Avatar billede engrob Nybegynder
07. juni 2001 - 21:14 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

Træk og slip

Hej hej.

Hvordan laver man en flashfilm hvor man kan hive i det hele og det flytter sig? Ligesom i popupvinduet på www.sortenmuld.dk
Er det let eller kræver det meget kendskab til flash?
Avatar billede ditlev Juniormester
07. juni 2001 - 21:17 #1
Man kan lave et movieclip der er \"draggebal\", dvs. kan flyttes rundt med som du beskriver. Det er ikke særligt svært at lave, og der er mange tutorials, bla. på www.flashkit.com om emnet.
Avatar billede ditlev Juniormester
07. juni 2001 - 21:19 #2
Avatar billede ditlev Juniormester
07. juni 2001 - 21:22 #3
Idéen er at lave et movieclip og indsætte en knap deri.
Til knappen gives nu actionen
on press
startDrag
Osv. men det står udførligt i tutorial.
Avatar billede engrob Nybegynder
07. juni 2001 - 21:45 #4
Ja, det ved jeg godt hvordan man gør, men som du også kan se på sorten muld, så er det vel hele filmen, der bliver flyttet. Det er ligesom de der rullemenuer, man nogen gange ser, bare hvor man skal trække med musen...
Avatar billede flash_gordon Nybegynder
07. juni 2001 - 22:04 #5
mener du at rykke hele flash filmen. for det kom jeg til engang. Du gør bare det at du enten skipper movieclipet eller knappen. (kan ikke lige huske hvad) og det medvirker til at du fylder HELE flash filmen
Avatar billede flash_gordon Nybegynder
07. juni 2001 - 22:05 #6
Jeg kan godt lave en fla fil til dig, men det bliver først i morgen..
Avatar billede flash_gordon Nybegynder
07. juni 2001 - 22:07 #7
til min kommentar klokken 21:45:04 <--- he he, fylder betyder selvfølgelig flytter
Avatar billede flash_gordon Nybegynder
07. juni 2001 - 22:08 #8
at flytte hele flash filmen er således nemmere end at flytte en enkelt del af filmen
Avatar billede flash_gordon Nybegynder
07. juni 2001 - 22:18 #9
Jeg har funder ud af det. Du laver en knap, putter de her actions på den:

on (press) {
    startDrag (\"\");
}
Avatar billede flash_gordon Nybegynder
07. juni 2001 - 22:20 #10
Da man ikke sætter noget bestemt til at bliver drag\'et bliver det hele flyttet. Håber det er det du søger.
Avatar billede vandhunden Nybegynder
07. juni 2001 - 23:09 #11
Sortenmulds er ikke bare drag! Læg mærke til at filmen \"ruller\" når man hiver musen hen i henholdsvis den ene og den anden side, det er ikke et reelt træk. Hastigheden stiger jo længere man kommer væk fra midten. Og desuden slider den kun den ene vej, ligemeget hvordan amn bevæger musen. Altså kun på x-aksen. Det I beskriver lyder ikke helt som det der er på sortenmuld...

/Andreas
Avatar billede engrob Nybegynder
07. juni 2001 - 23:10 #12
Yes, skulle faktisk lige selv til at skrive det, hehe.
Avatar billede engrob Nybegynder
07. juni 2001 - 23:11 #13
Nå, hvad i får min kommentar alligevel:

Flash_gordon>> Ja, jeg kan godt se din point, men jeg vil gerne have præcis den effekt der er på www.sortenmuld.dk
Der er det jo også sådan at hvis du hiver i midten og trækker mod fx højre side så accelererer \"flytningen\"
Desuden tror jeg faktisk ikke der er tale om noget med noget drag (brugte jeg forkert ordvalg?).
Avatar billede ditlev Juniormester
07. juni 2001 - 23:15 #14
Er tilbage igen...
Jeg havde ikke lige set filmen på sortenmuld.dk da jeg svarede.
Den effekt de har her er formodentlig lavet med noget heftigt Actionscript. Jeg har ikke lige noget bud på hvordan man laver det.
Måske Brandy, Diktator, eller en anden har en idé?
Avatar billede engrob Nybegynder
07. juni 2001 - 23:17 #15
Jeg håber i hvert fald en eller anden har en idé...
Avatar billede sukos Juniormester
08. juni 2001 - 07:26 #16
http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=nikolajdu

Han ved hvordan man gør. Send ham en mail, og få ham til at forklare det her.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
10. juni 2001 - 12:08 #17
Tak for mail. Nu kan du nøjes med at skrive herinde, så min mailbox ikke bliver totalt sønderbombet.

