Avatar billede joy7 Nybegynder
29. august 2007 - 01:01 Der er 4 kommentarer

Samsung SyncMaster 215TW på grafikkort Nvidia Riva TNT2 Ultra

Hejsa, vil til at anskaffe Samsung SyncMaster 215TW 21 tommer bredformat monitor (native resolution: 1680 x 1050), men overvejer, om det overhovedet kan køre med mit gamle Nvidia Riva TNT2 Ultra grafikkort, som er helt tilbage fra år 2000 ??

Der hele sidder i en gammel Dell Dimension XPS T500 PC med følgende specs:
System chip set      Intel 440BX AGPset
Bus types            PCI (version 2.1), ISA, and AGP (version 1.0)
Se evt. mere her -> http://support.euro.dell.com/support/edocs/systems/dkub/specs.htm

Jeg har læst om, at der findes AGP fra x1 helt op til x8 og nu også det nye PCI Ekspress, som skulle være endnu hurtigere?

Har læst meget om Samsung-skærmen på internationale sider, hvor den får gode anmeldelser, da den kan bruges til såvel video, tv/fjensyn, alm. kontor og spil.

Hvis mit gamle RIVA TNT2 Ultra ikke skulle være godt nok (selvom det efter sigende kan trække helt op til 1920x1200 ), kan jeg så sætte et andet grafikkort i min gamle Dell Dimension, og i givet fald, hvad slags kunne det være - er mest til alm. film, DVD og kontoranvendelser?

Eller er det måske endog bedst at se mig om efter en ny mere up to date pc'er samtidig ??

På forhånd tak :o)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
29. august 2007 - 05:29 #1
Det er ret tvivlsomt at dit Riva kort understøtter widescreen opløsninger. Det er også ret tvivlsomt, at du kan finde et nyt AGP1 kort. Og hvis du finder et, understøtter det nok heller ikke 1680 x 1050, uanset hvor højt det ellers kan gå i opløsning.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
29. august 2007 - 05:37 #2
Og dog: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=309190

Q17: Does the Radeon™ 7000 support monitors with a 16:9 aspect ratio?

A17: Yes, including 1920 x 1080 and 848 x 480 on Windows® 98/98SE, Windows® Me, Windows® 2000 and Windows® XP. The complete list of resolutions depends on the driver version and operating system. Please note that resolutions are limited by the performance of the attached monitor.

Den engelske oplysning er fra http://ati.amd.com/products/radeon7000/radeon7000/faq.html#2, nederst på siden. Det er godt nok fra et AGPx4 kort, men der står også følgende:

Q2: Do the Radeon™ graphics boards support AGP4X?

A2: Yes. Radeon™ 7000 offers full AGP 4X (1.5 volt) implementation for 1GB/sec data transfer rate, sideband addressing, pipelining and AGP texturing support. AGP 2X (3.3 volt) operation is also supported for systems / motherboards which do not offer 4X compatibility.

Så kortets slot burde egentlig være af den gamle type, uden lås.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
29. august 2007 - 05:38 #3
Og der er denne: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=172672. Det ligner også den gamle type, uden lås
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
29. august 2007 - 05:42 #4
Nah, det Geforce 6200 er med den nye type slot, efter billedet her: http://pc-huset.dk/shop/product_info.php?products_id=280 og her: http://pc-huset.dk/shop/popup_image.php?pID=280

Det er vidst bedst at ringe og spørge.