Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2007 - 19:38 Der er 5 kommentarer

.htaccess - Hvad er det jeg skal gøre?

Hej. Ok, så lad os se om jeg har valgt den rigtige kategori. Nå, men sagen er den, at jeg er nok den værste til det med at lave hjemmesider. Vi starter fra starten af: Min storebror har købt en hjemmeside (tag dig ikke af mit barnlige sprog, jeg er blot uvidende inden for denne kategori). Og jeg får lov til at få min egen "del" af hjemmesiden. Altså www.min-storebrors-hjemmeside.dk/min-hjemmeside/start.html . Men jeg har så fået lavet sådan på min computer, at jeg har adgang til at ændre min hjemmeside, fra "netværksteder". Og min hjemmeside er blot bygget op af forskellige .html filer, lavet i Notepad++. Ok, så jeg læser om det her htaccess. Jeg får af vide at man kan, vha htaccess, gøre sådan, at hvis en bruger indtaster en forkert URL, vil vedkomne komme til en "hjemmelavet" 404-error-side. Lyder rigtig smart, da min side har en lang URL, og der er stor risiko for at folk indtaster den forkert. Så derfor prøver jeg at finde nogle guides på nettet. Støder på ord som Apache osv. Jeg aner ikke hvad det er, hvilket I garanteret allerede har opdaget. Men jeg følger en guide, om at man skal oprette en .txt fil og ændre navnet til .htacces bagefter. Så skal man lægge den i roden af sin "hjemmesidebase". Men da jeg vil overføre den med det ganske enkle kopier - sæt-ind trin, kommer den med denne meddelse: "Der opstod en fejl under kopieringen af nogle af eller alle de markerede filer". Jeg har allerede lagt min 404-page over. Hvad er det jeg ikke forstår? Hvad er det jeg bare ikke har fattet og er gået glip af? Grin ikke af mig, hvis jeg virkelig har været pinlig nu. Tak for hjælpen.
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2007 - 20:16 #1
Hvad er det lige du vil med den .htaccess

normalt bruges .htacces til at adgangskodebeskytte en mappe på sit web-hotel med

indtaster en bruger en forkert adresse til din website vil han automatisk få en 404-error-side -
f. eks :
Serveren blev ikke fundet

Firefox kan ikke finde serveren www.min-storebrors-hjemmeside.dk.

    *  Undersøg adressen for tastefejl, såsom
          ww.eksempel.dk i stedet for
          www.eksempel.dk

    *  Hvis du ikke kan indlæse nogen sider overhovedet, undersøg da din computers netværksforbindelse.

    *  Hvis din computer eller netværk er beskyttet af en firewall eller proxy, sørg da for at Firefox har tilladelse til at tilgå nettet.

du kan lave en nemmere linkadr. til dit web som er til at huske på http://kortlink.dk/ og som du kan uddele til dine venner
så det behøver du ikke at bekymre dig om
Avatar billede ziron Nybegynder
24. juni 2007 - 21:52 #2
hvis du ændre i .htaccess filen vil det være gælde for hele domænet (www.min-storebrors-hjemmeside.dk), og ikke kun for din underside.
Men hvis du kan få lov af din storebror til at ændre i filen, gør du det du via ftp henter den som allerede ligger serveren www.min-storebrors-hjemmeside.dk/.htaccess.
I bunden af den fil indsætter du så linien

ErrorDocument 404 /url/til/fejlsiden.html

Gemmer filen og uploader den til serveren igen og husk det skal være i roden af domænet. altså www.min-storebrors-hjemmeside.dk/ og ikke på www.min-storebrors-hjemmeside.dk/din_underside/
Avatar billede ziron Nybegynder
24. juni 2007 - 21:54 #3
se evt denne guide hvis dem du selv har fundet ikke er gode nok http://www.javascriptkit.com/howto/htaccess.shtml
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2007 - 12:44 #4
Ziron, du har hjulpet mig med at forstå det her rigtig meget. det problem jeg sidder med nu er et ftp-program. Jeg prøvede at finde nogle trials på internettet, men de er virkelig uoverskuelige. Kan du anbefale et program, der er let at gå til?
Avatar billede ziron Nybegynder
28. juni 2007 - 13:05 #5
brug evt windows (åben denne computer og skriv i adresselinien), kan gøres ved at skrive : ftp://user:password@domæne.dk:port
og user og password skal du have af din bror hvis ikke allerede har adgang til dem. og så domænet siger sig selv, kan godt ske du skal skrive ftp.donmænet og port er normlat 21, den behøver man ikke skrive med hvis man bruger standart porten 21, hvilket du nok gør.

Ellers kan du prøve http://www.smartftp.com/ som er lige til og let at finde ud af.