Avatar billede strikerdk Novice
15. september 2007 - 05:43 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Ang. Open source CMS og rettigheder

Hej Eksperter.

Det kan godt være jeg er lidt rung i hovedet, for jeg har snart læst samtlige tråde igennem herinde ang. de open source cms-systemer der findes til asp.net.

Jeg har et par spørgsmål som jeg ikke helt kan gennemskue

1) Hvis man som virksomhed vælger at benytte et open source CMS-system, som eksempelvis Umbraco, kan man så kvit og frit implementere det til sine kunder uden beregning til CMS-udgiveren?

2) Kan man redigere i selve koden på et open source CMS-system, uden at nogen brokker sig eller anklager en?

Det er nu ikke fordi jeg skal fremhæve eller "anklage" Umbraco - Det var bare det ASP.NET CMS-system jeg stødte på under en søgning.
Avatar billede leif Seniormester
15. september 2007 - 11:59 #1
Det er en gråzone, men jeg plejer som udgangspunkt ikke tage noget for CMS systemmet, hvis jeg bruger et standard system (Jeg bruger normalt et PHP system), men tilgengæld betaler mine kunder for at jeg implementerer Design og opsætning. Og faktisk ofte har jeg faktisk kodet et system som passer 100% til behovet og det er de kunder jeg har været glade for, fordi så er der ikke en masse unødvendige funktioner
Avatar billede arne_v Ekspert
15. september 2007 - 20:11 #2
re 1)

Ja - det følger af definitionen på open source.

Men afhængig af hvilken licens der bruges så skal dine rettelser og tilføjelser også
være open source.

Umbraco bruger MIT licens så den har ikke et sådant krav.

re 2)

Ja - det følger af definitionen på open source.

Se ovenfor omkring ikke-monetære krav.
Avatar billede strikerdk Novice
16. september 2007 - 20:20 #3
Okay - Så blev jeg så klog. Jeg beklager det sene svar - det har været en lang weekend :) Jeg vil gerne dele pointene mellem jer. Så hvis i vil smide et svar, så håber jeg i begge er tilfredse :)
Avatar billede arne_v Ekspert
16. september 2007 - 20:22 #4
fino
Avatar billede strikerdk Novice
17. september 2007 - 08:00 #5
Til Leif. Hvis du vil have point så giv venligst besked. Jeg vil i så fald oprette endnu et spørgsmål, men da du endnu ikke har svaret, godtager jeg arne´s svar.
Avatar billede leif Seniormester
17. september 2007 - 08:34 #6
Maden kommer igennem Point så det er helt iorden
Avatar billede strikerdk Novice
17. september 2007 - 09:44 #7
http://www.eksperten.dk/spm/796757

Smid venligst et svar Leif