Avatar billede mads375 Juniormester
31. august 2007 - 12:56 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

tabeller og opbygning

Hej igen.

Jeg skal lige høre en ting.

Når i laver hjemmesider gør i så således:

opretter en tabel på eks 600*800 pixels, hvis man vil lave sin side i det størrelses forhold. Det vil sige jeg har min side i 100%. Inde i den tabel bygger i tabeller op. Det vil sige siden bliver dynamisk?.
Designet der er lavet i photoshop, bliver slicet op så de passer med de tabeller der er lavet og derefter indsat i tabellerne, eller hvordan??

Med Venlig Hilsen
Mads
Avatar billede keysersoze Guru
31. august 2007 - 18:01 #1
tabeller til opbygning af sider er sjældent en god idé - tabeller bruges til tabullerede data, divs til design.

Men bortset fra det så lyder det som om du er på rette spor -  det normale at have en tabel/div der omkrænser hele ens design og sørger for at bredden altid passer og evt højden såfremt den altid skal være den samme og så indsætte udskårne billeder deri.
Avatar billede miss-g Seniormester
08. september 2007 - 17:17 #2
Jeg bruger næsten kun tabeller når jeg laver sider. Og gerne tabeller i tabeller - kan ikke se noget problem i det.

En side bliver ikke dynamisk fordi du laver tabeller i tabeller.

Men ja - start med design i photoshop på f.eks. 800 px i bredden og lav så din yderste tabel 800 px bred.

Når du skriver at du laver den 100% bred er det formentlig fordi du vil have siden centreret - det kan dog også gøres med CSS eller direkte på tabellen.

<table width="800" border="0" align="center" cellpadding="0" cellspacing="0">
  <tr>
    <td>&nbsp;</td>
  </tr>
</table>
Avatar billede keysersoze Guru
09. september 2007 - 10:44 #3
Det er jo heller ikke sådan at det er forbudt at bruge tabeller - der er bare ingen fordele ved det i modsætning til divs, bla;

- Som tabeller oftest bliver brugt starter du i toppen af en siden og arbejder dig nedad, dvs koden kommer i den rækkefølge som siden bliver vist i - med divs kan du placere det vigtigste indhold i toppen af siden og dermed bla give bedre vilkår til søgeoptimering.

- med tabeller har du låst dig til et specifik opbygning hvorimod du med divs let bare kan gå ind og ændre i css'en og få en helt ny side.

- brugt rigtigt vil en side i divs kodemæssigt kunne komme til at fylde betydeligt mindre end med tabeller. Jeg har flere gange taget et tabel-site og ombygget det til divs og på den måde fået koden ned på omkring 1/3.

... så nej, der er måske ikke decideret et problem ved at bruge tabeller - men til gengæld går man glip af alle fordelene :)
Avatar billede olebole Juniormester
09. september 2007 - 18:41 #4
<ole>

Tabeller i tabeller i tabeller ... osv - er en rigtig skiidt idé. Det er kode, som hører til i begyndelsen/midten af 90'erne, da WWW var 'nyfødt' og vi ikke havde andre muligheder.

Til gengæld er der ingen grund til den nærmest religiøse modstand mod tabeller, man af og til møder. En tabel eller to på en side er der ingen, der tager skade af  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede mads375 Juniormester
17. september 2007 - 11:32 #5
tak for svarene, jeg prøver miss-g da jeg ikke er helt skarp til det endnu.