Avatar billede danm Nybegynder
28. juli 2007 - 00:04 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

SQL server express VS oracle express

Jeg bruger normalt SQL server 2005 til mit VB program, men jeg har lige fundet ud af at Oracle nu også har lavet en gratis version med samme begrænsninger.
Er der nogle fordele ved den ene eller anden type database? Jeg vil selvfølgelig helst have den hurtigste.. (o=
Nogen der har erfaringer med begge dele eller bare med Oracle databasen?
Avatar billede arne_v Ekspert
28. juli 2007 - 00:36 #1
Er du til VW eller Toyota ?

Nogen kan lide det ene nogen kan lide det andet.

Begge er ganske glimrende databaser.

Oracle har efter min mening stadig nogle fordele, når vi taler store databaser, men
det er jo i sagens natur ikke så relevant for XE.

Min erfaring (med små dat mængder) er at de er lige hurtige til INSERT, men at
SQLServer er lidt hurtigere til queries.

Meget vil afhænge af det "eksterne".

Oracle kan køre både på Windows og Linux/Unix/whatever mens SQLServer er Windows only.

Oracle har PL/SQL - SQLServer har TSQL - som ikke er kompatible.

Du kan skrive SP i C# i SQLServer og i Java i Oracle.

o.s.v.
Avatar billede kjulius Novice
29. juli 2007 - 01:40 #2
Har du brug for en lille personbil eller en MPV?

Hvis du ikke allerede ved det, så har den 3. store spiller på markedet for "store" databaser, IBM DB2, også en Express version.

http://www-306.ibm.com/software/data/db2/express/getstarted.html

Når du nu prøver andre databaser var det da også værd at overveje DB2. Jeg har dog ikke nogen praktisk erfaring med databasen og dens brug i forhold til Oracles og Microsofts databaser. Ligesom Oracle findes der versioner til både Microsoft Windows (incl. Vista) og Linux/Unix.
Avatar billede danm Nybegynder
24. august 2007 - 23:44 #3
Hm... Så forstår jeg bedre at jeg ikke har fået nogle svar.. Jeg har ellers svaret på på jeres kommentarer ummidelbart efter de er kommet, men de er åbenbart ikke registeret???

Så beklager meget det sene respons til jer begge to.. Det har ikke været meningen..

Det er nogle gode svar i kommer med. DB2 lyder ret interessant. Jeg tænkte på om du har nogen erfaring med denne Arne_V?

Smid endelig svar begge to, og beklager det sene tidspunkt
Avatar billede arne_v Ekspert
25. august 2007 - 00:34 #4
Jeg kender godt DB2 Express C.

DB2 er også til rigtigt store databaser, men altså ikke i Express C versionen.

Bemærk at DB2 gratis version adskiller sig markant fra SQLServer og Oracle gratis versioner
på den måde limits er:

* DB2 har kun limit på hvor meget CPU og RAM maskinen må have

* de andre har en limit på hvor meget CPU og RAM de kan udnytte + en limit på data størrelse

DB2's version er langt mere brugbar i produktion.

Jeg er ikke specielt glad for DB2's SQL dialekt.

DB2 understøtter SP i Java.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. august 2007 - 00:34 #5
Og et svar fra mig.