Avatar billede thomaskramer Juniormester
30. maj 2007 - 08:09 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Fladskærm til grafisk arbejde

Hej Eksperter

Jeg har fået den ide at jeg vil købe mig en widescreen fladskærm, som erstatning for min Hitachi CM769ET CRT skærm fra 1997.

Men det er jo en regulær jungle at finde frem til hvad der er godt og skidt inden for fladskærme.

Så her vil jeg høre jer hvad I ville anbefale - og hvorfor.

Kravene til skærmen er at det skal være widescreen, ca 22 tommer, og i prisklassen 2500-3000 kr. Skærmene bruges til grafisk arbejde - fortrinsvist web, men også tryk.

Har I nogle gode forslag?

Jeg har selv kigget mig frem til følgende 2 modeller:

LG L226WTQ-SF
http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=L226WTQ%2DSF

Samsung SyncMaster 226BW
http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=L226WTQ%2DSF

Der er gode point til gode svar :-)

PÅ forhånd tak
Thomas
Avatar billede huset Praktikant
30. maj 2007 - 08:23 #2
tjek flatpanels.dk
Avatar billede thomaskramer Juniormester
30. maj 2007 - 08:40 #3
Tak, det har jeg kigget på.

Men hvis man er teknisk udfordret, så er det ikke den store hjælpe at kigge på flatpanels - ikke for mig ihvertfald.

Derfor prøver jeg herinde - folk plejer at være dygtige og vidende herinde.
Avatar billede 0xffff Nybegynder
30. maj 2007 - 09:28 #4
Jeg har været inde og se lidt nærmere på de enkeltes hjemmesider.

Skærmene varierer kun meget lidt fra hinanden. Begge kan tage samme opløsning i samme opdateringsfrekvenser. De eneste 2 steder de varierer er på kontrast* og vinklen hvorfra man kan se billede.

Samsung har en vinkel på 160 grader og LG en vinkel på 170 grader. Dette betyder dog ikke så meget hvis du bruger den til arbejde, da du i langt de fleste tilfælde vil sidde inden for disse vinkler.

Mht. kontrast er det lidt uklart. Kontrast er hvor stor forskel der er på sort og hvid, og til grafisk arbejde ville jeg skyde på at det er noget hvor du gerne vil lægge nogle penge. Desværre gør nogle producenter det at de kun angiver dynamisk kontrast og ikke den statiske. Og nogle skriver ikke om de snakker om dynamisk eller statisk kontrast.

Samsung beskriver den statiske som 700:1 og dynamisk til 3000:1.
LG beskriver kun et tal 3000:1. Og så er det op til os at gætte om det er dynamisk eller statisk. Jeg vil dog skyde på at de snakker dynamisk kontrast også. Men er ikke til at vide.

Bottom line. De 2 skærme ligger teknisk så tæt at jeg ville vælge det hvor jeg bedst kunne lide designet af skærmen.
Avatar billede thomaskramer Juniormester
30. maj 2007 - 10:55 #5
Tak for vurderingen :-)

Det jeg er nervøs for er at fladskærmen "dræber" gråtonerne, især i de nederste værdier.

Altså så lysgrå bare er hvis på skærmen.

Er der nogen måde at sikre sig at dette ikke sker?
Avatar billede thomaskramer Juniormester
17. januar 2008 - 14:02 #6
k