Avatar billede h_lambert Nybegynder
22. august 2007 - 23:00 Der er 14 kommentarer

Automatisk aflæsning af hjemmesider

Hej Eksperter

Er der nogen der ved om det er muligt at programmere et stykke software der kan aflese priser på produkter i en webshop, og samle dem i en fil?

Hans Lambert Pedersen
Avatar billede gurly Praktikant
22. august 2007 - 23:21 #1
hvordan skulle softwaren kunne regne ud hvilket ord der er et produkt og hvilket tal på siden der er prisen.  ek pc kan mange ting, bare ikke tænke  c",)
Avatar billede bauerdata Nybegynder
23. august 2007 - 08:01 #2
Ja det kan man sagtens, hvis man ved
1. hvad hedder siderne, og man kan slå siderne op systematisk.
3. hvordan er prisene genkendelige i html ?

Ved man dette er det ingen sag at skrive et sådant program
Har du nogle eksempler så kom med dem.
Avatar billede h_lambert Nybegynder
23. august 2007 - 08:44 #3
Ja, jeg er udmærket godt klar over at man ikke "bare" kan sætte et program op der kan søge hele nettet igennem for priser på produkter.

Ofte er det jo sådan at en hjemmeside er opbygget på en bestemt måde. For hver hjememside kan man selv gå produktsiderne igennem og finde frem til præcist hvor prisen, og hvor produktnavnet står. På den måde kan man vel uden problemer få et program til at gå en side igennem.

Eksempelvis gå en side som getmore.dk igennem:

http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=LE40M87B&GroupGuid=2020&SelectedGroup=2020

Her kan man vel opstille kriterier for hvor programmet finder pris og varenavn.

Idén er at programmet skal kodes sammen med navision og automatisk opdatere vores priser i shoppen, således vi altid har den laveste.

Ved godt at der er tale om en større omgang, men at gøre arbejdet manuelt, vil tage alt for lang tid.

Er der nogen der har styr på hvordan dette kan lade sig gøre?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
27. august 2007 - 00:43 #4
h_lambert> Det er sådan set nemt nok..

Hvordan skal værdierne returneres, så de kan indsættes i Navision? Via XML, komma-separaret fil andet?

Hvilket sprog skal programmet laves i? Hvilke platforme / operativsystemer?
Avatar billede h_lambert Nybegynder
27. august 2007 - 20:43 #5
Det rareste ville være, hvis man kunne programmere noget til navision, som selv kunne kontrollere dette en gang i døgnet, og her efter sætte prisen ned sådan man havde den laveste pris. På hvrt produkt skulle man så fortælle, hvad avancen som minimum skulle være. Navision skal så "bare" rette prisen, så længe den er indenfor det man ønsker. Er den ikke det, skal man have det at vide, og herefter tage et kig på, hvad man skal gøre.

Kan dette lade sig gøre?

Vores Navision kører på en Microsoft Server 2003
Avatar billede thesurfer Nybegynder
27. august 2007 - 22:49 #6
Jeg har ikke set Navision før, så jeg lavede lige et opslag, og så nogle screenshots..

Det minder om Access, eller en muteret version af Access..
Hvis det er korrekt, har man sikkert adgang til en editor, som f.eks. arbejder med VB eller VBA.

Hvis man har VB eller VBA tilrådighed, kan man sikkert læse filer..

Jeg kan sikket godt lave et program, der laver et opslag på en hjemmeside, og henter prisen ud, hvis jeg påforhånd har adgang til siden med priserne..

Så du skal lige finde ud af, hvilke programmeringssprog I har tilrådighed i Navision..
Avatar billede h_lambert Nybegynder
28. august 2007 - 16:31 #7
Må indrømme, at jeg ikke ved meget om Navision. Er der nogen der kan svare på thesurfer's spørgsmål?

Hans
Avatar billede h_lambert Nybegynder
01. september 2007 - 11:20 #8
Er der ikke nogen der kan hjælpe med info omkring programmering til Dynamics NAV 5.0?

Hans
Avatar billede thesurfer Nybegynder
11. september 2007 - 19:36 #9
h_lambert> Har du nogen anelse om Dynamics NAV 5.0 kan importere XML filer?
Avatar billede h_lambert Nybegynder
13. september 2007 - 17:25 #10
Jeg ved det faktisk ikke. Jeg ved at der kan importeres .csv filer. Men .xml burde den vel understøtte. Jeg ved at det kan lade sig gøre at importere filer. Men hvilket format er jeg ikke sikker på.

Men en ting er vel, hvordan systemet "aflæser" andre hjemmesider. Det mindste er vel, at den kan lave en fil der kan snakke sammen med Navision.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
14. september 2007 - 20:24 #11
Det er ikke noget problem, at lave et program der kan læse værdierne, og udskrive en csv fil.

Hvis du har mulighed for det, lav en csv fil der virker, og smid strukturen ind på Eksperten.. Så skal jeg se, om jeg kan lave noget ligende, så du kan bruge det.
Avatar billede bauerdata Nybegynder
29. september 2007 - 07:09 #12
her er data udtræk fra 38/09/2007
http://www.databassen.dk/priser.csv
Avatar billede bauerdata Nybegynder
29. september 2007 - 07:10 #13
ups  38/09/2007 skal være 28/09/2007
Avatar billede thesurfer Nybegynder
29. september 2007 - 19:47 #14
bauerdata> Var det til mig eller til h_lambert?

Det er noget af en overraskelse, ikke at se python-kode i dit indlæg.. er du nu også virkeligt "bauerdata" ?? ;-)