Avatar billede jps6kb Novice
15. juni 2007 - 08:56 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Udskriftbakker i Word

Hej,

Jeg vil godt rive op i denne gamle tråd, da vi har samme problem og det tilsyneladende er noget gennemgående for Word.

Er der nogen der har en løsning på den?
http://www.eksperten.dk/spm/543904
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. juni 2007 - 09:09 #1
se mit svar
Avatar billede jps6kb Novice
15. juni 2007 - 09:17 #2
Jep, men det virkede heller ikke her. Den havde jeg nemlig prøvet.
Det er, i følge MS, fordi at indstillinger i dokumentet overrider de, der sættes i sideopsætning.

Men det skal de bare ikke.
Avatar billede kirstineka Nybegynder
15. juni 2007 - 09:21 #3
Hvis du har 2 eller flere printere skal du vælge en af dem som "standardprinter".
Derefter vil du kunne skrive ud fra den rigtige bakke. Det er wordprogrammet der automatisk vælger at udskrive på "standardprinteren". Hvis du så vil skrive ud på en anden printer skal du inden du udskriver vælge udskriv og "skifte printer" og så gå i sideopsætning og vælge den ønskede udskriftsbakke, og så kan du udskrive som du vil. Besværligt! men sådan fungere det hos mig
Avatar billede jps6kb Novice
15. juni 2007 - 10:02 #4
Ja ja, det er jeg helt med på. :) Der er flere printere og det er lidt forskelligt hvilken printer folk bruger, men generelt har Word problemer med at "huske" hvad standardindstillingerne er.

Så uanset hvor godt det bliver sat op, så kommer der pludselig et brev som kommer forkert ud. Fra en forkert bakke.

Det spm. gik på, var jo at få Word til ALTID uanset, at udskrive fra en bestemt bakke.
Naturligvis forudsat at printeren ikke bliver skiftet. For så er det fair nok at man skal sætte det op igen.
Avatar billede jkrons Professor
15. juni 2007 - 10:25 #5
Jeg er desværre bange for, at der her er tyale om en uhensigtsmæssighed i programmet. Så den neste måde at få det ændret på, er nok at bede MS om at ændre i koden, så Word ikke overskriver de indstillinger, der er lavet i printeropsætningen.
Avatar billede jps6kb Novice
15. juni 2007 - 10:35 #6
Det er noget skidt jo, for det sker jo næppe. :)
Avatar billede jkrons Professor
15. juni 2007 - 10:38 #7
Næh. I gamle dage havde MS en ønskeside, hvor man kunne ønske programændringer, men den er tilsyneladende nedlagt i dag.

http://support.microsoft.com/contactus/?WS=Wish
Avatar billede jps6kb Novice
15. juni 2007 - 10:42 #8
Oh well, jeg må vel bare sidde og lege lidt videre med det.
Ellers må man kunne lave en C# løsning eller noget.

Det er nemlig et ret stort problem for os.
Avatar billede jkrons Professor
15. juni 2007 - 11:10 #9
Du kan muligvis styre det ed at lægge en makro ind i din normalskabelon, men jeg har ikke afprøvet det selv.
Avatar billede jps6kb Novice
15. juni 2007 - 11:25 #10
Vi kører med forskellige normal.dot i forbindelse med skrivelser, så det er ikke en løsning. Har tænkt på det. Det er nogenlunde håndteret i nye dokumenter, men det er de eksisterende der er et problem. :)
Avatar billede jkrons Professor
15. juni 2007 - 11:46 #11
OK. Så har jeg desværre ingen gode idéer.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
15. juni 2007 - 20:09 #12
Word har ingen problemer med at huske bakkerne, men der er nogle ting, som man skal være opmærksom på - det største problem er faktisk hvilken printer man har koblet sig op på i det øjeblik, man enten danner et nyt dokument eller åbner et eksisterende.

Lad os sige, at jeg har en brevskabelon. Jeg har i den defineret, at første side skal printes fra bakke 1 og øvrige sider fra bakke 3 (den rigtige printer er valgt i det øjeblik, jeg ændrer skabelonen, så jeg har adgang til de rigtige bakkevalg).

Nu skal jeg så lave et brev. Glad og fro danner jeg dokumentet, men har ikke lige tænkt over, at jeg lige har printet på en helt anden printer, som kun har 1 bakke. Bingo - så røg opsætningen i mit dokument, for de i dokumentet definerede bakker findes ikke.

Det kan i øvrigt lade sig gøre at løse bakkevalg-problematikken via kode (i mere eller mindre avanceret form).
Avatar billede word-hajen Nybegynder
15. juni 2007 - 20:11 #13
ps! Jeg ville i øvrigt blive meget sur, hvis MS overlod det til printeropsætningen at bestemme hvilke bakker, mine dokumenter skal printes fra.
Avatar billede jps6kb Novice
15. juni 2007 - 23:19 #14
Ja, men man skulle da stadig have mulighed for at vælge det. :)
"Ja, du skal bare lade printeren klare det" ..
Avatar billede jps6kb Novice
15. juni 2007 - 23:21 #15
Problemet er ikke at de skifter printere, så meget som det er breve der bare har gale indstillinger. Bakke to er en klassiker, og uanset hvornår og hvor det har været, har de breve aldrig skullet udskrifes fra bakke 2 jo.
Så det er dét jeg skal klare på en smart måde, uden at jeg har én standard skabelon.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
16. juni 2007 - 10:20 #16
Jeg kan jo se, at det ikke er privat, men et arbejdsmæssigt problem. Og helt seriøst - så bør en virksomhed have standard-skabelon(er) for de ting, som de laver - ikke på grund af bakkevalget, for det kan aldrig løses 100% derigennem, men af andre årsager.

Men som jeg skrev tidligere (15-06 kl. 20:09:33), kan en makro løbe dokumentet igennem og sætte de rigtige bakkevalg (men det er du vist i gang med i en anden tråd, ikk'?).
Avatar billede jps6kb Novice
16. juni 2007 - 10:50 #17
Altså virksomhedens politik om skabeloner osv. skal vi slet ikke ind på herinde. ;) Men self. har vi skabeloner..

Hvis ikke Word kan sættes op til, at bruge printerens indstillinger, så er der ikke noget at gøre.. så må det bare være en seperat kodeløsning. :)
Avatar billede jps6kb Novice
17. juni 2007 - 19:22 #18
Nå men hvis i lige smider svar, så får vi lukket den her. Ser ikke ud til at det kan lade sig gøre.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
17. juni 2007 - 19:51 #19
Ikke noget til mig.
Avatar billede jkrons Professor
17. juni 2007 - 21:02 #20
Tag du bare pointene tilbage :-)
Avatar billede jps6kb Novice
18. juni 2007 - 08:54 #21
Det gør jeg så. Tak for deltagelse.