Avatar billede tweak Nybegynder
13. september 2007 - 21:37 Der er 39 kommentarer og
2 løsninger

Regnskabs side

Jeg ville gerne hvis I ville komme med jeres kritik af siden her: www.hpregnskab.dk
Avatar billede riversen Nybegynder
13. september 2007 - 21:45 #1
Synes siden ser rigtig fin ud, men sitemap'et er overflødigt efter min mening. Det er desuden mit indtryk at der kun er en person i virksomheden, hvorfor jeg synes det lyder dumt at skrive "så skriv til os...". I mit hoved bliver det negativt, da man vil gøre sig større end man er, men det er sikkert en smagssag.
Avatar billede riversen Nybegynder
13. september 2007 - 21:46 #2
og så staves produceret som "produced" på engelsk... ikke "producet"
Avatar billede riversen Nybegynder
13. september 2007 - 21:47 #3
så lige der er flere ansat :)
Avatar billede tweak Nybegynder
13. september 2007 - 22:01 #4
Hej, tak! Jeg har haft det oppe med hende om der skal stå, kontakt mig eller os - sys også det skulle være "mig" men det er jo "os" ;-)

producet, flovt :~)

Jeg vil lige sige at index og ydelser.php kan variere, det vil sige at der er to af hver side, det er noget google halløj

Men det er index.php = bogfoering.php
og
ydelser.php = bogholderi.php
Avatar billede thesheriff Nybegynder
13. september 2007 - 22:14 #5
Hvorfor er der en kontaktformular med captcha, når e-mail-adresserne står flere steder?
Avatar billede tweak Nybegynder
13. september 2007 - 22:23 #6
Arhhh, Tak! Er kodet om!
Avatar billede tweak Nybegynder
13. september 2007 - 22:26 #7
Tja, det er nok for sent - men ændret er det :-(
Avatar billede thesheriff Nybegynder
13. september 2007 - 22:28 #8
Bedre sent end aldrig.

Men for øvrigt en rigtig pæn side :)
Avatar billede hmm10 Nybegynder
14. september 2007 - 00:10 #9
1. Du burde lige tjekke din side igennem diverse browsere. Min IE7 fejler i dine scrolls - Der er ligeledes probelmer med tekststørrelsen.

2. Sitemap er ikke nødvendigt, når alle interne sider fremstår i topmenuen - Er der flere undersider, kan det rent SEO være en god ide.

3. "Ydelser" burde ligge før i menuen - Er det ikke vigtigt at fortælle, hvad de laver før man kontakter dem?

.. Ellers er det en fin side, godt arbejde!
Avatar billede tweak Nybegynder
14. september 2007 - 09:03 #10
thesheriff, Ja og tak.

hmm10, IE7 og scrolls.? Er det når man sætter tekststørrelsen op?

2. Du har da helt ret :-)

3. Tja, igen har du ret og jeg ved ikke hvorfor jeg bliver ved med at rykke disse sider væk fra fokus!

Tak skal du ha.
Avatar billede oersted Novice
16. september 2007 - 01:28 #11
teksterne er ikke helt skarpe, og deciderede stave /slåfejl på et web site er en rigtig dårlig idé.

".. som er opført i 2003"
det hedder vist stiftet ?

... se mere inder under hjælp - skal vist være inde under hjælp .......

.. hvis der er basis for eller ønske herom

.. bl.a. i følgende faggrupper - i skal være lille (går igen på undersider hvor i efterfølger punktum)

".. Nogle klienter fortæller at de ikke betaler for bogføringen ..."
den sætning forstår jeg ikke

--

alle links bør vel åbne i et nyt vindue, så man ikke forlader deres side

Ved godt at det ikke har noget med design, programmering eller browserkompabilitet at gøre, men faldt lige over det .. :-)

Jeg synes i øvrigt at idéen med logoet som går ud over siden er meget fin, men selve logotypen er jeg ikke vild med. hvorfor er der større spatiering i ordet Regnskab end der er i Hp ?

