Avatar billede neverknow Nybegynder
13. juni 2007 - 16:58 Der er 7 kommentarer

Dynamisk vhosts med apache 2.4

Til eksperterne,

OS: Linux Debian Sarge something something
Server version: Apache/2.2.3

Jeg har længe bare kørt med bare at oprette alm. vhosts i /etc/apache2/sites-available og sites-enabled er bare lavet som et link til sites available for at gøre tingene nemmere.

Men det er ikke længere holdbart da jeg nærmer mig over 100 forskellige vhosts og det er snart umuligt at vedligholde. Samtidig har jeg længe gået og ønsket at jeg via et webinterface kunne oprette nye vhosts med mysql database, vhostdirs osv.

Hvordan sætter jeg min apache server op så den dynamisk kan lave vhost? Jeg kan forstå at mod_vhost_alias kan gøre dette? Jeg kan bare ikke finde nogen guide der sådan for alvor giver mig svar på hvordan. Jeg vil samtidig gerne have logs til hvert domæne i domænets vhost folder.

Jeg havde forestillet mig et directory tree der minder om det nedenstående.

/srv/
/srv/www/
/srv/www/missing404.php
/srv/www/vhost/

/srv/www/vhost/eksempel1.dk
/srv/www/vhost/eksempel1.dk/htdocs
/srv/www/vhost/eksempel1.dk/logs

/srv/www/vhost/eksempel2.dk
/srv/www/vhost/eksempel2.dk/htdocs
/srv/www/vhost/eksempel2.dk/logs

osv.

Det eneste jeg så skulle gøre var at lave et script der kunne oprette og slette mine mapper resten skulle apache selv kunne finde ud af at generere ud fra mappestrukturen eller en database.

Hvordan gør man det?

MVH Never
Avatar billede fedora Nybegynder
17. juni 2007 - 17:17 #1
Avatar billede phreaking Nybegynder
18. juni 2007 - 09:20 #2
Omkring et grafisk webinterface kan jeg anbefale Webmin
http://webmin.com/
Som kan styrer apache, og mysql databaser.
Avatar billede neverknow Nybegynder
18. juni 2007 - 09:40 #3
Jeg er ikke glad for webmin. Desuden skal det bruges så folk kan købe webhoteller og ligeså snart der er lavet en godkendt betaling skal vhosten oprettes på kunden.

Jeg har ikke læst det specifikke dokument som fedora linker til men det minder, om de andre jeg har læst om netop mod_vhost_alias og giver ikke meget mening for mig. :(
Avatar billede neverknow Nybegynder
18. juni 2007 - 15:00 #4
Fint nu har jeg fået mod_vhost_alias til at køre. Det eneste problem er nu at jeg i min root mappe kun kan få fx www.domainx.dk til at virke, men jeg vil også gerne have at domainx.dk bliver hosted via samme mappe.

Det er ikke en mulighed at lave links fra:

/var/www/vhost/domainx.dk til /var/www/vhost/www.domainx.dk

Nogen der har en anden metode til at lave dette stunt på?
Avatar billede fedora Nybegynder
18. juni 2007 - 17:01 #5
Bruger du %1 som i guiden og ikke navnet?
Avatar billede neverknow Nybegynder
18. juni 2007 - 20:47 #6
jeg bruger %0 hmm prøver lige %1...
Avatar billede neverknow Nybegynder
25. juni 2007 - 19:07 #7
Da jeg ikke rigtigt kunne få det til at spille med de mods der var til apache, faldt jeg over lighttpd som har et modul der hedder mod_mysql_vhost som on the fly trækker sin vhost fra en meget simpel mysql database.

Indtil videre ser det ud som om, at performance er i top og det er super let at administrere mine vhosts nu.