Avatar billede tennispedersen Nybegynder
27. august 2007 - 11:08 Der er 4 kommentarer

Postering af tab i Summa Summarum

Hvordan bogføres et tab i Summa Summarum? Situationen er, at en kunde efter en betalingsstandsning er blevet pålagt at betale en dividende af mit tilgodehavende.

For nemheds skyld siger vi at det oprindelige fakturabeløb er 5.000 (incl. moms) og skyldner er pålagt at betale 1.000.

De 1.000 kr. bogfører jeg på normal vis og kundens saldo er så 4.000. Hvordan laver jeg en postering i kassekladden der fjerner kunden fra oversigten over ubetalte debitorbilag og samtidig modposterer den moms/skat jeg skal have tilbage/ikke skal betale alligevel? Er det nemmest med en kreditnota, eller bør man gøre det på en anden måde?

På forhånd tak.
Avatar billede b_hansen Novice
27. august 2007 - 14:59 #1
Du har sådan set selg givet svaret. Den rigtige løsning er at danne en kreditnota. I kreditnotaen kan du for din egen skyld beskrive baggrunden for kreditnotaen. Eventuelt også vedhæfte dokumentation for betalingsstandsningen
Avatar billede tennispedersen Nybegynder
27. august 2007 - 21:36 #2
Jeg takker :-)
Avatar billede hardyc Nybegynder
09. februar 2008 - 15:36 #3
NB Du kreditere kundens konto og lader den stå med en ny saldo som herefter er o kr. det tab du har bogføres på konto tab på debitorer eks. moms og du debiterer momsen på udgående moms

venlig hilsen
Revisor Hardy
Avatar billede freekyzone Nybegynder
01. marts 2008 - 13:20 #4
De resterende kr. 4.000 krediterer du kundens konto så den går i nul, og så laver du en konto under salgsomkostninger som hedder "tab på debitorer" hvor du knytter moms til.

Så får du nemlig momsen tilbage på det tab.

:-)