Avatar billede megabody Nybegynder
15. juli 2007 - 20:32 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Intel Media Center > 38" Panasonic Viasa Plasma skærm

Har anskaffet mig et Intel Media Center der kører med MS Vista.
Skærmbilledet når jeg kører gennem pc'en er meget ringe i forhold til når jeg bare bruger plasma skærmen almindeligt.
Har installeret ATI Radeon 32 bit driver - uden effekt.
Har nogen monstro et bud på hvad jeg gør galt ?
Avatar billede frewald Nybegynder
15. juli 2007 - 20:33 #1
Sørg for at du tilkobler skærmen med VGA kabel, og at du indstiller grafikkortet til at køre i skærmens 'native' opløsning. Du kan læse i manualen hvad denne opløsning er (alt. slå det op på nettet vha. modelnummer)
Avatar billede megabody Nybegynder
15. juli 2007 - 20:36 #2
Hvad vil "Native" opløsning sige i lægmands termer ?
Avatar billede frewald Nybegynder
15. juli 2007 - 20:37 #3
skærmens (selve panelets) opløsning. Selvom skærmen kan tage mange forskellige slags opløsninger, vil det bedste resultat være at bruge den som skærmen er bygget til. Eks. vil den godt kunne tage 640x480, men det vil IKKE se kønt ud :)
Avatar billede screem_brille Novice
15. juli 2007 - 20:37 #4
det betyder skærmen rigtige opløsning, men en sådan skærm bør have et digitalt signal, at bruge vga (analog) er nærmest en forbrydelse ;)
Avatar billede megabody Nybegynder
15. juli 2007 - 20:38 #5
Vil det sige i stedet for VGA så et såkaldt HDMI kabel eksempelvis ?
Avatar billede frewald Nybegynder
15. juli 2007 - 20:41 #6
Ja hvis dit grafikkort har HDMI, eller DVI så brug endelig det. Men jeg at bruge VGA vil aldrig blive 'meget ringe'. Men hold det naturligvis gerne i det digitale domæne. Men du kan stadig ha samme opløsningsproblem med HDMI/DVI
Avatar billede frewald Nybegynder
15. juli 2007 - 20:48 #7
men skriv hvilken skærm du bruger (model) og så finder jeg hvilken opløsning du skal bruge :) Fortæl hvilken type forbindelse du bruger lige pt.
Avatar billede megabody Nybegynder
15. juli 2007 - 20:53 #8
Det er en 38" Panasonic Plasma Skærm - model Viesa - er det nok ?
Avatar billede screem_brille Novice
15. juli 2007 - 20:53 #9
dvi eller HDMI (samme signal, forskellige stik), er noget bedre, 1 signalet fra grafikkortet undgår 2 gange konvertering ved at bruge digital overførsel.
Avatar billede screem_brille Novice
15. juli 2007 - 20:58 #10
megabody normalt lægger amn et svar, hvis man ved eller tror det man skriver er svaret, man bør derfor som opretter ikke benytte "svar" men kommentar, det eneste tidspunkt man som oprettet bruger svar, er hvis man ikke får løst problemer, eller ikke vil give point.
Avatar billede frewald Nybegynder
15. juli 2007 - 21:00 #11
Nej ikke helst nok. Gerne et typenummer eller lign. Men bruger du VGA kabel nu? Eller måske bare et gult phonostik fra grafikkort til plasma?
