Avatar billede julle.p Nybegynder
31. maj 2007 - 19:28 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af routere

Hejsa.

Mit netværk ser sådan ud:

                  Kabelmodem
                        -
                    SMC router - PS3
                        -
              PC1 - Jensen router - PC2

Men det er jo et gedemarked at sætte korrekt op. Det hele virker og alt kan komme på nettet, men jeg vil da gerne benytte mig af firewall funktionen og andet smart når nu det er der. Men jeg har INGEN anelse hvad alle de instillingsmulighede gør og betyder.

Jeg kan streame musik via WMP 11 til min PS3 vha DNLA. Jeg gør sådan her:
1. Tryk på pilen under Bibliotek/Library i WMP 11 (Window Medie Player 11)
2. Tryk på Flere Instillinger/More Options
3. Under fanebladet Bibliotek/Library tryk Konfigurer Deling/Configure Sharing
4. Sæt flueben i Del mine medier med/Share my Media
5. Så skulle der komme et Unknow device frem. Det er PS3'en
6. Tryk på den og tryk så på Tillad/Allow. Og tryk så OK
Men jeg kan bare ikke se PS3'en :(

Nogen som kan hjælpe??
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. maj 2007 - 19:30 #1
Nogen speciel grund til overhovedet at have din "PC1 - Jensen router" ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. maj 2007 - 19:31 #2
Ja, altså din "Jensen router"  ;)
Avatar billede julle.p Nybegynder
31. maj 2007 - 19:45 #3
Det var nemmere, ellers skulle jeg til at trække alle mine kabler om.
Avatar billede julle.p Nybegynder
31. maj 2007 - 20:33 #4
Men som sagt så er det ikke fordi det ikke virker. Jeg vil gerne ha' lidt hjælp til at opsætte min firewall og så'n...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. maj 2007 - 20:42 #5
Du har altså ingen grund til at have 2 routere efter hinanden?  Hvis ikke kan du bare bruge din "Jensen router" som switch, uden DHCP, uden NAT. Så skulle alle dine maskiner få IP-nummer på samme subnet, og dermed kunne se hinanden (det er lidt gætteri ud fra dine oplysninger *g*)
Avatar billede julle.p Nybegynder
01. juni 2007 - 15:24 #6
Men ellers skal jeg til at trække en masse kabler om og det gider jeg simpelthen ikke...

Det må da være muligt alligevel!?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. juni 2007 - 15:34 #7
Det jeg foreslår kræver ikke ændringer i kabelføring - blot at du kun bruger din "Jensen router" som switch, og ikke som router. Nu skriver du ikke hvilken model, og selv om du gjorde ville jeg ikke kende den. Men man skal normalt blot gøre 2 ting:
  1) Slå DHCP fra på din "Jensen router"
  2) Flyttet stikket der kommer fra din SMC router, som nu sidder i WAN på din "Jensen router" til et LAN på din "Jensen router"

Sådan ca. ...
Avatar billede julle.p Nybegynder
02. juni 2007 - 17:26 #8
Ahh. Det vidste jeg ikke man kunne. Super smart. Vil jeg lige se om jeg kan hitte ud af :)
Avatar billede julle.p Nybegynder
02. juni 2007 - 17:38 #9
Det gjorde det hele meget nemmere. Super fedt.

Vil du ha point? (I så fald skal du lige oprette et svar).
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. juni 2007 - 17:49 #10
Dejligt det virker. Men jeg samler slet ikke på point, tak. Svar selv, accepter eget svar.

Der kan være grunde til at have flere routere, også hjemme. Fx hvis man vil adskille ungernes spillecomputere, der sikkert har en masse snask på sig, og så farmands arbejdscomputer. Men er det ikke nødvendigt, så en løsningen med at bruge en switch (eller en router som en switch) typisk go' nok.
Avatar billede julle.p Nybegynder
02. juni 2007 - 17:52 #11
Okay :) Har aldrig ikke kunnet gøre mig klog på opsætning af netværk, men ny viden kommer da hele tiden til :D

Tak for din hjælp.