Avatar billede langbein Nybegynder
28. august 2007 - 00:21 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Datavolum ved ip telefoni (SIP).

Har en Nokia E61 pluss en Asterisk server og får det til å fungere ok med å overføre iptelefoni via 3G nettet. (Mobiltelfoninettet.)

En ting jeg lurer på, det er om dette kan lønne seg, rent prismessig. Hvis jeg har regnet rett så lønner det seg ikke. (Så jeg håper i det lengste at jeg ikke har fortand på å regne ut prisen riktig.)

Hvis datatrafikken koster 5 Kr pr MB overførte data, hva blir da prisen for å snakke ett minutt ?

(Mon det ikke er snakk om en dataflow på ca 80-100 kbs (??) Kan det da være slik at det dreier seg om 0,6 Mbyte pr minutt slik at man kommer ut med ca 3 kroner eller noe slikt for minuttet (??))

Håper i det lengste at mine oversagsberegninger ikke er korrekte og at prisen blir lavere enn de tre kronene. (En vanlig GSM samtale koster da betydelig mindre enn dette ..)

Er det noen som eventuelt kan korigere meg .. ??
Avatar billede langbein Nybegynder
28. august 2007 - 01:26 #1
Hmm .. det ser dessverre ut som om mitt regnestykke er riktig. Googlet fram en artikkel der de hadde regnet seg fram til 9 kr pr minutt basert på 15 kr pr megabyte, mens jeg altså hadde regnet ut 3 kr pr minutt basert på 5 kr pr megabyte ..

http://www.mobilen.no/wip4/storeipbloeffen-d.epl?id=5606

"Unngå WLAN med volumtaksering
Enkelte bedrifter har brukernavn og passord som gir deg tilgang til trådløse soner med volumtaksering. En samtale over IP-telefon krever en båndbredde på om lag 80 Kbit/s. Med volumtaksering til 15 kroner per MB vil prisen da bli på 9 kroner per minutt. (1 Megabyte=8 Megabit). Regnestykket blir upresist fordi datastrømmen vil variere, men det indikerer like vel at du må belage deg på å betale mye for å snakke IP-telefoni i disse nettene."

Lar spørsmålet stå i tilfellet det er noen som har mer info ..
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. august 2007 - 09:44 #2
Meget interessant problemstilling, men jeg tror også du har regnet helt rigtigt. Og oven i købet har du ikke taget stilling til en evt. afgift ved opkald til fastnettelefon.

Jeg tror også man skal holde sig fra IP telefoni på forbrugsafregnede linjer.
Avatar billede langbein Nybegynder
28. august 2007 - 21:47 #3
Mon man ikke skal helt ned i 1 Kr pr MB før det egentlig kan lønne seg noe særlig. Enten det eller et abonement med fast pris uavhengig av datavolum.
Avatar billede langbein Nybegynder
28. august 2007 - 21:50 #4
Også en mulighet med denne: http://www.ipdrum.com/

Dette er en Skype gateway. Her behøver man to simkort som kan ringe gratis til hverandre, men det finnes jo ..

Kjenner du/dere til andre brukbare løsninger. (Har hørt at ikke elle er like tilfredse med IPdrum sin løsning.
Avatar billede langbein Nybegynder
19. september 2007 - 18:41 #5
OKI, takker.