Avatar billede joeb Nybegynder
12. juli 2007 - 23:18 Der er 8 kommentarer

Komponent på harddisk brækket af

Hej alle,

Jeg tog min Maxtor 500GB sata disk ud af min gamle pc, og kom til at knække en rund lille hvid komponent af undersiden af harddisken, måske en kapacitor af en slags. Nu vil den ikke tænde op. Helt død.

Er der noget man kan gøre? Er det meget dyrt? :)
Avatar billede screem_brille Novice
12. juli 2007 - 23:22 #1
enten lodde den på igen, eller skaffe et "nyt" print, som man så monterer istedet for.
Avatar billede screem_brille Novice
12. juli 2007 - 23:22 #2
og ja det lyder som en kondensator, husk den skal polariseres korrekt.
Avatar billede joeb Nybegynder
12. juli 2007 - 23:54 #3
Det er alt for småt for mig at lodde, men hvor kan man få udelukkende et print?
Avatar billede screem_brille Novice
13. juli 2007 - 00:29 #4
ved at finde en brugt hd, med præcis samme revision nr (printene skal være identiske, hvis du skal gøre dig det mindste håb), eller nemmere få en der kan lodde den størrelse komponenter til at lodde den for dig.
Avatar billede peet-49 Novice
13. juli 2007 - 08:02 #5
Der et SMD komponent, det skal man have udstyr til.
Avatar billede joeb Nybegynder
13. juli 2007 - 09:19 #6
peet-49, var det et svar til den foregående kommentar, således at jeg godt kan indstille mig på, at selvom jeg fandt en i mit netværk der var mester-lodder, ville vi alligevel ikke gøre det pga. manglende udstyr?
Avatar billede peet-49 Novice
13. juli 2007 - 09:23 #7
12/07-2007 23:54:17 et svar på dette
Avatar billede screem_brille Novice
13. juli 2007 - 11:18 #8
det er altså ikke umuligt at lodde smd komponenter på, ja de kan være små, men umuligt er det nu ikke ;) (men er man i tvivl skan man ikke gøre det)