Avatar billede ployd Nybegynder
25. juni 2007 - 17:10 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Køb af pc til lydbehandling

Jeg er lidt i tvivl om hvad der er vigtigst når der skal arbejdes med lyd (f.eks. indspilning).

CPU
Ram
Grafikkort
lydkort
Andet

Er der nogen der vil dele nogen erfaringer?

Mvh. Dennis
Avatar billede warg Nybegynder
25. juni 2007 - 17:17 #1
min erfaring viser at det er: Lydkort, Ram og cpu.
Ram er kun vigtigt hvis du skal inspille i Høj kvalitet. 320kbps f.eks
Avatar billede arbogast Nybegynder
27. juni 2007 - 19:27 #2
Hvis du taler om noget som skal tilnærme sig studiokvalitet dvs optage flere spor samtidig i 24 bit ved en samplingsfrekvens på 96 kHz, er det vigtigste Lydkort, RAM, at have to harddisker (en til windows+programmer og en til at optage på) samt CPU+bundkort.

Hvad er det, nærmere beskrevet, du skal lave på den?
Avatar billede ployd Nybegynder
27. juni 2007 - 19:58 #3
Tak for svarene! Det skal lige siges at jeg med indspilning tænker på indspilning med instrumenter. Det er dog ikke til eget brug, men en ven der skal bruge det...

Er det realistisk med et budget på 10-15K?

Mvh. Dennis
Avatar billede ployd Nybegynder
27. juni 2007 - 19:58 #4
Et bud på en pc eller dele er også meget velkommen :-)
Avatar billede arbogast Nybegynder
01. juli 2007 - 11:04 #5
hej igen. undskyld ventetiden.

10-15 k er absolut nok til PC, lydkort, OS, og evt en ekstra disk. Men dette er svært at svare på idet du ikke oplyser helt præcist hvad der er brug for - eks. pris på lydprogram svinger fra ca 1000 og til over 10.0000 afhængig af hvad man har brug for.

Rigtig mange mener man bør gå for en mac, hvis man skal arbejde med lyd på computer. Jeg er ikke helt enig, MEN ... man bør være indstillet på at nørde en del med tekniske på en windows PC før man kan koncentrere sig om det vigtige, musikken.

PC-dele - vælg efter behov:
Asus bundkort + intel core 2 duo + RAM (jo hurtigere desto bedre) + 2 HD + stille kabinet/vifter + Win XP (ikke Vista!!!!!) + musikprogram.

.. men eftersom din ven ikke spørger selv, er det måske en ide at gå for en mac?

Dette emne er rigtig stort! Jeg vil derfor anbefale dig ikke kun at tage mine ord for gode varer og checke nogen 'lydtunge' fora / sites for at lære det grundlæggende, eks.:

http://lydmaskinen.dk/ (et FANTASTISK site)
http://www.musicxp.net/
http://www.harmony-central.com/articles/tips/how_to_buy_gear_daws/ (daw=digital audio workstation)
http://forum.cakewalk.com/default.asp (ikke fordi jeg specielt anbefaler Cakewalk, men de har et godt forum)

Go fornøjelse
Avatar billede arbogast Nybegynder
05. juli 2007 - 12:15 #6
... feedback(?) ;)
Avatar billede ployd Nybegynder
05. juli 2007 - 17:26 #7
Hov, beklager jeg kigger ikke ind hver dag :D

Jeg har ikke haft lejlighed til at kigge på siderne endnu, men det vil jeg gøre!! Du skal have mange tak for indsparket. Hvis du opretter et svar, så skal du da lige have nogle point for så kvalificerede svar :-)

Det er klart at programpriserne er meget varierende, men det er jo et spørgsmål om at gennemgå nogle demoversioner og websites, som dem du anbefaler...

Mvh. Dennis
Avatar billede arbogast Nybegynder
05. juli 2007 - 18:37 #8
... helt i orden jeg er også lidt langsom nogen gange - held og lykke ;)
Avatar billede ployd Nybegynder
05. juli 2007 - 19:45 #9
hehe! det ved jeg nu ikke! :-)