Avatar billede frewald Nybegynder
15. juli 2007 - 21:01 #12
(stavefejl er gratis - sidder i sengen) :-)
Avatar billede frewald Nybegynder
15. juli 2007 - 21:03 #13
Modelnummer starter med "TH-"
Avatar billede megabody Nybegynder
15. juli 2007 - 21:08 #14
TH 37PV60EH
Jeg har sat den til idag og der var ikke noget HDMI kabel med og DVI stik findes ikke på plasmaen, så det endte med et VGA indtil jeg får fat i et HDMI.
Screem Bille - beklager jeg ikke er helt med på arbejdsgangen -
Avatar billede frewald Nybegynder
15. juli 2007 - 21:11 #15
du skal indstille grafikkortet til 1024x768
Avatar billede frewald Nybegynder
15. juli 2007 - 21:12 #16
Hmm på http://www.panasonic.dk/servlet/PB/menu/1118170_l14/index.html beskriver de den både som 1024x768 og som 1024x720. prøv dig frem :)
Avatar billede screem_brille Novice
15. juli 2007 - 21:21 #17
jeg tror ikke på det panels native opløsning er 1024 X 768, hvorfor ? jo fordi det er et 4/3 format, og skærmen er widescreen og derfor kan opløsningen ikke være 4/3, det er fysisk umuligt.
Avatar billede frewald Nybegynder
15. juli 2007 - 21:27 #18
undskyld screem_brille men der tager du fejl. Mange af sonys proff plasma-paneler var i en år-række 1024x1024. Man bruge simpelthen bare ikke kvadratiske pixels. Check evt selv panasonics side (som jeg jo har linket til), eller diverse lcd/plasma fora
Avatar billede megabody Nybegynder
15. juli 2007 - 23:58 #19
er lidt i tvivl om om jeg får givet pointene korrekt - pls let me know if not
Avatar billede screem_brille Novice
16. juli 2007 - 00:08 #20
du har ikke givet point, og det kan du heller ikke (medmindre det er til dig selv) før du har fortalt hvem der skal lægge svar.
Avatar billede screem_brille Novice
16. juli 2007 - 00:10 #21
frwald, hvad der end står på diverse sider, så vil du ikke kunne have et 1024*768 panel i et widescreeb tv (ikke uden proportioner er forkerte, dvs billedet vil være ovalt)
Avatar billede frewald Nybegynder
16. juli 2007 - 11:01 #22
screem_bille> Som sagt så kan det sagten lade sig gøre ved ikke at bruge kvadratiske pixels. Derfor at PAL opløsning både kan være 768x576 og 720x576. Derfor Sony HD broadcastudstyr såsom HD-Cam samt XD-CamHD er 1440x1080 og ikke 1920x1080. Men den diskution hører ikke til her. Jeg vil meget gerne uddybe den via mail eller lign. hvis du gerne vil ha' det.
Avatar billede frewald Nybegynder
16. juli 2007 - 11:02 #23
megabody>
skidt put være med point - vil hellere høre om du har fået løst problemet :)
Avatar billede screem_brille Novice
16. juli 2007 - 11:38 #24
frewald, nej det skyldes at et 4/3 cam sjovt nok ikke har en widescreen opløsning, og hvilken horisontal opløsning skal et cam have for at være 4/3 hvis den vertikale opløsning er 1080 ?