Har lige været en uge i Jylland så de fleste Eksperten brugere kan nok regne ud hvilken bunke jeg skal igennem nu....
Avatar billede gotcha Nybegynder
10. juni 2001 - 15:40 #18
Det er faktisk ret simpelt (billederne er forresten ret flotte). De noterer koordinaterne, når man klikker med musen. Mens den er nede beregnes afstanden fra musen til koordinaterne. Denne afstand lægges så til billedet position :)
Avatar billede engrob Nybegynder
10. juni 2001 - 16:17 #19
Nikolajdu>> Havde ikke lige set du havde skrevet noget herinde. Har du stadig det ex fra whitehat?

Gotcha>> Okay...fedt nok. Hvordan gør man så?
Avatar billede gotcha Nybegynder
10. juni 2001 - 16:41 #20
Det nemmeste vil nok være, at jeg laver et eksempel til dig, så vent lige lidt...
Avatar billede gotcha Nybegynder
10. juni 2001 - 17:41 #21
Avatar billede gotcha Nybegynder
10. juni 2001 - 18:44 #22
Har lige rettet en mindre fejl, der opstod, når billedet kom for langt (har også ændret billedet).
Avatar billede engrob Nybegynder
10. juni 2001 - 20:02 #23
Jo, det ser fint ud, men er det muligt at få det til at gå lidt hurtigere, og kan man få den til at loope? Ligesom på sortenmuld.dk
Avatar billede gotcha Nybegynder
10. juni 2001 - 20:14 #24
Jo, jeg kan sagtens lave det. Lige et øjeblik...
Avatar billede gotcha Nybegynder
11. juni 2001 - 11:27 #25
Da Eksperten.dk desværre var nede i går aftes, fik jeg ikke skrevet dette her. I hvert fald har jeg uploadet en ny version, der looper og er hurtigere:

http://www.hhbk.subnet.dk/pressAndRelease02.swf

Avatar billede gotcha Nybegynder
11. juni 2001 - 11:28 #26
Jeg havde forresten ikke set, at versionen på http://www.sortenmuld.dk loopede :)
Avatar billede engrob Nybegynder
11. juni 2001 - 14:33 #27
Det ser fedt ud. Gider du sende .fla-en til rubens@e-mail.dk ?
Avatar billede ditlev Juniormester
11. juni 2001 - 15:18 #28
Hej gotcha
Velkommen tilbage på Eksperten ;-)

Det ser spændende ud, jeg kunne også godt tænke mig et eksemplar af .fla\'en om muligt.

/Ditlev
Avatar billede ditlev Juniormester
11. juni 2001 - 15:18 #29
Hov.... anders.ditlev@dadlnet.dk
Avatar billede gotcha Nybegynder
11. juni 2001 - 17:54 #30
Så må du vist også slippe nogle flere points (har lige sendt kilden) :)
Avatar billede gotcha Nybegynder
11. juni 2001 - 18:00 #31
ditlev >>

Jeg har faktisk ikke været så meget væk, men har bare kigget på, hvilke spørgsmål der blev stillet en gang imellem. Jeg har haft meget travlt (jf. http://www.hhbk.subnet.dk/GotCha.html) med skolen (jeg skal virkelig ud og brænde mange papirer!!!), så den smule tid jeg har haft tilovers har jeg mest brugt på at sidde og lege med Flash og sætte mig ind i, hvordan man skal tilføje en ekstra dimension. Desuden er jeg også gået i gang med XML (det bliver meget nemmere at opdatere min side, når jeg endelig får lavet et fedt interface til den) :)

Avatar billede gotcha Nybegynder
11. juni 2001 - 18:02 #32
Adressen skulle have været http://www.hhbk.subnet.dk/GotCha.html
Avatar billede engrob Nybegynder
11. juni 2001 - 20:16 #33
Nå, men det ser ok ud. Jeg må lige få kigget lidt nærmere på den, men pointene er dine...
Avatar billede vandhunden Nybegynder
14. juni 2001 - 22:21 #34
Hey Gotcha, du har sq da styr på det der flash. Respekt.
Avatar billede gotcha Nybegynder
16. juni 2001 - 19:08 #35
Tak :)