Avatar billede kak Nybegynder
07. september 2007 - 10:37 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Oprette gridview dynamisk

Er det muligt at oprette et (eller flere) gridviews dynamisk under runtime?

Jeg vil f.eks. gerne trække en række navne ud af en database, og for hver enkelt post, oprette et gridview med bestemte informationer. Dvs. jeg også har brug for at sætte en datasource på hvert gridview.
Avatar billede neoman Novice
07. september 2007 - 10:45 #1
Hvad skulle hindre dig i det ?

Og ellers, du kan også lave gridview i gridview - som f.eks her:
http://www.webswapp.com/codesamples/aspnet20/nestedgridviews/default.aspx
Avatar billede kak Nybegynder
07. september 2007 - 10:53 #2
Ok, så lad mig spørge på en anden måde.... Hvordan gør jeg? :-)
Avatar billede neoman Novice
07. september 2007 - 10:58 #3
Kommer an på hvor meget info der er på hvilket niveau.

At oprette ting dynamisk er ikke helt anbefalelsesværdigt,da du så selv skal holde styr på hvor mange kontroller du har, og gendanne dem på hvery postback.

Umiddelbart så kunne du bruge en repeater, bundet til din db på navnene. I hver repeater kan du så lægge en datasource for din gridview + en gridview.  En lidt mere DB-venlig met
Avatar billede neoman Novice
07. september 2007 - 10:58 #4
..En lidt mere DB-venlig metode er at nøjes med en data source for alle gridviews, lægge resultatet i cachen og så plukke dem derfra..
Avatar billede neoman Novice
07. september 2007 - 11:06 #5
og her er en som havde et gridview inde i et detailsview http://www.eksperten.dk/spm/782335

hvis du vil have et specifikt eksempel med repeater & gridview derinde, prøv at google lidt.
Avatar billede kak Nybegynder
07. september 2007 - 11:38 #6
Når først de er oprettet, skal jeg ikke gøre mere ved dem (eller lave postback). Så jeg har ikke brug for at holde styr på dem.

Så vidt jeg kan regne ud, kan jeg også nøjes met en enkelt datasource for alle gridviews, da jeg jo bare kan ændre select-sætningen dynamtisk og lave en databind.

Men jeg er stadig ikke helt klar over, hvordan jeg kan tilføje x antal gridviews (med autogenerering af kolonner) dynamisk?! (beklager hvis jeg har overset eller misforstået noget).
Avatar billede neoman Novice
07. september 2007 - 11:54 #7
Hvis du kigger på http://www.eksperten.dk/spm/782335 så kan du se at der er lagt et gridview inde i detailsviewet. Hvis du bruger en repeater så lægger du i dens template en datasource og et gridview. I repeaterens ItemDataBound event kan du så databinde gridviewet med datasourcen.

"Dynamisk" er lidt tvetydigt - de fleste bruger det til at betegne kontroller som bliver tilføjet fra code-behind. Kontroller som er defineret i ASPX filen er så "statiske":) - selv for  en repeater eller et gridview med varierende antal rækker.
Avatar billede neoman Novice
10. september 2007 - 21:35 #8
Og hvad er fortsættelsen på denne saga ?
Avatar billede kak Nybegynder
10. september 2007 - 22:24 #9
Beklager, jeg har lige haft nogle andre ting at se til. Men du må meget gerne oprette et svar, så du kan få point!
Avatar billede neoman Novice
10. september 2007 - 22:28 #10
Ja ok - hvis dit spørgsmål blev besvaret:)