Avatar billede mfj31 Nybegynder
11. juni 2007 - 11:05 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvordan åbner/redigerer jeg en SWF fil

Jeg har en .swf fil som fulgte med nogle websider som jeg har købt og som
jeg gerne skulle have åbnet og rettet en tekst.
Nu har jeg ingen erfaring med flash og har derfor heller ikke nogle flash
programmer. Jeg downloadede så  Adobe Flash CS3 som jeg håbede på kunne åbne
den, men nej, det var ikke muligt så hvad gør jeg nu?
Avatar billede maqhem Nybegynder
11. juni 2007 - 11:20 #1
At åbne og redigere swf-filer er ingen umulighed, men anbefales ikke at gøre det, for det er ulovligt og at brud på copyrightreglerne, hvis du gør det. Personligt er jeg ligeglad med, om du ryger i spjældet for sådan noget, men ifølge ekspertens regler må man ej heller henvise til ulovlige programmer, så det er ikke hér, du finder svaret.
Avatar billede maqhem Nybegynder
11. juni 2007 - 11:22 #2
Men da du nu har købt det, og du måske endda har fået en skræddersyet løsning, kan du måske ændre teksten med GET-parametre. Det skal jeg ikke kunne sige, men det er da et forsøg værd. Snak eventuelt med sælgerne af websiderne og swf-filerne, da disse vil kunne give dig et bedre svar end jeg kan det.
Avatar billede mfj31 Nybegynder
11. juni 2007 - 11:54 #3
Ja, jeg har købt og betalt for filen og da det er mit eget domænenavn som står i filen som skal rettes kan jeg ikke se noget ulovligt i det - tværtimod!
Sælgeren kommer først tilbage på tirsdag og det kan jeg ikke vente på hvis det er muligt at få det ændret inden da.
Mvh
Dkgryf
Avatar billede maqhem Nybegynder
11. juni 2007 - 12:06 #4
Jeg vil ikke belære dig om rigtigt og forkert, men rettighederne tilfalder ikke dig, da du kun ejer swf-filen og ikke fla-filen og derved ikke rettighederne til at ændre i den.

Jeg kender ikke regler helt præcist, og eftersom du har betalt for det, er det måske ikke ulovligt, men programmet i sig selv er det. Jeg kan fortælle så meget, at du nemt kan finde programmet på nettet, men jeg nægter at smide hverken link eller navn på programmet.
Avatar billede maqhem Nybegynder
11. juni 2007 - 12:11 #5
Grunden til, at jeg vil mene, det er ulovligt, er at Flash ikke skelner mellem de to forskellige forker for koder, som browserscripting kan skælne mellem. Hvis du kigger i kildekoden for eksperten vil du KUN kunne se serverside-scripting, og ikke noget, der bare antyder PHP eller ASP, for hvis du kunne det, kunne du gå direkte i ekspertens database.
I Flash har de så løst det på en anden måde ved at skjule alle koder - for hvis din swf-fil har bare det mindste med en database at gøre, er det ufatteligt nemt at komme til at pille i denne database, når bare du kan se koderne.
Avatar billede mfj31 Nybegynder
11. juni 2007 - 12:35 #6
Jam lad mig så ændre mit spørgsmål en smule - hvordan laver jeg så en ny swf fil som denne: http://www.dkwebonline.dk/logo.swf
Som det fremgår er det jo meget begrænset hvad der er i den - et navn hvor der farer en lysende kugle hen over med nogle sekunders mellemrum....resten i den er uden betydning.
Mvh
Dkgryf
Avatar billede maqhem Nybegynder
11. juni 2007 - 12:37 #7
Hvis du kan fortælle mig, hvor jeg kan finde logoet, skal jeg med glæde lave det til dig :)
Avatar billede mfj31 Nybegynder
11. juni 2007 - 13:25 #8
Det skal du have tak for. Du kan  finde logoet på: http://www.dkwebonline.dk/logo.zip
og teksten skal udskiftes med BilligRejser.dk og du må meget gerne sende den færdige fil til mail@dkmail.dk
Med venlig hilsen
Dkgryf
Avatar billede mfj31 Nybegynder
11. juni 2007 - 13:25 #9
Jeg glemte lige at baggrunden skal være transparent..
Avatar billede maqhem Nybegynder
11. juni 2007 - 13:55 #10
Kender du fonten? Det kræver det jo, hvis jeg skal ændre teksten :)
Avatar billede mfj31 Nybegynder
11. juni 2007 - 14:33 #11
Desværre ikke, men jeg efterfølgende fundet logo.swi fil, men hvad den indeholder ved jeg ikke, men jeg har lagt den ud på: http://www.dkwebonline.dk/logo-swi.zip
Avatar billede olebole Juniormester
11. juni 2007 - 14:39 #12
<ole>

Om du åbner en Flash-fil og laver om i den, eller om du laver en ny magen til, gør ingen forskel i copyright-mæssig henseende. Ingen af delene er lovligt  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede maqhem Nybegynder
11. juni 2007 - 14:56 #13
Ja jeg anede det nok. Så kan jeg ikke lave det alligevel. Det må jeg beklage, du må få fat i skaberen :)
Avatar billede mfj31 Nybegynder
11. juni 2007 - 16:09 #14
Ok, det forsøger jeg så, men da det stadig er søndag i USA og den pågældende nylig er tilbage på tirsdag må jeg jo væbne mig med tålmodighed.
Tak for forsøget.
Mvh
Mogens
Avatar billede mfj31 Nybegynder
24. juni 2007 - 15:53 #15
jeg fik vedkommende som havde lavet filen til at rette den - case closed