Avatar billede blue_11 Nybegynder
24. maj 2007 - 15:37 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hvordan finder man et uge nummer for en specifik dag hver måned.

Hej allesammen
Jeg er stødt ind i et problem under udarbejdelsen af en listningen til mit website, som jeg håber en eller anden herinde kan hjælpe mig med.

Som Eksempel:
Min listning viser uge 21,22,23,24,25,26
Nu ville jeg gerne have en markering på de uger som indeholder den 4 tirsdag hver måned f.eks. Det vil sige at der skulle laves en markering på uge 21 og uge 26.
Det kunne også være jeg ville have markeringen den første onsdag.

Det jeg altså gerne vil have er et stykke kode, som kan beregne den første, anden, tredje, fjerde forkomst af en dag hver måned.
Jeg har selv siddet og rodet med dette problem et pænt stykke tid, men har ikke kunne knække den, så jeg håber en eller anden herinde kan hjælpe.

Jeg har skrevet alt andet på siden i Jscript, men VBscript funktioner kan jo også bruges da de kan kaldes fra Jscript.

Håber på snarlig hjælp ;) på forhånd tak.
Avatar billede roenving Novice
25. maj 2007 - 17:12 #1
Har ikke lige tid til at prøve nu, men du kan f.eks. tage udgangspunkt i mine Date-udvidelser i java script: http://roenving.users.whitehat.dk/date/roenvingDate.html !-)

-- ved at benytte getWeek-funktionen sammen med noget iterering gennem måneden, skulle det ikke være noget større problem ...

-- det skal dog bemærkes, at der er en bug i getWeek-funktionen, som jeg ikke har fået repareret, da den ikke er aktuel de næste mange år ...
Avatar billede bauerdata Nybegynder
25. maj 2007 - 17:49 #2
Avatar billede blue_11 Nybegynder
26. maj 2007 - 07:43 #3
Jeg vil mene jeg har fundet en løsning, og lukker derfor spørgsmålet.
Man kan med VBscript finde ugedags nummeret på den første dag i den måned man er i.
Udfra dette ugedags nummer kan man regne sig frem til hvilken somhelst dag i måneden.

Tak for de input der har været.