vh Jesper
Avatar billede tweak Nybegynder
16. september 2007 - 09:07 #12
Hej oersted, Tak for din kommentar! Jeg kigger på alt på nær, "alle links bør vel åbne i et nyt vindue, så man ikke forlader deres side"

Jeg mener det er en dårlig vane og en ting jeg håber vil vende. Jeg har været og er stadig slem til at bruge target="_blank"

Men jeg hader det selv i min færden på nettet. Er jeg på et site hvor jeg falder over et link, jamen så trykker jeg på det fordi jeg er færdig på siden, er jeg ikke det, så kan jeg godt selv finde ud af at åbne det i et nyt vindue eller trykke på backspace. Når jeg på mit arbejde skal til at lukke ned for min pc'er så gør jeg det gerne 20 min før, det tager jo en krig med alle de browservinduer ;-)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
17. september 2007 - 15:47 #13
Jeg kan se, at du ikke har gjort meget for at standse en evt. bot.

At skrive e-mail-adressen i numeriske koder er ikke nok.

Du kan evt. lave e-mail-adressen om til et image. Evt. som linker til formularen.

Og i din forklaring af anvendelsen af captcha, bør du angive netop spam-robotter som årsag.
Avatar billede oersted Novice
18. september 2007 - 16:57 #14
OK, ja sådan havde jeg ikke lige tænkt på det - mht til nye vinduer :-)
Avatar billede tweak Nybegynder
19. september 2007 - 22:59 #15
thesheriff, Jeg var ellers helt overbevist om at det kunne gøre det. Jeg vil ikke lave det til et billede, det går ud over brugervenligheden. Der må være en måde jeg ikke kender til.

oersted, Næ - det kan også være jeg er forkert på den og leder hendes kunder væk fra siden, men det er bare min egen opfattelse af nye vinduer ; -) og mener det skader mere end det gavner, jeg ved det ikke har aldrig set en undersøgelse af det.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
20. september 2007 - 08:14 #16
Du kan jo eksperimentere med noget javascript. Her er en lidt ældre artikel om problemet, men den kan måske give dig et par fif:

http://www.html.dk/artikler/00041/

Men jeg forstår ikke hvorfor du ikke benytter dig af formularen, når nu den er der? I stedet for e-mail så skriv fx "Skriv til mig" og link det til formularen.
Avatar billede js_delphi Nybegynder
21. september 2007 - 21:55 #17
Jeg forstär heller ikke den indledende sätning:

Nogle klienter fortæller at de ikke betaler for bogføringen, men at det er deres sikkerhed for fritagelse af dårlig samvittighed omkring alt det administrative arbejde der følger med, når man ønsker at drive selvstændig virksomhed.

Kan du forklare närmere?
Avatar billede js_delphi Nybegynder
21. september 2007 - 22:07 #18
I beskrivelsen af, hvorfor man skal indtaste koden (under Kontakt), skal "syntes" vist nok väre "synes".

Har du overvejet at skrive +45 foran telefonnumrene?

Mangler der ikke et billede af Sabrina Sandholdt Prehn?

Flot rent design, synes jeg.
Avatar billede olebole Juniormester
21. september 2007 - 22:34 #19
<ole>

Jeg har det svært med den lodrette streg. Jeg kan ikke finde begrundelsen for dens placering - og er ret sikker på, det ville være langt flottere at flytte den hen i nærheden af Det Gyldne Snit.

Desuden er logo-typen en sand katastrofe! Typerne ser ikke ud, somom de kommer fra samme skrift (hvad jeg dog ikke betvivler, de gør. Problemerne skyldes tydeligvis, der ikke er tale om en professionelt fremstillet font) ... hvad i alverden er det f.eks, der sker med g'et?

Spatieringen mellem bogstaverne synes også helt tilfældig - og så undrer det mig, designeren ikke forlængst er blevet enig med sig selv om, hvordan firmaets logo-type ser ud. Hvorfor er logo-typen foroven ikke mage til den i bunden?

