Avatar billede hinca Nybegynder
13. maj 2007 - 06:23 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Dos + windows på usb nøgle

Hej
Mit spørgsmål lyder:

Jeg har en 2gb usb stick som jeg gerne vil have min windows XP cd lagt over på, samme med dos og ghost.
Er det muligt at lave noget multi boot på usbén, så jeg kan vælge om jeg vil boote dos eller installere windows xp?
Hvad skal jeg i så fald bruge?
NB. Min computer KAN boote fra usb, så ingen problemer der.

Claus
Avatar billede nva Praktikant
13. maj 2007 - 08:17 #1
En start kunne være denne http://www.helgec.dk/usb_boot.html - men hvis du skal starte installation af XP skal du måske eksekvere E:\i386\winnt.exe som opstart på installationen. Se nederst i denne tråd http://www.eksperten.dk/spm/719786
Avatar billede hinca Nybegynder
13. maj 2007 - 11:49 #2
Jeg havde prøvet helgec metode, men den virkede ikke første gang, men nu virker den.
Men nu har jeg et nyt problem. Jeg kan kun se det drev jeg booter fra. Hvis jeg prøver at skifte til én af mine harddiske skriver den ugyldigt drev. Ghost melder også om fejl....
Hvad kan der være galt??? mangler jeg nogle driver på usbén??
Avatar billede nva Praktikant
13. maj 2007 - 11:56 #3
Hvis du starter i dos, så kan den såvidt jeg husker ikke se NTFS men kun op til fat32.
Avatar billede hinca Nybegynder
13. maj 2007 - 12:56 #4
Jeg har én disk som er fat32, alle de andre er ntfs.
Men fat32 kan den heller ikke finde???
Avatar billede hinca Nybegynder
15. maj 2007 - 05:15 #5
Når jeg booter fra mit diskettedrev med dos + ghost så kan jeg se alle mine diske, både ntfs og fat32 og alt virker perfekt. Men når jeg booter fra mit SD-kort som sidder på et usb stik så kan jeg kun se det drev jeg bootede fra, og et forsøg på at skifte til en af harddiskene giver bare fejlmeldingen: Ugyldigt drevspecifikation.
hvad er det som går galt?? min boot diskette og sd-kortet er fuldstændigt ens.

Claus
Avatar billede nva Praktikant
15. maj 2007 - 07:46 #6
Det er ikke et område jeg har beskæftiget mig med, så jeg kan desværre ikke hjælpe mere.
Avatar billede hinca Nybegynder
15. maj 2007 - 15:49 #7
Jeg tror jeg har fundet ud af hvad der går galt .....
Alle mine partioner er størrer end 8gb som vist nok er max i dos.
fdisk kan se mine diske, men ikke mine partioner.
Er der nogle der kan bekræftige dette?? bare sådan inden jeg begynder og ændre mine partioner :-)
15. maj 2007 - 22:06 #8
... hvis du Booter op i "gammeldags" DOS kan du som udgangspunkt ikke se NTFS formaterede partioner...

Versionen med "ghost" har sansynligvis en 'indbygget' DOS -> NTFS Reader; derfor kan den ...
Avatar billede fruitn Nybegynder
27. juli 2007 - 22:15 #9
Længe siden jeg sidst var i DOS, men mener at kunne huske lidt om at for store partitioner ikke er sagen med FDISK. Har ikke brugt FDISK siden ME, den medfølgende dims til XP er god nok til mig (Vista's er lidt sjovere at bruge, vil kun tillade 4 partitioner på min HHD).
Avatar billede hinca Nybegynder
17. november 2007 - 09:17 #10
Jeg har nu prøvet i lng tid med at få det til at virke, men det er ikke lykkes.
Jeg skal bruge en slags multibooter så jeg kan:
1: boot DOS
2: Install WinXP
3: Install WinXP Server
4: ect.

Jeg lukker og slukker