Avatar billede grovlam Nybegynder
29. august 2007 - 13:27 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Ny HW fungere det med gammel HW?

Hej alle.

Står over for en opgradering, men pengene er desværre små.

Spørgsmålet er om noget af mit 3 - 4 år gamle HW kan genbruges:

WD Raptor WD740GD 74 GB 8mb cash og SATA 1
Kontra ny WD Caviar SE16 WD3200AAKS 320 GB     500 kr.

480 W strømforsyning
Kontra ny NorthQ 4775-500S Ultra Silent PSU     600 kr. (eller Corsair HX620W 840 kr.)

IDE DVD afspiller (blot til brug af afspilning da jeg har en ekstern brænder i forvejen)
Kontra PLEXTOR 18x8x16xDVD+RW 18x6xDVD-RW RTL 400 kr.

No Name Hight tower kabinet (Håber det passer til det nye bundkort?)
Hvis nej, hvilket kabinet skal jeg så købe?

De nye dele jeg overvejer og købe er:

INTEL Core2Duo E6850 3000 LGA775 4MB ATX

ASUS P5K Deluxe/WIFI-AP socket LGA775

KINGSTON 2GB RAMKit 2x1GB DDR2 PC2-6400 800MHz nonECC Low Latency CL4 4-4-4-12 (Passer de til CPU og motherboard?)

ASUS EN8800GTS HTDP 640MB DDR3 RTL

Er lidt i tvivl om jeg skal købe CPU køler (Overclocker nok ikke) Måske ZALMAN CNPS 9700 LED 400 kr, Scythe Infinity CPU Køler300 kr.

Håber der er en venlig sjæl der ude der har lidt indsigt i tingene og kan hjælpe mig.

/Morten
Avatar billede billslapdog Nybegynder
29. august 2007 - 16:03 #1
Hmmm...  Din harddisk burde nok virke...  strømforsyningen - wattmæssigt er den nok ok - men ud fra din beskrivelse er det svært at afgøre om stik etc passer til den...  Skal grafikkortet bruge ekstra strøm??
IDE DVDen burde kunne tilsluttes UDMA133 på MB...  Er kabinettet ATX??? hvis ja, så burde bundkortet passe...

Håber dette hjælper...
Avatar billede grovlam Nybegynder
29. august 2007 - 19:03 #2
Hej billslapdog

Kan godt se at oplysningerne er lidt mangelfulde, så her er lidt mere:

Strømforsyningen er desværre kun en 420 w NoiseMagic Model LC6420 ATX.

Det er en tvivlsom anmeldelse her:
http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?TeaserID=3420

Det gamle bundkort er et MSI 875P Neo (tro det er et ATX bundkort?)

Anmeldelse her:

http://www.hardinfo.com/show.asp?page=3008

Så hvis bundkortet er ATX, ja så er kabinettet vel også ATX???

Kabinettet er ikke et no-name, men et A-open (kender ikke model navnet).

Håber i kan give et bud på hvad jeg skal investere i.. .;-)

/Morten
Avatar billede drgonzo Praktikant
29. august 2007 - 19:30 #3
jeg ville overveje en ny PSU fra Corsair (Fås fra ca 500kr) og minimum pc-8500 ram (2gb fra ca 1300kr)

Ellers ser det fint ud, personligt ville jeg snuppe Q6600 i stedet for E6850.. Med dit bundkort, en Q6600, gode ram og en Zalman 9700 skule det ikke være et problem at banke en Q6600 over de 3ghz og så har du næsten 4000kr gratis cpu kraft http://forums.hexus.net/showthread.php?t=110267

GFX kortet skal have strøm, endda en hel del..

CPU køler, skal du ikke OC er en Zalman 9500 rigeligt

Jeg ville overveje 2 stk kabinet blæsere, en til at hive luft ind i front, en til at smide luften ud bagi..

Hvis 74gb er rigeligt er raptor disken klart den hurtigste. Personligt ville jeg snuppe 3 stk s-ataII diske og knalde dem i RAID
Avatar billede grovlam Nybegynder
29. august 2007 - 20:56 #4
Hej drgonzo og tak for svar!

Havde faktisk luret lidt på Corsair HX620W så det bliver jeg jo nok nødt til.

Du skriver at GFX skal have meget strøm, er det nok med corsair PSU?

Q6600 vs. E6850, ja det er en meget svær beslutning da selv eksperter (Bl.a. Toms hardware gutter) er lidt uenig. Dog tyder artikel som denne her:

http://www.tomshardware.com/2007/07/16/cpu_charts_2007/page40.html#conclusion

at E6850 pt. er et bedre køb. Ja jeg er selv meget i tvivl.

Ja jeg må nok også hellere ud i en CPU køler, måske den Zalman 9700.

