Avatar billede ronni_p Nybegynder
05. juli 2007 - 11:22 Der er 4 kommentarer

Konvertering fra native til mssql db

Hej,

Jeg har lige en lille opgave/udfordring med at konvertere et eksisterende regnskab fra native db til sql.

Jeg har installeret c5 v.3.0 til sql og har sat sql serveren op. Jeg har oprettet forbindelse og oprettet db'en på sql serveren med parameterne -zjsqlsrvr7_c5.xal

- Så langt så godt.

Jeg har ikke kunne komme i tanke om andre måder at importere det eksisterende regnskab i sql db'en på, end at eksportere den fra native ved at gå til "generelt/tilpasning -> vedligeholdelse -> Multi -> Eksport database" for derefter at importere den igen på sql platformen ved at gå til "generelt/tilpasning -> vedligeholdelse -> Multi -> Import database"

- Findes der andre måder at gøre det på, hvis ikke, er der så noget jeg skal være særligt opmærksom på?

Bonusspørgsmål:
- Kan jeg tilføje ekstra poster under f.eks deb.kart, så jeg kan gemme information som er relevant vedr. den enkelte debitor i selve C5? (et felt lige som Navn, Adresse etc.), eller skal jeg have et ekstra modul for at dette han lade sig gøre?

- Kan jeg i min faktura rapport angive side x/y? Jeg kan kun få den til at printe den aktuelle side som man er på, ikke hvor mange sider den enkelte faktura består af totalt set.
Avatar billede jasman Nybegynder
06. juli 2007 - 08:53 #1
Jeg går ud fra at du har købt licens til at køre c5 på SQL.
Ellers bliver det nok lidt svært. :)

1) Nej. Der findes ikke andre måder at gøre det på.
Jeg har selv arbejdet med problematikken et par gange, og har haft nogle spørgsmål.
Så jeg vil anbefale dig at læse http://www.eksperten.dk/spm/651240, http://www.eksperten.dk/spm/656799, http://www.eksperten.dk/spm/765310 (omhandler godt nok XAL men kernene er jo stort set ens).
Og hvis dette ikke er nok, så spørg Broholm :):)

2) Giver bonus spørgsmål egentlig bonuespoint ? ;) ;) ;)
Du kan i princippet anvende notatet til debitorkartoteket til dette formålet.
Dog er notatet i sin natur ustruktureret og kan derfor ikke anvendes til søgning.

3) Kort sagt: nej. Man kan ikke umiddelbart i c5/xal kernen få at vide, hvor lang rapporten er (hvor mange sider der er).
Avatar billede ronni_p Nybegynder
06. juli 2007 - 10:12 #2
Vi har licens til C5 på SQL db, windows 2003 STD server smat SQL 2005.

Jeg ønsker ikke at bruge feltet notat feltet, da det skal bruges til at styre eksterne systemer og vi gerne vil have det til at optræde som et selvstændigt felt på lige for med navn, adresse tlf nr etc.

Kan version 4.0 heller ikke finde ud af at angive siderne som jeg ønsker? Har du nogle forslag til en løsning på problemet?
Avatar billede jasman Nybegynder
06. juli 2007 - 11:16 #3
Hvis du ikke kan bruge notatfeltet, skal du have licens til udvikling. Så kan du tilføje et ekstra felt til debitorkartoteket, og til formen(skærmbilledet) for debitorkartoteket.

Jeg mener ikke at problemet med antal sider i en rapport er løst i 4.0.
MÅSKE kunne man lave noget med en preprocessor til printerdriveren, som løber mellemformatet som dannes til en rapport igennem og beregner antal sider den vej, men det vil være laaaaaaaaaaaangsomt, og jeg er heller ikke 100% sikker på at det lader sig gøre.
Avatar billede sunset Nybegynder
06. august 2007 - 08:44 #4
Går ud fra at c5 laver det samme som financials. D.v.s. skriver siderne ud lige så snart de er klar. Der har vi løst problemet ved at starte rapporten med at tælle hvor mange linjer der vil blive skrevet. Dermed bliver det et simpelt regnestykke med hvor mange linjer der kan være på en side.