Avatar billede tvguide Nybegynder
23. juli 2007 - 23:59 Der er 14 kommentarer

Gode programmører til en fornuftig pris.

Hej !
Jeg har gennem længere tid haft adskillige programmører, nogle gode men mange dårlige, meget dårlige – de har været ekstremt dårlige til at lave dokumentation, teste, osv – selvom jeg har haft udførlige kravspec er det alligevel gået galt –
Er der nogen der ved hvor finder jeg nogle gode PHP programmører til en fornuftige penge i København ?- jeg kan bruge freelancere, studerende og fastansatte.

Jeg ved godt at pris og kvalitet hænger sammen – men min erfaring viser mig at det åbenbart ikke altid stemmer ...

Er der nogen der kan hjælpe ....?
Avatar billede leif Seniormester
24. juli 2007 - 00:09 #1
De fleste programmører undlader Dokumentation af hensyn til prisen, det er kun dyrere for kunden når der skal laves Dokumentation og sådan er det !
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. juli 2007 - 00:14 #2
Hvis du blot ansætter en programmør, og ikke har indsigt nok til at holde vedkommende i passende kort snor, så be'r du om problemer.

Du skal sigte efter et "softwarehus", som ud over de hersens programmører har ledere, kvalitetsafdeling, chefer, direktører, osv., der alle skal have en luns - vi snakker 800 kr/timen så.

Ellers er discount, og discount kvalitet.
Avatar billede olebole Juniormester
24. juli 2007 - 00:18 #3
<ole>

- men det er ligesom i TV-reklamerne: Den dyre vare (veldokumenteret kode) er billigst i det lange løb!  ;o)

Men det er såmænd ikke dyrere at gå til et softwarehus end at bruge en god freelancer. Sådan én skal jo selv betale erhvervs huslejen, ferie, sygdom, lys/gas, software, hardware, pension, m.m. Der havner du også let i 7-800 i timen  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede neoman Novice
24. juli 2007 - 00:20 #4
De fleste programmører har ikke erfaring nok til af sig selv at vide hvor vigtig dokumentation er. Den erkendelse når man først efter selv at have været tvunget til reverse-engineering af andres bullshit kode  :) .. samt ens egne "smarte løsninger", hvor det smarte var indlysende den gang man skrev koden, men aldeles ikke 12 måneder senere :-)
Avatar billede olebole Juniormester
24. juli 2007 - 00:22 #5
PS: En god programmør dokumenterer ikke koden efter, han har kodet - men før og mens han koder. Har han ikke en veldokumenteret plan, inden han starter - med alle klasser, objekter, metoder og properties på plads - bliver det cowboy-kode, der i bedste fald ikke er optimal  =)
Avatar billede neoman Novice
24. juli 2007 - 00:22 #6
og leif ... kortsigtet er det "billigere" - men over en hel Life Cycle af en applikation så er det aldeles ikke givet, at udgiften til docs overstiger indtægten fra at have dokumentationen:)
Avatar billede olebole Juniormester
24. juli 2007 - 00:23 #7
neoman >> det er ikke programmører, men wannabes ... omend det er en _meget_ væsentlig del af 'standen'  :o|
Avatar billede neoman Novice
24. juli 2007 - 00:32 #8
Ak - men alle vores udgydelser/meninger hjælper jo ikke OP. Når man er fanget af både specs og budget, så er docs oftest det som skrider fra Must Have til Nice To Have (og olebole har ret i at det ikke koster ret meget at dokumentere før og under udviklingen, mens det er tit en kostbar affære efterfølgende), samtidigt med at kunden også har sit budget, og ikke ofte forstår at en udgift nu sparer ham for mange flere penge fremover.
Avatar billede tvguide Nybegynder
24. juli 2007 - 00:43 #9
Tak, for kommentare - men hvor kan jeg finde nogle dygtige folk - og jeg har ikke i sinde at betale 6-800 kr. i timen ... hos et konsulenthus - der er tusinder af timers arbjede og så ender det i et million projekt - det var ikke meningen...
Og jeg ved godt hvilke udgifter en virksomhed har...trust me..
De udviklere jeg har haft - har jeg måtte have uhyrlige diskussioner om hvorvidt kravspec kunne misforståes osv, osv,  - sjovt nok altid til en programmørs fordel - jeg leder "bare" efter et par dygtige folk der kan hjælpe mig... og hvor kan jeg finde dem..?
Avatar billede olebole Juniormester
24. juli 2007 - 00:50 #10
Jeg tror gerne, du har problemer med at finde en dygtig freelance-programmør (specielt til under 6-800) ... og så er man jo desværre nødt til at bruge de andre  :o|
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juli 2007 - 03:13 #11
Efter min mening er der 3 kategorier:

1) dem der slet ikke er programmører, diverse autodidakte som efter at have lavet
  en hjemme side for deres grand tantes kanarie fugl kalder sig web udviklere
2) dårlige programmører, de har en IT uddannelse og kender hele jargonen men
  de har aldrig helt forstået hvordan tingene hænger sammen og deres mål er
  at score kassen og lave mindst muligt
3) gode programmører, som har forstået ihvertfald en smule af tingene

Den første kategori er ret nem at undgå. Og vi slap iøvrigt af med en pæn del
af dem efter at .COM boblen brast. Hvis det er sådan nogen du har fået, så skal
du stramme op på dine ansættelses kriterier.

Den anden gruppe er langt vanskeligere at fange. Du kan nærmest ikke undgå dem
en gang imellem. Men ud igen med dem så hurtigt som muligt.

Du skal have fat på den tredie kategori.

Men de er ikke nemme at finde billigt. Af ret indlysende årsager. Og hvorfor skulle
de arbejde for dig til under markeds prisen.

Bemærk at den tredie kategori faktisk den billigste af de tre. Den første kategori får
det aldrig til at fungere. Og den anden kategori bruger 3 gange så mange timer på
udviklingen og maintenance kræver 10 gange så mange timer.

Hvis du vil have noget kvaltet til under 600-800 kroner i timen, så har du efter
min mening to muligheder:

* finde nogle studerende som har ægte talent og som fordi de ikke har villa, volvo
  og vovse endnu er mere interesseret i et spændende projekt end i time lønnen
  (det forudsætter at dit projekt faktisk er interessant og du skal stadig give en
  løn som er acceptabel)

* outsource til et lavtløns område (kræver at dine projekter har et volumen som
  gør det praktisk muligt)
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
24. juli 2007 - 06:09 #12
neoman> enig!  hvor mange gange har man ikke forgæves forsøgt at finde ud af hvordan et eller andet autodidakt "geni", har skrevet den kode man har overtaget, hvorefter man skrotter den og koder det hele på ny, fordi det er hurtigere!  ;-)
Avatar billede olebole Juniormester
24. juli 2007 - 12:49 #13
arne_v >> ganske enig, men som erikjacobsen anfører, kan din løsning #1 være ganske vanskelig at håndtere, hvis man ikke selv har indsigt og kompetencer på området
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juli 2007 - 15:14 #14
Hvis man ikke selv har indsigt kan man ikke foelge projektet loebende, men
man kan jo i et eller andet omfang vurdere slut produktet. Saa man kan jo
starte med et mindre projekt og se hvordan det gaar.

Alternativt kan bruge den kendte mund til oere metode og checke de potentielle
lidt ud.