Avatar billede vostrikov Nybegynder
26. juni 2007 - 10:32 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Spruce - Spread PaiR Unused Capacity Estimate

Hey,

Jeg ville gerne høre, om der er nogen der kender lidt til Spruce?

Det skulle være noget software til linux som kan monitorerer en internet-linie.

Men hvordan fungerer det helt præcis. Skal man have en "sender" og "receiver" i form af en linux-boks, eller hvordan fungerer det.

Jeg er nemlig ikke interesseret i, at skulle installere en linux-boks og sende den til brasilien for at teste en linie.

Håber der nogle der kan hjælpe mig lidt.
Avatar billede jazzjack Nybegynder
26. juni 2007 - 12:07 #1
Jeg blev nysgerrig og gav mig til at lede efter Spruce på nettet. Efter (relativ) kort tid fandt jeg spruce (ikke mail klienten), og det viste sig at være ren C kode til fri download.

Så svaret på dit spørgsmål er at du skal kunne kompilerer spruce på den platform du nu har tilgængelig. Jeg prøvede at kompilerer og teste programmet på et par rødhætte æsker, men uden held. Kompileringen gik fint nok, men sender fandt aldrig modtager. Jeg har dog ikke brugt voldsom meget tid på at undersøge hvorfor, og det kunne måske blive løst.

Tanken om små programmer der ligger og giver så nyttig info som tilgængelig båndbredde lyder jo som en rigtigt god ting, så det kan være jeg giver mig til at forske mere en dag....
Avatar billede vostrikov Nybegynder
26. juni 2007 - 12:49 #2
@jazzjack: Men skal man så ikke have både en receiver og en sender i form af fx. 2 linux-bokse?

Sådan har jeg i hvertfald forstået det.
Avatar billede jazzjack Nybegynder
26. juni 2007 - 13:12 #3
Det er for så vidt også rigtigt. Du skal have et program kørende i hver ende af linien. Det ene sender data til det andet. Det behøves bare ikke nødvendigvis være linux. Da det er et C program kan det kompileres på forskellige platforme, og vil stadig kunne "snakke" samme (teoretisk). Så det korte svar er: Ja der skal være en boks i hver ende, men ikke nødvendigvis linux.
Avatar billede vostrikov Nybegynder
26. juni 2007 - 13:26 #4
nej okay, det kunne bare have været lækkert, hvis man blev fri for en receiver på den remote lokation.
Sidder selv med en del serverfri lokationer, som ikke er her i Europa. Så det ville have gjort mit arbejde lidt lettere, hvis det ikke var nødvendigt.
Avatar billede vostrikov Nybegynder
26. juni 2007 - 13:26 #5
Hvis du forstår :-)
Avatar billede jazzjack Nybegynder
26. juni 2007 - 13:35 #6
forstå, men den kræver altså at der er en sender og en modtager :-(
Ikke nødvendigvis server, men kunne vel også være en maskine hvor man lavede modtager parten om til en service (noget vinddåse noget). Hvordan det lige skulle gøres ved jeg ikke, men det kan der googles på...