Avatar billede dreamwave Nybegynder
05. juni 2001 - 21:10 Der er 20 kommentarer og
3 løsninger

Wake on LAN over Internettet

Hvordan får jeg startet min computer fra internettet ?
Jeg har TDC ADSL med Fast IP og en SpeedStream 2601 router.
Jeg kan godt WOL min comp når jeg sidder ved en anden comp på mit LAN men jeg kan ikke finde ud af at starte den udefra (fra internettet, f.eks fra en kammerat)
Jeg bruger \"magic_pkt.exe\" fra AMD
http://www.amd.com/products/npd/software/pcnet_family/drivers/magicpacket.html
der skal bare indtastes MAC og broadcast adressen
Jeg har hørt om at det kan lade sig gøre men jeg ved bare ikke hvordan, og jeg ved heller ikke om routeren kan lukke den \"magiske\" pakke igennem.
PS: Der er jo firewall i routeren
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
05. juni 2001 - 21:16 #1
du skal finde ud af hvilken port programmet benytter for at vække pc\'en og så få åbnet den port i routeren der matcher ip\'en på den maskine der skal vækkes!
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
05. juni 2001 - 21:21 #3
hmm...efter hvad jeg kan læse ud af dokumentationen fra programmet, virker det KUN på et lokalnetværk!
Avatar billede dreamwave Nybegynder
05. juni 2001 - 21:41 #4
Det er oxo hvad jeg kan læse, men jeg har hørt om at det kan lade sig gøre, men hvordan ?
Avatar billede makse Nybegynder
05. juni 2001 - 21:43 #5
Tag evt. en kig på www.spettel.de (Den er godt nok på tysk)
Avatar billede dreamwave Nybegynder
05. juni 2001 - 21:44 #6
måske ikke lige med det prog. men hvilket så ?
Avatar billede dreamwave Nybegynder
05. juni 2001 - 21:46 #7
how jeg kom for sent.
Der har jeg oxo kikket på men det synes jeg heller ikke jeg kan få det til det. og jeg har ikke lyst til at betale 45DM for at se om LanStart2 kan !  :-)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
05. juni 2001 - 21:50 #8
NetFinity Version 3 ser ud til at kunne:

www.networking.ibm.com/eji/ejiwake.html+wake+on+lan+internet+&hl=da" target="_blank">http://www.google.com/search?q=cache:pQZrNDd1CTw:www.networking.ibm.com/eji/ejiwake.html+wake+on+lan+internet+&hl=da
Avatar billede dreamwave Nybegynder
05. juni 2001 - 22:22 #9
Er det ikke en IBM Server ?
Avatar billede makse Nybegynder
05. juni 2001 - 22:48 #10
Kan det tænkes, det er fordi dit netkort ikke understøtter Remote Wake Up!
Læs mere på http://support.ap.dell.com/docs/network/128fw/en/intro.htm
Avatar billede dreamwave Nybegynder
05. juni 2001 - 23:10 #11
Mit netkort er et ganske almindeligt Realtek 8139 WOL, så det har ikke Remote Wake Up, så det kunne jo godt være derfor, men jeg har hørt at det kan lade sig gøre alligevel med WOL. Jeg vidste faktisk ikke at der var noget der hedder RWU, men spec. er de samme som til WOL, med PCI 2,2 og 3leder kabel osv. men derfor kan det da godt være at man skal have nyt netkort.
Avatar billede dreamwave Nybegynder
05. juni 2001 - 23:29 #12
Ok Makse, jeg har set lidt på www.spettel.de og fundet deres LanStart2 burde kunne gøre det, men jeg kan IKKE tysk, så det kunne lige så godt stå på russisk. !!
http://www.spettel.de/lanstart/download.html
jeg har fundet ud af at man skal indtaste en MAC (Selvfølgelig) men så kan man oxo indtaste en IP og en Subnet (tror jeg)
Avatar billede makse Nybegynder
05. juni 2001 - 23:44 #13
Jeg prøver lige at hente det. 2 sek.
Avatar billede makse Nybegynder
05. juni 2001 - 23:59 #14
SVJ kan finde ud af. Så skal du køre det fra en Dos Prompt.
F.eks. lanstart /m 00-b0-ef-bf-2d-68 (MAC) /i 192.168.X.X (IP) /s 255.255
.255.0 (Subnet)
Altså switch /m MAC adressen, /i IP adressen, /s Subnet.
Avatar billede dreamwave Nybegynder
06. juni 2001 - 00:05 #15
ok men mon det vil smutte igennem firewall\'en ?
og MAC er jo på modtager, er IP så til min Router og hvad med subnet ?
Avatar billede makse Nybegynder
06. juni 2001 - 00:13 #16
Ja, IP\'en må så skulle sættes til Routerens eksterne IP adresse.
Hvad angår subnet, må jeg være dig svar skyldig, for jeg kan ikke afprøve det selv. Men prøv dig frem, enten med eller uden Subnet adressen.
Avatar billede drone Nybegynder
06. juni 2001 - 12:58 #17
Umiddelbart, er dit problem ikke løseligt. Du vil fra internetet adressere en maskine der står bag din router. Men den kører jo på private ip-adresser. Det kan med andre ord kun lade sig gøre, hvis alle maskinerne i dit lan har en fast ip adresse, (set fra internettets side).

Jeg tager måske fejl, men dette var mine umiddelbare tanker.
Avatar billede dreamwave Nybegynder
06. juni 2001 - 16:17 #18
Den tanke har jeg oxo haft, men hvis man kan sætte en ip på den magiske pakke, så mener jeg det burde kunne virke.
Maskine1 sender Magic pakke \"pakket ind i en IP\" mod min router (der altid er online, med fast IP) Ip stopper i router, men den magiske pakke løber igennem router og ud på LAN og tænder maskine2 der passer på MAC adressen
Avatar billede dreamwave Nybegynder
09. juni 2001 - 12:14 #19
Makse prøv lige at oprette et svar
Avatar billede makse Nybegynder
09. juni 2001 - 12:15 #20
okay. :)
Avatar billede dreamwave Nybegynder
09. juni 2001 - 14:20 #21
jeg fandt ikke ud af det men jeg roder lidt videre med det, såå det kan jo være at jeg får brug for hjælp igen :-) Tak for hjælpen alle sammen.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
09. juni 2001 - 14:20 #22
tak for point :)
Avatar billede makse Nybegynder
09. juni 2001 - 14:25 #23
Takker for point. :)