Avatar billede badal Nybegynder
01. juli 2007 - 14:34 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Lære web design

Hej jeg ønsker at lære lave flot web design. Jeg har hidtil arbejdet med backend og vil gerne arbejde med noget frontend. Jeg kan allerede html.

Hvordan lærer jeg at lave design? Får farverne til at passe? Altså uden at tage en uddanelse inden for design. Noget der kan hjælpe med bøger og tutorial?
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
01. juli 2007 - 14:41 #1
Hvis du er HELT på bar bund mht. farver, så prøv at bruge http://kuler.adobe.com/ - der kan du vælge en farve og se, hvad der matcher rent beregningsmæssigt. Et andet hurtigt tip er at du skal dosere farvernes 'mængde' fornuftigt. Ud af de 5 farver, som Kuler anbefaler, så brug 1 farve som den dominante og resten som kontrastfarver i begrænset mængde. Prøv eksempelvis at se mit eget site www.larsholmgaard.dk, hvor jeg næsten udelukkende har brugt toner af hvid-grå-sort og kun en enkelt, kraftig kontrastfarve i form af den neongrønne.
Avatar billede lajlev Nybegynder
02. juli 2007 - 07:16 #2
Tak for hjemmesiden med kuler, har du andre lignende hjemmesider, så er jeg vældig interesseret :-)
Avatar billede badal Nybegynder
03. juli 2007 - 09:36 #3
hej lars...kuler.adobe.com er kommet i min favorit liste. den er super :) jeg vil gerne give dig point for svaret.

Nu kan jeg ihvertfald øve mig med farver på links, i kollonner osv. Så kan jeg tage næste step med billeder :)
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
03. juli 2007 - 09:54 #4
Hmmm... jeg har faktisk tænkt over, hvad jeg ellers kan foreslå, men jeg er ikke rigtigt kommet frem til noget andet end lige farveapplikationen fra Adobe. Der er så mange aspekter i at designe at jeg ikke helt ved, hvor jeg skal starte. Men, her er et par tips, som kan redde en del:

1: Hold linierne i designet. Undgå at tekster, streger, kanter, placeringer osv. bølger ud og ind ned gennem siden. Jeg har tidligere arbejdet sammen med programmører, der anså det for ret ligegyldigt, så længe tingene virkede. Men, det er ikke ligegyldigt - tingene skal placeres ordentligt.

2: Bland ikke en masse forskelige fonte (skrifttyper) sammen. Hold jer til en enkelt, muligvis 2, hvor den ene fx. bruges til at markere overskrifter.

3: Prioritér de visuelle effekter!!! Hvis jeg skriver et afsnit med masser af udråbstegn, så virker de ikke!!!!! De bliver usynlige!!! Overflødige!!! Og man bliver enormt træt af at skulle fortolke, hvad der menes og hvad, der ER det vigtige i sætningerne!!!!!! Derfor, brug kun kraftige visuelle effekter (fx. en kontrastfarve på en tekst eller en baggrund) i begrænset omfang (= det samme som ét udråbstegn) - så virker det bedre. Hold det enkelt.

Det var lige nogle få tips rystet ud af ærmet, jeg håber I kan bruge dem. :-)

Og ellers: Brug jeres øjne, se en masse ting. Læg mærke til, hvad I selv godt kan lide at bruge og se på. Lad være med at kopiere det, men notér virkemidlerne. Og så bare klø på, få noget erfaring.

Held og lykke med det!
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
25. september 2007 - 20:55 #5
Det var egentlig en overraskende tavs og, i vid omfang, begrænset respons på mit ellers lange indlæg...?
Avatar billede badal Nybegynder
26. september 2007 - 22:41 #6
hej lars
jeg kan godt huske dit indlæg men den forsvandt i mængden så jeg fik aldrig svaret tilbage. Siden kuler.adobe.com er jeg begyndt at bruge den er rigtig god.

tip 1-2 bruger jeg allerde. Jeg syntes også at det er vigtig at man holder linierne. At tingene står lige.

ellers vil jeg da gerne give dig point. Jeg kunne jo bruge svaret til noget :)
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
27. september 2007 - 21:16 #7
Jeg kan i øvrigt fortælle at netop Kuler-applikationen er implementeret i den nye version af Illustrator i CS3. Man vælger en grundfarve og får derefter muligheden for at tilføje et sæt af matchende farver til ens swatches (farvepalette). Det er ret smart.

Held og lykke med det hele! :-)