Avatar billede patrickbatemann Nybegynder
04. juli 2007 - 17:52 Der er 2 kommentarer

advarsel ved udløb

Hej Alle

jeg skal lave en database over et firmas medarbejdere. en af posterne i basen, bliver forskellige kursus forløb for den enkelte medarbejder. Disse kurser bliver for nogens vedkommende for gamle (sikkerheds kursus) Kan man få database programmet til at komme med en advarsel, når sådan et kursus er ved at blive for gammelt ??

Det er microsofts acces jeg skal bruge.

De bedste sommer hilsner

PB
Avatar billede neoman Novice
04. juli 2007 - 18:08 #1
Man kan lave en hel masse.. I en tilsvarende problemtik brugte jeg den løsning, at hvis en eller anden betingelse var opfyldt (i dit fald, f.eks.: (dagens_dato-dato_for_kursus)>limit, at den pågældende fik en rød baggrundsfarve på en oversigtsliste, hvorpå man kunne lave en "drill-down" for at finde ud af hvad årsagen var. Det forudsætter naturligvis at nogen åbner Db'en og kigger på den i ny og næ:)
Avatar billede mugs Novice
04. juli 2007 - 19:22 #2
Som neoman skriver, kan det gøres på mange forskellige måder.

Du må jo have en dato der fortæller hvornår kurset har sin udløbsdato. Har du det kan du bruge Betinget Formattering til at give teksten (eller baggrunden) en afvigende farve. Det kan du også gøre ved fortløbende formularer samt i rapporter.

Du kan også lave en løkke der gennemløber alle poster i tabellen, og finder de udløbsdatoer der er ved at være for gamle.

Ligeledes kan du i en forespørgsel indsætte et kriterie der måler på udløbsdatoen f.eks:

>Date() And < Date() + 30

Som giver dig alle de poster, hvor udløbsdatoen er efter idag men mindre end idag + 30 dage, eller med andre ord, de poster der udløber indenfor de næste 30 dage.

Der er mange muligheder.