Valget af logo-type er i det hele taget mere end utraditionelt for et firma, der skal udstråle soliditet, sikkerhed og troværdighed. Man kan godt bryde gamle, afprøvede typografiske regler - men det kræver, man er rigtig godt hjemme i typografilære ... og det her fungerer i hvertfald ikke til et regnskabsfirma!

Der er også masser af steder, hvor helhedsindtrykket ville blive væsentligt pænere og roligere, hvis du kikkede lidt på elementernes for og bagkanter - og holdt lidt bedre styr på disse  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede tweak Nybegynder
22. september 2007 - 15:02 #20
08:14:18 Det skal være en mulighed at åbne sit mail program via siden, ikke alle ønsker at bruge en formular.

js_delphi, med det menes at de ikke føler at de giver noget for arbejdet set i forhold til hvad de bliver fritaget for.

Men jeg kan godt se den er noget kringlet. : -)

Til +45, jeg kan ikke helt se til hvilken gavn?

Jo der mangler et billede af hende, er på vej.

olebole, Den lodrette streg er et problem at placere? måske du kunne fortælle hvordan.

Du er ikke helt ved siden af ; -) Er det blevet bedre med logoet?

Jeg forstår ikke helt hvor du ser problemet med for og bagkanter?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. september 2007 - 15:17 #21
Stakkels firma - det vil jo blive overdænget med spam.
Avatar billede olebole Juniormester
22. september 2007 - 19:40 #22
Eksempler på, hvad jeg mener med at holde kanter:
På forsiden skal dine bullits i listen enten være rykket ind eller ej. Nu er den hverken eller. Det samme gælder Profil-dokumentet.

Ude i højre side har du (fra toppen og ned) et sitemap-ikon, en dato, nogle bynavne, et credit-link - og alt efter smag ville nogle måske endda medtage info-boksen (Ydelser). Hvormange af dem holder højrekant?

Logoet i bunden kunne holde venstrekant med Forside-linket i toppen - eller endnu bedre kunne nedstregen i p'et holde kant med teksten.

Kikker du på Kontakt-dokumentet. Hvorfor hænger check-boksen nogle px. inde? Prøv style="margin-left:-3px". Skal 'Send mail' mon ikke også holde venstrekant med felterne?
'Verifikation:' burde centreres vertikalt. Kodebilledet bør forholde sig bedre til felterne - horisontalt og vertikalt. 'Hvorfor' knappen bør forholde sig bedre til billedet og felterne - og så stikker den for meget af fra resten. Måske ville et '?' ikon med et tooltip (title="Hvorfor skal jeg verificere?") være bedre(?)

Kontakt-dokumentet holder i øvrigt heller ikke yderkanter med de øvrige sider - specielt i venstre side hoppes der.

Når du skal til at lave et site, så lav i Photoshop et design-grid ved at sætte guides op, så de indkranser de mulige tekst- og grafikblokke. Du kan også lave nogle lag med streger, så du lettere kan 'tænde' og 'slukke' for forskellige dele af dit grid. På den måde kan du let holde styr på alle mål på dine forskellige sider.

Der er stadig lidt knas med spatieringen af logotype'en. S'et har for meget luft - specielt i højre side. Der er lidt tommelfinger regler for spatiering, der grunder i de synsbedrag, vi udsættes for, når vi ser en tekst.

Bogstaver med buer eller spidser virker anderledes end bogstaver med lige streger - vi taler i denne forbindelse om højre og venstre side af bogstavet. Hvis vi siger, at to H'er efter hinanden skal have en afstand på 3 (enheder af en slags), så skal kombinationen 'HO' måske kun have en afstand på 2.
Pointen er, at vi skal få fornemmelsen af lige meget 'gennemsnitlig' luft mellem bogstaverne. Da O'et så at sige trækker sig tilbage fra H'et i top og bund, er vi nødt til at trække dem tættere sammen. 'OO' skal således kun have en afstand på 1.