der er følgende fejl i dine påstande:

1 opløsningen 1024*768 er en 4/3 opløsning, dette vil bevirke at widescreen udsendelser vil se forkerte ud på tvét, men alm 4/3 udsendelser vil se normale ud, og man laver ikke et widescreen panel, til en 4/3 opløsning.

2 en 4/3 hd opløsning hedder naturligvis ikke 1920*1080 men (1080/3)*4=  (stor fanfare) 1440, og hvad er det lige der produceres mest af med broadcast udstyr ? er det widescreen udsendelser eller er det broadcast udsendelser... (og 1440 er jo også nemt at nedkonvertere til 720*576)

indtil du kommer med nogle uomtvistelige beviser for dine påstande, vil jeg uden tvivl betragte dine påstande som værende forkerte.
Avatar billede megabody Nybegynder
16. juli 2007 - 11:43 #25
Lidt fra amatøren her - vil gerne give begge d'herrer frewald & screem brille point - ahem, hvordan gør jeg ;-) sorry guys.
Avatar billede screem_brille Novice
16. juli 2007 - 11:53 #26
det kan du ved at vi begge lægger et svar, som du så derefter markerer og vælger accepter i boksen i nederste venstre hjørne.
Avatar billede frewald Nybegynder
16. juli 2007 - 11:55 #27
Screem_brille: HD findes ikke i 4:3 - men kun i 16:9.
Jeg behøver ikke beviser, jeg har arbejdet med det i 15 år og sidder i de udvalg der beslutter standarder for bla. DVB-T netvæk herhjemme. Fint nok at du ikke tror mig. Når jeg kommer hjem igen, vil jeg gerne sende dig links på oplysninger om LCD/Plasma paneler, samt forskellen på kvadratiske pixels og anamorphiske pixels. indtil da så ville det klæde dig at undersøge sagen lidt, istedet for at snakke udfra din egene teorier.
Avatar billede megabody Nybegynder
16. juli 2007 - 11:56 #28
Det går jo godt - sorry frewald. Skal vist bruge lidt tid på funktionaliteten af dette også.
Jeg skal nok lade høre fra mig når jeg får leget lidt med hardwaren i aften.
Avatar billede frewald Nybegynder
16. juli 2007 - 15:43 #29
screem_brille>

Links vedr. square/nonsquare pixels:
http://en.wikipedia.org/wiki/Square_pixels

Endnu et produkt med nonsquare pixels:
http://www.pioneerelectronics.com/pio/pe/images/portal/cit_3424/30698914PDP-433CMX%20Specifications.pdf

En artikel der lidt nede beskriver de forskellige opløsninger som der produceres paneler i:
http://digitalcontentproducer.com/display/video_match/

Har du brug for yderligere beviser?
Avatar billede screem_brille Novice
16. juli 2007 - 15:59 #30
hvorfor skal NTSC tv pludselig blandes ind i snakken ? (jeg går ikke ud fra at spørger befinder sig i USA)
Avatar billede frewald Nybegynder
16. juli 2007 - 16:34 #31
screem_brille> Hvad har en analog signalstandard for modulering af chrominans med denne her snak at gøre? Fordi du mener at der produceres specielle paneler til 'NTSC'markederne? I så fald kan jeg fortælle dig at panelerne er de samme, DSP'erne er i bund og grund de samme, men at tunerne er forskellige. Har du overhovedet læst det relevante i de links jeg har givet?
Avatar billede screem_brille Novice
16. juli 2007 - 16:57 #32
hvorfor blander du nu chrominans ind i det, vi snakker om opløsningen på PAL kontra NTSC
Avatar billede frewald Nybegynder
16. juli 2007 - 17:55 #33
screem_brille> Hvis man ikke vidste bedre skulle man tro at du meget gerne vil diskutere for diskutionens skyld. Det er dig der snakker om NTSC og PAL. Og disse standarder er analoge signalstandarder for modulering af chrominans ind i Y signalet. Men det har jo _intet_ med native opløsning af paneler at gøre, hvorfor jeg ikke forstår at du kl 15:59:45 skriver om NTSC. Kl. 16:57:24 skriver at vi snakker om opløsning på PAL kontra NTSC - det har da _heller_ intet med snakken at gøre.
Men hvad jeg gerne vil vide, er om du stadig påstår at man ikke kan have et LCD/Plasma panel med en native opløsning på 1024x768.
Avatar billede screem_brille Novice
17. juli 2007 - 16:26 #34
tak for anmeldelsen for spam, det er virkelig voksent.
Avatar billede frewald Nybegynder
18. juli 2007 - 15:47 #35
screem brille> Bare så der ikke er nogen tvivl; jeg har ikke anmeldt dig for spam (objektivt set er mine svar på noglen af dine indlæg også spam - i forhold til trådens oprindelige indhold)
Avatar billede screem_brille Novice
18. juli 2007 - 15:53 #36
det var heller ikke møntet på dig, men på vedkommende der ikke aner ret meget om emnet, for der er ingen tvivl om vores meninger ikke er SÅ langt fra hinanden, men helt enige er vi dog ikke.