Avatar billede nornberg Nybegynder
28. juni 2007 - 19:55 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

analog /digital

harjsa igen herinde.

nu har jeg jo købt en samsung syncmaster 940 BW

og jeg har satte den først til med de det alminelige analoge stik der medfølger, og så valgte jeg 75 hertz og en 1024/768 opløsning som jeg plejer.

Men da min kæreste så på et tidspunkt tænder skærmen, piver den over et eller andet med det ikke er "optimoum" (eller lignende) som skærmen kører i pt. og det er 1440*900 den helst skal køre i. Denne opløsning kan jeg så slet ikke vælge, så jeg tænkte jeg ville prøve og sætte det andet kabel i også der fulgte med, og så kørte skærmen pludselig Digitalt!

og via digital måde kan jeg kun vælge 3 skærmopløsninger, heriblandt den som skærmen selv mente var optimal 1440*900.

Mit spørgsmål er så, hvad er forskellen på digital og analog? ud over at digital virker meget skarpere i billedet end analog gjorde, samtidig med at digital "kun" kører 60 hertz, hvorimod jeg er vant til 75 via analog, men hvad er forskellene egentlig? håber i kan forklare lidt
Avatar billede screem_brille Novice
28. juni 2007 - 20:06 #1
en fladskærm er bygget til en bestemt opløsning (da den er opbygget af x*y pixels/dots), i denne opløsning er billedet skarpest, da der ikke skal interpoleres pga en skæv opløsning.

Fordelen ved digital, er at signalet fra grafikkortet ikke først skal konverteres til et analog signal (mister skarphed ved det), og igen fra analog til digital i monitoren (mister endnu mere skarphed), fremfor en direkte digital forbindelse, hvor signalet ikke skal konverteres og mister derfor ikke skarphed.

En fladskærm er som tidligere nævnt en masse små "lamper" som enten er tændt eller slukket, og skal derfor ikke tændes igen og igen for at bibeholde deres status, det betyder at opdaterings hastigheden ikke spiller så stor en rolle som på en CRT (billedrørsskærm) hvor det var phosfer der lyste op når det bled ramt af elektronstrålen, og varigheden af lyset var bestemt af eftergløden.
Avatar billede nornberg Nybegynder
28. juni 2007 - 20:13 #2
okay, så lyder det jo fornuftigt nok at jeg skal forsætte den opløsning skærmen anbefaler, og via det digitale kable også.

Hvad med hertz? altså jeg er vant til at køre mindst 75 hertz ved analog, men via digital kører den 60 hertz, og dette kan jeg ikke ændre på. Men det har måske ikke så stor betydning for øjnene når det er via digital istedet for?
Avatar billede screem_brille Novice
28. juni 2007 - 20:24 #3
nej som jeg skrev så forbliver "lamperne" i et LCD panel tændte indtil de igen aktivt slukkes, så er der ingen ændringer i billedet er der ingen grund til at opdatere billedet, og billedet vil ikke blinke af den grund (da lyset netop ikke mister intensitet).
28. juni 2007 - 20:27 #4
Også noget herfra -> http://www.flatpanels.dk/
Avatar billede nornberg Nybegynder
28. juni 2007 - 20:51 #5
jeg takker for svaret Brille :D
Avatar billede screem_brille Novice
28. juni 2007 - 21:03 #6
hvis du vil de se "lamper" skærmen er opbygget af, så lån en kikkert, og vend den på hovedet og kig ind i skærmen, så kan du tydeligt se at der er 3 farver (rød,grøn, og blå) og de tilsammen danner et punkt, og hvis du keder dig, kan du tælle efter, så vil du se at der faktisk er 1440*900 af disse punkter ;)