Du må ikke tage værdierne 1, 2 og 3 for andet end eksempler. De reelle værdier kan afvige meget fra font til font - og der er mange andre typer bogstaver end O og H. I bogstavskombinationen 'LT' skal bogstaverne ligefrem trækkes ind over hinanden for at resultatet skal se naturligt ud i sammenhæng med andre bogstaver.
Find nogle sider på nettet om emnet - og tjek, de er skrevet af folk, der ved, hvad de taler om ... typografi er et helt fag for sig selv  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
22. september 2007 - 20:09 #23
Du deler en linje i Det Gyldne Snit, når det lille linjestykke forholder sig til det store - som det store forholder sig til hele linjen. En af tommelfinger reglerne siger 3:5 ... altså hvis hele linjen er 800px, så skal det lille være 300px og det store de resterende 500px. Der er mange af den slags regler, men ingen er helt nøjagtige.

Mere nøjagtig (men stadig ikke helt) er faktoren 1,618 - eller bare 1,62. Det lange linjestykke skal således være det korte gange med 1,62.
Du kan nu se, at tommelfinger reglen ovenfor ikke er helt nøjagtig:
    300 * 1,62 = 486

- altså ikke helt de 500 ... men rimelig i nærheden  :)

Du kan også finde det lange stykke ved at gange hele stykket med 0,62. Hvis vi igen går udfra en linje på 800 pixels:
  Det lange stykke:
    800 * 0,62 = 496

  Det korte stykke:
    800 - 496 = 304

  Tjek:
    304 * 1,62 = 492,48

Rykker du den lodrette streg hen, så den ville gå igennem i'et i Kolding i bunden. Læg dog mærke til, at den for tiden placerer sig forskelligt i IE og FF  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
22. september 2007 - 20:12 #24
Der skulle stå:
"Rykker du den lodrette streg hen, så den ville gå igennem i'et i Kolding i bunden, skærer den fladen i truende nærhed af Det Gyldne Snit."  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
22. september 2007 - 20:16 #25
PS: Det Gyldne Snit er ligesom PI umuligt at udtrykke i et endeligt decimaltal eller en brøk. Derfor kan jeg kun give dig nogle cirka-værktøjer  :)
Avatar billede tweak Nybegynder
22. september 2007 - 20:26 #26
olebole, Tak for rigtig god kritik!!

Jeg kender godt det "Gyldne Snit" men det er ikke så meget det der er problemet, det er mere måden at få stregen placeret på.

Jeg har placeret den således:

.st{
background: url(/img/streg_2.gif) 68% 0% repeat-y;
}

Så det blive jo lidt svært at fastholde den over kolding ; -)
Avatar billede olebole Juniormester
22. september 2007 - 21:52 #27
Du kan skrive:

<div style="position:relative;width:754px;height:100%;margin:0 auto">
    <div class="st">&nbsp;</div>
    <table style="width:100%;height:100%" cellspacing="0" cellpadding="0" border="0">
      <tr>
      <td>
<div class="container">
<div class="indhold">

- husk at lukke div'et efter tabellen. Læg mærke til, klassen 'st' er flyttet fra cellen til det andet nye div. Læg selv CSS'en på wrapper-div'et ind i dit stylesheet.
Ændringer til klassen 'st':
.st{
position: absolute;
height: 100%;
left: 470px;
background: url(/img/streg_2.gif) repeat-y;
}
Avatar billede tweak Nybegynder
22. september 2007 - 22:53 #28
Perfekt ;-) Jeg har meget at lære endnu!! Jeg er næsten ked af at skulle lukke mit spørgsmål.! Mere input :-) Men skal det være, så må i gerne begynde at smide et svar, dog vil jeg lige sige at ole løber med en del af dem for en, for mig stor hjælp og god kritik!
Avatar billede tweak Nybegynder
22. september 2007 - 22:55 #29
Og noget andet er det du skriver med for og bagkanter, jeg kan sagtens se det bliver og er rodet at se på.!
Avatar billede tweak Nybegynder
22. september 2007 - 22:59 #30
Ahh, der var jeg lidt for kvik, ole - prøv at se hvad der sker på forsiden når du køre vinduet op og ned i størrelse.
Avatar billede tweak Nybegynder
22. september 2007 - 23:04 #31
Det virker i FF men ikke i IE7 ved ikke med IE6?
Avatar billede olebole Juniormester
23. september 2007 - 00:26 #32
Okay, så må du fiddle lidt rundt og finde en anden løsning. Det orker jeg ikke ligenu  :)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
23. september 2007 - 08:51 #33
Her er et svar...

