Avatar billede peterfloee Nybegynder
09. august 2007 - 15:35 Der er 6 kommentarer

Optimal batteritid

Hej

Jeg har en lenovo bærbar og vil gerne have at batteriet har så lang en levetid som overhovedet muligt da de koster en del.

Derfor er jeg begyndt at tage batteriet ud når jeg ikke bruger batteriet, men hvad er egentlig bedst, at tage det ud eller går systemet automatisk udenom batteriet når batteriet er fuldt opladet?

Egentlig lyder spørgsmålet bare: Hvordan passer man bedst på sit batteri, så det får den længste levetid?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
09. august 2007 - 16:11 #1
Det gør du ved altid at sørge for det er FULDT opladet, så længe du bruger computeren hvor du har mulighed for strømtilslutning via adapteren.

Begynder du at bruge af strømmen på batteriet, så sørg i videst muligt omfang for det bliver HELT afladet, inden computeren igen tilsluttes via adapteren og derefter, at batteriet igen oplades HELT, inden der igen tappes strøm fra det.

Nemme simple regler. *S*
Avatar billede peterfloee Nybegynder
09. august 2007 - 16:18 #2
Så der er ingen idé i at tage batteriet ud? Mobiltelefoner har jo ikke godt af at blive opladet i længere tid end det som det tager at lade den op. Men så længe det er fuldt opladet så gør strømmen udenom batteriet?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
09. august 2007 - 19:22 #3
Jeg vil ikke umiddelbart mene der skulle være grund til, at fjerne batteriet fra computeren, medmindre der går meget lang tid mellem de perioder du bruger den.

Jeg ved ikke hvordan det fungerer... om strømmen går uden om, eller hvad der sker. Jeg vil snarrere tro der er tale om noget elektronik, som hele tiden sørger for korrekt ladestand, så længe der er tilsluttet ekstern strømkilde til computeren.

Du kan læse mere her -
http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/computere/kollaps/
http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/raad124/

Man skal imidlertid ikke glemme, at der også er forskel på batterier. Derfor skal producentens foreskrifter for op og afladning altid følges nøje for det enkelte batteri.
Avatar billede olebole Juniormester
09. august 2007 - 19:30 #4
<ole>

Du skal dog være opmærksom på, at ingen batterier kan lide at ligge ubenyttet hen. Det er vigtigt, de af til bliver 'motioneret' - hvilket betyder pattet helt tørre og opladet igen, som victor-1 beskriver. Men der bør ikke gå meget lang tid, hvor du ikke bruger batteriet  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede terrak Nybegynder
09. august 2007 - 19:48 #5
Lidt interessant læsning, hvis det altså er et Lithium ion batteri
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_ion_battery
Avatar billede haverslev Novice
09. august 2007 - 21:57 #6
Zepto skriver det således i deres user guides - se side 10/10
ftp://ftp.zepto.dk/UserGuides/dk/6015-6615WD_UserGuide.pdf