Avatar billede schaarup Nybegynder
13. september 2007 - 12:44 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Opstart på bestemt disk

Hej,

Jeg har et lille problem.

Jeg har flashet min bios om og efter dette er sket kan jeg ikke aktivere Boot Loader på begge mine controllere. Det er et problem fordi p.t. ligger min boot manager på en disk på den ene controller, og den disk der skal starte op ligger på den anden controller.

Jeg kan sagtens vælge den disk i bios jeg gerne vil boote på, men da bootmanager ligger på en anden disk vil den self ikke starte op. Kan jeg manuelt lave en boot.ini/boot manager på den Vista disk der skal starte op ?

Pft.
Avatar billede montago Praktikant
13. september 2007 - 13:52 #1
kan du bytte harddiskene med hinanden ?
Avatar billede schaarup Nybegynder
13. september 2007 - 13:58 #2
Nej :/

Disken med bootmanager ligger på et Raidset på en type controller, og disken der skal bootes på ligger en anden type controller og kører ikke raid.

Jeg kan boote op i en Windows XP Pro og i en Windows Vista 32bit hvis der evt kan gøres noget fra en af disse partitioner. Den Windows jeg skal have startet op er en Vista 64Bit.
Avatar billede montago Praktikant
13. september 2007 - 14:18 #3
hmm sådan som jeg har forstået det med bootloadere... skal du vidst lave en repair af det system du kan boote på - den vil derved repair/oprette en ny bootloader...

ellers skal du ind i det system du kan starte på,. og skrive en linie mere i bootloaderen... som peger på dit sekundære OS...
Avatar billede schaarup Nybegynder
13. september 2007 - 16:36 #4
Det hjælper ikke noget når bios ikke accepterer at begge boot loadere er aktiveret samtidigt. jeg har prøvet at kun aktivere den bootloader med Vista 64 bit, og så kørt en repair på denne, men det hjælper ikke, den kan stadig ikke boote på den HDD.
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. september 2007 - 19:50 #5
Nu skal du ikke misforstå dette, men hvorfor har du flashet din BIOS?
De fleste bios flash programmer tager backup af BIOS inden den flashes med ny BIOS. Så med mindre BIOS flash var fordi du havde et problem biosopdateringen skulle løse, så hop tilbage til den gamle bios version, så skulle det gerne rette dit problem.
Avatar billede schaarup Nybegynder
13. september 2007 - 22:32 #6
Hehe .. Her kommer historien lige :)

Min maskine indeholder lidt af hvert, SLI 8800GTX, 8 x diske fordelt på 2 controllere i 3 x raidset, quad proc, 4 gb ram.

Da jeg havde installeret Vista 64bit begyndte den sporadisk at crashe (jeg VIL køre 64bit vista), så jeg besteme mig til at opdatere Bios. Da jeg opdaterede bios slettede den først gamle bios og så ville den skrive ny bios (den tog sjovt nok ikke backup af den gamle (måske min fejl)), da den ville skrive ny bios låste maskinen og gik i sort. Bios var herefter "tom".

Jeg fik derefter bios'en flashet af en "pro" med den nyeste version, og det er derefter det er gået galt med omtalte fejl.

I bund og grund kunne jeg bare prøve at flashe tilbage, men jeg kan godt li tanken om at køre med den nyeste bios da jeg havde problemer under den forrige bios, derfor vil jeg gerne have det til at spille med den nye :)
Avatar billede schaarup Nybegynder
16. september 2007 - 10:52 #7
lukker