Og jeg vil igen kraftigt opfordre dig til at sikre e-mail adresserne, da firmaet ellers risikerer at drukne i spam.
Avatar billede js_delphi Nybegynder
23. september 2007 - 11:27 #34
Hos mig kommer der intet Hint frem, når jeg holder musen over "kontakt" og "site map" symbolerne oppe i højre hjørne. Home symbolet her giver et Hint.
Det er irriterende, da symbolerne ikke altid taler for sig selv.
Avatar billede tweak Nybegynder
23. september 2007 - 18:58 #35
ole, det er helt fint - spørgsmålet gik jo også på kritik, ikke programmering ;-)

Men vil du ikke fortælle om farver og opsætning holder i retten, hun er jo revisor og de plejer at være lidt konservative ; -).? Altså bortset fra indrykning osv.

thesheriff, der er gjort lidt for det, om det er nok må man så håbe.

js_delphi, Fornemt, det kommer der nu.
Avatar billede tweak Nybegynder
01. oktober 2007 - 20:47 #36
olebole, et svar tak ;-)
Avatar billede olebole Juniormester
01. oktober 2007 - 22:07 #37
Hun bør skam være konservativ. I hendes branche skal man udstråle troværdighed, akkuratesse, saglighed, sikkerhed og tradition  :)

Faktisk har man en tommelfingerregel, man ofte bruger, når man skal lave en logotype til et firma. Den siger om valget af serif/copperplate kontra sans-serif skrifter:
    *) serif signallerer: troværdighed, akkuratesse, saglighed, tradition, robusthed
    *) sans-serif signallerer: modernitet, afslappethed, 'drive'

Personligt ville jeg ikke have valgt den pågældende skrift. Jeg synes netop godt, sitet kunne tåle at udstråle lidt mere tradition.
Når jeg kommer ind på kontaktsiden og Gitte-pigen toner frem med tørklæde om hovedet, går der altså lidt for meget 'Den clairvoyante krystalhealer Sibylla Delphine Mortensen fra Sorø Strand' i den ... hvis du forstår, hvad jeg mener  :)

Jeg syntes oprindelig, du havde fået tæsk nok, men nu du selv nævner konservatismen, kan jeg altså ikke lade være ... og det er stadig godt ment!
Prøv at kikke på logotypes omkring dig og se, om de overholder 'reglen'. Hvormange aviser bruger f.eks. en sans-serif skrift - og hvad ønsker de at udstråle? ... osv.
Avatar billede olebole Juniormester
01. oktober 2007 - 22:15 #38
- og det er heller ikke fordi, jeg har noget imod Gittes udseende, men der er et eller andet over billedet, der ikke hænger helt sammen med revision ... og i mit øje trækker det i en forkert retning, når det kombineres med logotype'en
Avatar billede tweak Nybegynder
05. oktober 2007 - 19:07 #39
olebole, Jeg tager din kritik op til overvejelse ;-) Tæsk, næ.... Jeg kan næsten altid klare det - jeg er ikke så sart.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
05. oktober 2007 - 19:12 #40
Tak for point :)
Avatar billede olebole Juniormester
05. oktober 2007 - 22:29 #41
Tak for points  ;o)