Avatar billede suuuperman100 Nybegynder
25. juli 2007 - 11:55 Der er 9 kommentarer

Hvordan får jeg et korrekt 16:9 billede fra mediacentret til LCD

Kære IT Ekspert

Jeg har et fuji siemens mediacenter:
http://www.edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=172837

Og et 32 tommer medion LCD TV
De er forbundne med et HDMI kabel.

Når jeg viser film fra Mediecentret genkender TVet ikke filmen i bredformat og filmen vises i bred-bred-format med to sorte bjælker i top og bund!.
Normalt kan jeg via tvets fjernbetjenning manualt ændre billedformat så det passer, men her skriver den blot PC opløsning 1028 X 756.
Jeg har prøvet at ændre på grafikkortets opløsning med det bliver det kun værre af.
Mit spørgsmål går på, hvordan kan det være at TVet ikke vil lade mig ændre billedformat bare fordi det er en PC tilsluttet HDMI?
Ligenu løser jeg det ved at brænde filmen over på CD og så se den via en CD afspiller til kr. 200,-
Men det bliver ikke ligeså god en visning med scart, og problemet med mediacentret gælder også når jeg ser tv via mediacentret.

Og yderligere, er der ikke nogen løsning umiddelbart, hvad anbefales så evt. istedet opgraderingsmæssigt (grafikkort etc)?

I det tilfælde vil jeg så på det kraftigste anbefale alle om at holde sig langt væk fra mediacentret. Det er jo købt beregnet til TV alene!
Avatar billede kenp Novice
25. juli 2007 - 12:18 #1
sæt opløsnignen via mediecenter til 720P så bude det passe. også brug scalering til det sidste for at få det inden for.

Eller kør guiden igennem i MCE
Avatar billede suuuperman100 Nybegynder
25. juli 2007 - 13:09 #2
Hej kenp
Jeg har oprindeligt kørt guiden gennem MCE, hvilket desværre ikke hjalp, men hvor sætter jeg det til 720P?
Er det i kontrolpanel?
Avatar billede kenp Novice
25. juli 2007 - 13:49 #3
Det er under engenskaber for skærm (højklik på skrivebordet -> egenskaber)
Avatar billede suuuperman100 Nybegynder
25. juli 2007 - 23:56 #4
Hej kenp
Duer ikke, er prøvet. I øvrigt er grafikkortet ikke til at indstille til 720p men det nærmeste er 1028X 756 hvilket svarer til 4:3 format.
Avatar billede kenp Novice
26. juli 2007 - 11:18 #5
DEt kan jo være at dit Medion tv ikke understøtter højere opløsning.. har du et link til det?

Min scaleo E køre uden problemer 720P.
Avatar billede kenp Novice
26. juli 2007 - 11:19 #6
Hov glemte lige. er det det onboard grafikkort du har i? eller det gforce 6600 som findes i nogle modeller? (jeg har nemlig gforce6600) i min.

Hivs du skal ud og opgrader, så ville jeg anbefale gforce 8400gs
Avatar billede suuuperman100 Nybegynder
26. juli 2007 - 15:02 #7
Jeg tror nok det er et onboard. Der står intergeret? Jeg går udfra det er onboard, og det er heller ikke samme kort.
gforce 8400gs. Det vil jeg se efter.

jeg kan ikke finde et link til Medion, men fjernsynet er 720p (HD Ready) iflg. medfølgende brugsforvirring.

Foreløbig tak for hjælpen
Avatar billede kenp Novice
26. juli 2007 - 15:29 #8
humm den scaleo E burde sku kunne sende 720p selv via det onboard..

Men du kan bruge alle pciexpresskort bare det er lowprofile... selv 6200 er ok, men hvis du skal køre materiale som er HDCP beskyttet skal du op i 8400gs for at få noget som kan køre med den standart og sende det korrekt til dit fjernsyn. (også skal du lige pille vga porten af kortet (sidder med et stik) også sæt dit SCART derpå i stedet så køre det flydende.. )
Avatar billede suuuperman100 Nybegynder
26. juli 2007 - 18:15 #9
Hej Igen
Det vil jeg prøve i weekenden når jeg er hjemme - jeg vender tilbage ;-)