Avatar billede c-sharp Nybegynder
24. maj 2007 - 14:04 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Finde ud af client side om der er valideringsfejl

Jeg har brug for i et javascript at finde ud af om siden har fejlet valideringen der bliver lavet ved hjælp af RequiredFieldValidator og ValidationSummary. Kan det lade sig gøre og hvis ja hvordan?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
24. maj 2007 - 14:17 #1
Hvis du ikke bruger XHTML, kan du bruger innerHTML..

Eksempel:

<span id="fejlboks"></span>

Hvis der opstår en fejl ved validering, vil der i fejlboks-span'et stå "Du har ikke udfyldt feltet", eller noget i den stil..

Her kan du så bruge:

if (document.getElemenetById("fejlboks").innerTHML != "")
{

// der opstod en fejl ved validering, via ASP.NET
// gør et eller andet i JavaScript

}

ASP.NET laver enten et SPAN felt, eller et DIV felt, som teksten/beskrivelse af fejlen kommer til at stå i.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
24. maj 2007 - 14:18 #2
PS:

ASP.NET vil (som standard) bruger XHTML.

Men XHTML standarden/regelsættet understøttes ikke 100% endnu.

I XHTML standarden/regelsættet, står der at man ikke må bruger innerHTML.

Med standarden/regelsættet, mener jeg "doctype".
Avatar billede thesurfer Nybegynder
24. maj 2007 - 14:19 #3
Bruger = bruge

Aner ikke hvorfor det der "r" hele tiden kommer med.. :-)
Avatar billede c-sharp Nybegynder
01. juni 2007 - 13:48 #4
Hej thesurfer.

Jeg bruger XHTML.

Jeg synes ikke jeg kan finde nogen fejlboks
Avatar billede w13 Novice
01. juni 2007 - 13:52 #5
thesurfer >> jeg tror, at textContent er accepteret af standarderne som et alternativ til det ikke-accepterede innerHTML.
Avatar billede c-sharp Nybegynder
01. juni 2007 - 14:04 #6
Tror jeg har fundet fejlbeskeden, men det hjælper mig ikke.

Mit problem er nu følgende:

Jeg kalder en javascript funktion vedhjælp af OnClientClick på den knap der "submitter", i det javascript skal jeg så finde ud af om der er nogle fejl på siden. Problemet er at OnClientClick bliver kaldet før der bliver valideret, hvis jeg så venter nogle sekunder med at tjekke så er siden submittet :-(
Avatar billede neoman Novice
01. juni 2007 - 15:04 #7
Du kunne  bruge CustomValidator - den har en ClientValidationFunction hvor man kan lægge JS kode ind. JS koden kunne checke det, som den RequiredFieldValidator gør lige nu, og så ved du om det check (som erstatter RequiredFeildvalidator) har fejlet eller ej direkte i din JS kode
Avatar billede c-sharp Nybegynder
16. juni 2007 - 08:48 #8
Men vil det så sige at man ikke kan finde ud af om der er valideringsfejl clientside uden brug af customvalidator?
Avatar billede neoman Novice
16. juni 2007 - 14:19 #9
Ovenstående var et forslag til at foretage client-side validering, og kende/håndtere udfaldet allerede på client-siden. Kan være der findes smartere metoder.
Avatar billede snepnet Nybegynder
21. juni 2007 - 15:21 #10
Kan du gøre det her tilstrækkelig anvendeligt?

// i page_load
Page.ClientScript.RegisterOnSubmitStatement(base.GetType(), "validationExtras", "if(Page_IsValid){alert('valid');return true;} else{alert('invalid');return false;}");

Mvh
Avatar billede snepnet Nybegynder
21. juni 2007 - 15:22 #11
Altså der sker noget på klienten, og submit udføres/undlades baseret på klientvalideringen (der på det tidspunkt er udført).
Mvh
Avatar billede snepnet Nybegynder
01. juli 2007 - 08:37 #12
Hvordan står det til her - kunne du bruge det til noget?
Mvh
Avatar billede c-sharp Nybegynder
06. juli 2007 - 11:09 #13
Jeg er ikke kommet videre med det, men snep du skal selvfølgelig have dine point, beklager...

Mange tak for hjælpen, "you know what to do"
Avatar billede snepnet Nybegynder
09. juli 2007 - 11:34 #14
Det funker fint nok det jeg sendte tidligere - så jeg vil tro du er home free... Jeg lægger et svar, men jeg synes ikke du skal acceptere det med mindre du konstaterer at det gør det det skal.
Mvh
Avatar billede c-sharp Nybegynder
23. juli 2007 - 08:34 #15
Hvis du siger at det virker så virkder det også :-)

Tusind tak for hjælpen!!