RAM, ja jeg kan godt se at jeg minimum skal op på pc-8500, er det en 1 X 2 klods du kan anbefale?

Kabinettet er jeg også i tvivl om jeg skal skifte. Har dog 2 X 120 mm blæser i det eksisterende kabinet. (en for og en bag)

HD….ja jeg skal og har ikke råd til 3 stk. s-ata II selv om det ville være lækkert. Spørgsmålet gik mere på om WD Caviar SE16 WD3200AAKS 320 GB ville performe så meget dårligere ind mit lidt ældre Raptor 74 Gb HD?

/Morten
Avatar billede drgonzo Praktikant
29. august 2007 - 22:58 #5
jeg ville klart tage 2*1 GB så du kører dual channel.. http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=233119
skal du OC er sådan en her heller ikke dårlig til rammene
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=252893

Hvis du følger den OC guide jeg lagde er Q6600 klart det bedste køb, da E6850 forholdsvist hurtigt rammer fsb muren. Og kører du uden OC på Q6600 og PC-8500 ram vil FSB og RAM kører 100% synkront 1:1 hvilket er rigtig godt for performance.. De nye spil engines der er på vej understøtter alle quad-core, unreal engine3, cryengine2 mm, så de nyeste spil vil også understøtte en Q6600, jeg venter i hvertfald med spænding på benchmarks af crysis, unreal2007, quakewars mm, i gfx chartsne på toms er disse nye engines ikke repræsenteret..

Raptoren er hurtigst, helt klart. Den ville jeg beholde som styresystem disk (OS + installerede progz + spil), og så senere tilføje en xtra disk til lager

Hvis du vil kigge på et andet kabinet er aerocool T40 ret fedt, du skal bare fjerne den plastic "Vindtunnel" der sidder i kabinettet og så i med dine 2 120mm blæsere http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=234013

Corsair PSU er bare perfekt og rigelig stor til dit setup, så har den modulære stik hvilket er super najs
Avatar billede grovlam Nybegynder
30. august 2007 - 07:20 #6
Hej igen drgonzo

Syntes dit svar er tilfredsstillende så du får tildelt dine 200 point… ;-)

Selvfølgelig skal jeg købe 2 * 1 GB RAM og dem du har henvist til ser gode ud.

De har dem dog ikke på http://www.shg.dk hvor jeg har tænkt mig og handle.

De har dog nogle lidt dyre:

Twin2X 2x1024MB DDR2, PC8500 DDR1066, CAS 5-5-5-15, TWIN2X2048-8500C5D (Dominator with DHX Technology) 1699 kr.

Jeg vil endnu en gang overveje Q6600 der nok ikke bliver OC med det samme.

Hvis jeg skulle ende med og købe E6850 alligevel, hvilken RAM vil så passe bedst?

Jeg beholder den gamle HD, eller flotter mig og køber en ny Raptor 150 GB…..he he

T40 kabinettet har de på shg.dk så det passer jo fint. Dog er mine 120 mm blæser ved og være lidt gamle så måske skal de skiftes.

Tak for hjælpen

/Morten
Avatar billede drgonzo Praktikant
30. august 2007 - 08:16 #7
Tror rammene er stort set magen til dem jeg foreslog, så dem kan du fint købe.

Det ideelle til E6850 ville klart være 1333mhz ram, men så skal du have DDRIII og de har stadigt forholdsvis ringe latencies og er dyre, så skulle du også skifte bundkort til et der understøtter 1333mhz DDRIII ram. Det vil jeg ikke anbefale. PC-8500 er ganske fine. Personligt vil jeg opfordre dig til at tage Q6600, men det er selvfølgelig dit valg, hvis du kan fortælle lidt mere om hvad du vil bruge maskinen til, er det nemmere at rådgive om hvilken CPU der passer dig bedst..

I stedet for en 150GB raptor, så overvej måske en 74GB mere og køre RAID 0, når du så har lidt penge, snup en til og kør RAID 10, så kommer der satme fart på dyret. Så køb en standard 320-500GB SATAII disk til lager..

Smider dette som svar så, men kom endelig med flere spørgsmål hvis du er i tvivl om noget :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
30. august 2007 - 08:19 #9
øhh her, he he :)
Avatar billede grovlam Nybegynder
30. august 2007 - 13:39 #10
Super du har fået 200 point!

Ja den skal selvfølgelig spilles på.... ;-)
Og ja jeg tror måske det bliver Q6600 som du forslår, det afhænger dog lidt af prisen. Den står til omkring 1800 kr. og jeg skal have min økonomi til at gå op.
Måske der kun er råd til E6750.....skod.
Avatar billede drgonzo Praktikant
30. august 2007 - 13:52 #11
den er nu også en rigtig god cpu, så det skal du ikke være ked af