Avatar billede larsen89 Nybegynder
12. juli 2007 - 13:17 Der er 9 kommentarer

Minimal virtuel hukommelse er for lille

Hej,

MIn computer er begyndt et meddele, at den minimale virtuelle hukommelse er for lille, hvilket nok også forårsager, at mine spil gerne crasher konstant.

Jeg kan se, at min sidefil ved start er 768 og den maksimale er 1536 - er det noget jeg skal ind at pille ved, eller hvad kan løse problemet?
Avatar billede screem_brille Novice
12. juli 2007 - 13:26 #1
hvor meget ram har du i ? (og du kan i kontrolpanel, system, avanceret, performance, avanceret, angive om pagefilen skal styret aotomatisk, eller du selv vil definere den, sæt den evt op), men noget tyder på du ikke har ret meget ram i din maskine.
Avatar billede larsen89 Nybegynder
12. juli 2007 - 13:35 #2
Jeg har kun 512 mb, da det bølgen med 1 gb ram i alt først kom lige bagefter. Der har dog aldrig været problemer før.
Avatar billede tosa Nybegynder
12. juli 2007 - 14:27 #3
jeg vil foreslå dig at give sidefilen en fast størrelse. Hvis den har en fast størrelse vil systemet ikke bruge ressourcer på at allokere mere plads til sidefilen mm.
Der er vist også en tommelfingerregel om, at sidefilen skal være = 2 gange den fysiske hukommelse, altså 1024 Mb i dit tilfælde.
Avatar billede tosa Nybegynder
12. juli 2007 - 14:29 #4
Det er forøvrigt også en god ide, at have sidefilen liggende på et andet fysisk drev end dit systemdrev (hvis du har mere end 1 harddisk).
Avatar billede screem_brille Novice
12. juli 2007 - 14:30 #5
det vil være ret dumt at sætte den ned til 1024, når den allerede nu er på 1536, og det er for lidt....
Avatar billede tosa Nybegynder
12. juli 2007 - 14:35 #6
nej, den er ikke på 1536 nu, den er på 768, og computeren er på overarbejde hver gang det er for lidt (derfor altid fast størrelse på sidefil) (hvilket kan være skyld i de crashes der er - men det kan jo også være andre ting som f.eks. antivirus mm.). Men det kan faktisk godt være jeg tager fejl mht. de 2*fysisk ram (det kan godt være 3* eller evt. 4*). Dertil skal jeg lige hjem og se hvad min egen står på, før jeg kan sige hvad præcist tommelfingerreglen siger.
Avatar billede screem_brille Novice
12. juli 2007 - 14:54 #7
ja den er på maks 1536, dvs kommer den op på det siger windows at den er for lille, og hvad er det for en fejlmelding spørger får ? det er jo netop at den er for lille, ergo er grænsen (de 1536) nået, og er stadig ikke nok.

standard er sidefilen 1.5 gange den fysiske ram, og det er oftest fint nok, det har aldrig været 3 eller 4 gange så meget.
Avatar billede screem_brille Novice
12. juli 2007 - 14:55 #8
skulle den være 4X fysisk ram, så ville min windows server have en pagefile på 24GB det er lige i overkanten ikke ?
Avatar billede tosa Nybegynder
12. juli 2007 - 15:07 #9
jo, præcis mht. 2 gange, nu hvor du så siger det er 1,5 gange fysisk ram der er reglen.
Men jeg tror ikke problemet her er, at den løber tør for virtuel hukommelse (det skriver larsen89 jo ikke noget om), men mere at den bruger for mange ressourcer (det kan være på spillene i sig selv, men også have andre årsager, herunder en variabel sidefil eller antivirus).
Har du forøvrigt slået antivirus fra, når du spiller larsen89??

For AV trækker som regel ret store ressourcer, når man spiller, hvis den ikke er slået fra.