Avatar billede donkenneth Nybegynder
14. juni 2007 - 11:18 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Beskadiget fil?

Jeg har en word-fil som pludselig ikke fungerer. Der kommer en besked fra word om, at jeg skal vælge en kode til sproget når jeg åbner. Der er imidlertid ingen af koderne der virker. Det der sker er, at når jeg vælger en kode kommer der fire linjer frem med underlige tegn. Dokumentet er oprindeligt ca. 7 sider.

Kan jeg på nogen måde redde denne fil? Jeg kan desværre ikke vedhæfte filen her...
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. juni 2007 - 11:58 #1
Du kan måske gøre noget.

Prøv først at åbne i wordpad, dette program er lidt mere enkelt end word og kan en gang i mellem redde teksten og noget af formateringen.

Hvis det ikke virker så prøv med notepad der er endnu mere enkelt og som nogle gange kan redde tekst uden formatering

Endelig er der programmer som strings og khex eller tilsvarende der er linux programmer der kan læse filer på binært niveau og ofte genkende ascii karakterer hvilket kan bruges til at hive ren tekst ud af filen
Avatar billede donkenneth Nybegynder
14. juni 2007 - 12:12 #2
Jeg har forsøgt wordpad og notepad uden held så jeg kan desværre ikke give point. Linux-programmer som du nævner er vel ikke lige sådan at implementere i et windowssystem?
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. juni 2007 - 12:58 #3
Du kan gøre følgende.

download Helix Lice CD
http://www.e-fense.com/helix/downloads.php

Helix er en forensic CD der bl.a. kan bruges til at genskabe forskellige former for data. Denne CD booter du maskinen på og så har du adgang til alle de værktøjer du har brug for til den slags, desværre kræver de viden at bruge og den viden er ikke af en sådan karakter at det er muligt lige kort at beskrive hvordan det gøres, det må betegnes som specialistarbejde.

Hvis du har linux erfaring og ikke er bange for at prøve dig lidt frem så skulle det kunne gøres med helix. er du blank på linux så er det op ad bakke
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. juni 2007 - 12:59 #4
og husk at hvis du kun vil give point for svar der kan løse dit problem, så er du nødt til kun at stille spørgsmål der faktisk kan løses
Avatar billede supertekst Ekspert
14. juni 2007 - 13:05 #5
Du er velkommen til at sende filen til: pb@supertekst-it.dk
Avatar billede donkenneth Nybegynder
14. juni 2007 - 13:09 #6
ok pointe. Du skal nok få point. Inden da vil jeg dog lige høre om du har kommentarer til dette: Da jeg havde skrevet dokumentet gemte jeg det, men lukkede det ikke inden jeg sendte det pr. mail. Senere på dagen får jeg at vide af modtager, at han ikke kan åbne dokumentet. Jeg går ind i mailprogammet under afsendte beskeder og forsøger at åbne filen. Det kan jeg uden problemer. Da jeg så prøver dagen efter kan jeg ikke åbne filen...

Kan det passe at årsagen var, at jeg ikke havde lukket filen i afsendingsøjeblikket? Er der evt. andre råd du kan give mig?
Avatar billede donkenneth Nybegynder
14. juni 2007 - 13:10 #7
supertekst, du får filen nu.
Avatar billede supertekst Ekspert
14. juni 2007 - 14:48 #8
Lykkedes ikke...
Avatar billede donkenneth Nybegynder
14. juni 2007 - 15:41 #9
buffer og super, hvis I lige lægger svar ind, så får i point
Avatar billede supertekst Ekspert
14. juni 2007 - 23:10 #10
Det får du så.
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. juni 2007 - 08:51 #11
Jeg vil godt prøve at kikke på den fra min linuxmaskine hvis du kan sende den til kim@bufferzone.dk. Den bør kunne finde teksten
Avatar billede donkenneth Nybegynder
15. juni 2007 - 12:45 #12
hej buffer, jeg sender den til dig nu. mvh. Kenneth