Avatar billede fusbagner Nybegynder
14. september 2007 - 21:59 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Installation af Sata II harddisk

Jeg har købt mig en ny Hitachi hd men jeg kan måske ikke finde nogen driver til den ???
Den har flg model nummer hcs725025vla380 mit bundkort er flg : ASRock 939Dual-sata2.
På den cd rom der fulgte med bundkortet ligger der drivers menjeg er i tvivl om jeg har fundet den rigtige ?? den hedder flg : jgogox64 (SCSI port upper filter driver ).

Jeg kan forstå at jeg skal smide den på en diskette for at installere den ikke ??? man kan ikke køre den direkte fra cd rom ?? jeg har 2 drev i så det burde ikke forstyrre xp installationen
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
14. september 2007 - 22:10 #1
Der findes ikke drivere til harddiske, men til SATA controllere. Det er den dit bundkort skal finde, og ikke harddisken. Det gør SATA controlleren.
Og prøv at kigge lidt omkring her på E. Der er utallige der spørger hvordan en SATA installeres i XP. Nærmest et par stykker om ugen.
Avatar billede haverslev Novice
14. september 2007 - 22:16 #2
Nu ved jeg ikke om jeg forstår dit spørgsmål rigtigt, men kig lige på "situation 1":
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede fusbagner Nybegynder
14. september 2007 - 22:17 #3
Jeg ved godt at det controlleren men jeg er bare i tvivl om det er den rigtige driver jeg har fundet på den cd-rom der fulgte med bundkortet ??
Avatar billede hcichosz Praktikant
14. september 2007 - 22:28 #4
Hej
Jeg køre den fra cd
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
14. september 2007 - 23:25 #5
her er den nyeste driver http://www.asrock.com/mb/from.asp?Model=939Dual-SATA2&s=&T=D&ID=245

Den hedder ULi SATA driver ver:1058f
Avatar billede haverslev Novice
14. september 2007 - 23:44 #6
Der skal kun bruges SATA driver HVIS der skal køres i raid.
I "non raid" mode kræves ingen driver.
Se omtale side 20/21_
ftp://download.asrock.com/manual/939Dual-SATA2.pdf
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
15. september 2007 - 00:03 #7
Snakker vi om en ren installation, eller blot tilføjelse af en hd til systemet?
Avatar billede fusbagner Nybegynder
15. september 2007 - 00:13 #8
Jeg skal installere winxp på den ny HD ...jeg har fulgt indtrukserne ifølge Haverslevs Link dog ikke situation 1 men situation 2 . der sker bare ikke  en fis når jeg trykker F6 når den spørger om jeg vil installere tredjepartdrivere
Avatar billede fusbagner Nybegynder
15. september 2007 - 00:36 #9
Fik smidt den over på non-raid i Bios så nu kører det.....tror jeg
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
15. september 2007 - 01:25 #10
Hvis det er en ren installation, som jeg også formodede, skal du have filerne på en diskette.
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2007 - 09:18 #11
Har du diskettedrev i computeren ??
Avatar billede zagger Juniormester
16. september 2007 - 10:23 #12
For nu at gøre forvirringen total. Så kan du prøve at hente nLite.
http://nemli.dk/hent.php?navn=nLite
Den kan integrere drivere, opdateringer og meget andet på din Windows installationscd, og til sidst lave en iso, eller brænde direkte ud på en cd.
Men det kræver selvfølgelig at du finder de rigtige drivere til dit system.
Avatar billede fusbagner Nybegynder
18. september 2007 - 19:58 #13
Min ny HD fungerer nu perfekt efter jeg satte Bios til non-raid så Haverslev skal ha points.
Avatar billede hcma Novice
18. september 2007 - 20:13 #14
du beder haverslev om at lægge et svar her. når det er gjort, accepterer du det.
Avatar billede hcma Novice
18. september 2007 - 20:13 #15
Avatar billede haverslev Novice
18. september 2007 - 20:15 #16
Fint at det virker ;o)
Avatar billede hcma Novice
18. september 2007 - 20:23 #17
for at kunne acceptere haverslev's svar, skal du hoppe helt ned til venstre -> marker haverslev's navn og med navnet markeret trykker du på accepter  :o)