avatar billede neoman Novice
18. september 2007 - 22:55 #1
hvis du bruger et GridView, som er en webcontrol, så kan du følge dette eksempel:
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/system.web.ui.webcontrols.gridview.selectedindexchanged(VS.80).aspx

Hvis du bruger DataGrid så er det nok bedst at spørge i vb.net -afdelingen:)
Avatar billede neocron Nybegynder
18. september 2007 - 23:00 #2
Mon ikke jeg kan lære lidt af det dér.
Jeg kan kun se en Visual Basic? Er der godt nok en VB.net kategori? :)
Avatar billede neoman Novice
18. september 2007 - 23:04 #3
datagridview er en windows ting vist nok - det har jeg ikke styr på.

Gridview er til web - hvad skal du ha kodet ?

vb.net kategorin er her: http://www.eksperten.dk/spm/Programmering/Visual-Basic-NET/
den mangler blot i hovedoversigten
Avatar billede neocron Nybegynder
18. september 2007 - 23:27 #4
Ahh så er det derfor jeg ikke kunne finde den. Bookmarked! ;o)

Efter lidt roden har jeg løst mit første problem - relativt simpelt, men tog lidt tænken og lidt kreativ brug af MSDN;

minDatagrid.SelectedCells.Item(x).Value.ToString

Nu vil jeg bare gerne have gjort så jeg selv kan navngive mine kolonner - det lader som om at udtrækket fra databasen selv smider db kolonnernes navne som titel/Name i programmet.
Avatar billede neoman Novice
18. september 2007 - 23:33 #5
property'en hedder HeaderText for en kolonne udvalgt fra GridView.Columns . der er vel noget tilsvarende for datagridview - slå den op på msdn
Avatar billede neocron Nybegynder
18. september 2007 - 23:59 #6
Den hed nøjagtigt det samme på DataGridView. Mere simpelt bliver det ikke - når man har lært det ;) Smid et svar - du har hjulpet mig godt på vej. Øvrige spørgsmål ta'r jeg over til VB.net kategorien om nødvendigt ;)
Avatar billede neoman Novice
19. september 2007 - 00:03 #7
Ok - good luck "over there":)
Avatar billede neocron Nybegynder
19. september 2007 - 00:43 #8
Tak ;)