Avatar billede idiotbarn Nybegynder
23. juli 2007 - 23:12 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Brug af dispose i egne objekter (og generel oprydning)

Jeg har kodet .net et stykke tid nu, men er mangler dog stadig en del viden med hensyn til hvad der sker med oprydningen, og hvordan man bør håndtere denne. Jeg bruger altid dispose funktionen hvis den er der, men skal man selv implementere denne i sine egne klasser, og hvad sker der egentligt?

Hvis man laver websites, bliver der så ryddet op så snart siden er færdig-kompileret og sendt til brugeren, eller kan gamle objekter stadig ligge og flyde bagefter?

Får man noget ud af at sætte alle sine variabler til null, så snart man er færdig med at bruge dem? Og hvornår implementere man en dispose funktion i sin klasser? Er dispose unødvendigt hvis det er en forholdsvis simpel klasse der kun indeholder nogen strenge og nogen integers?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juli 2007 - 00:24 #1
Du skal have en Dispose hvis din klasse holder unmanaged ressourcer - ellers ikke.
Avatar billede idiotbarn Nybegynder
30. juli 2007 - 12:03 #2
Man hvad ligger i unmanaged? Er det fx hvis man tilgår filsystemet, el. lign hvor styresystemet indblandes?
Avatar billede arne_v Ekspert
31. juli 2007 - 04:03 #3
unmanaged = ikke .NET kode
Avatar billede arne_v Ekspert
31. juli 2007 - 04:04 #4
I praksis vil det ofte være i forbindelse med et kald der går ud til noget low level.
Avatar billede idiotbarn Nybegynder
25. august 2007 - 16:43 #5
Ok...måske bekymre jeg mig bare for meget :)
Ligger du et svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. august 2007 - 16:52 #6
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
25. august 2007 - 16:53 #7
Man bruger som sagt mest dispose til filer, sockets, databaser etc..
Avatar billede arne_v Ekspert
25. august 2007 - 16:54 #8
At sætte explicit til null er i 99.5% af tilfældene ganske overflødigt, så det undlader
man normalt.
Avatar billede idiotbarn Nybegynder
25. august 2007 - 19:10 #9
Som i, om man sætter til null, eller om man bare lader koden eksekvere færdigt (med mindre man looper den mange gange self) kan nærmest være ligemeget?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. august 2007 - 20:17 #10
Objektet kan garbage collectes lige så snart det går ud af scope.