Avatar billede wittenborg Nybegynder
11. maj 2007 - 18:03 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Opstart XP - Vista

Hej.

Jeg har fået et lille problem efter jeg installerede Windows XP på en bærbar computer som i forvejen har Windows Vista installeret. Jeg regnede med at jeg fik mulighed for at vælge hvilken version af Windows jeg ville starte op i, men den starter selv op i Windows XP hver gang.
Jeg vil have den til at starte op i Vista igen da jeg har tænkt mig at fjerne Windows XP igen, men hvordan får jeg den til det ?

Jeg har læst noget om at jeg kan lave noget om i BOOT.INI, men jeg er lidt usikker på hvad jeg skal gøre.

Den ser sådan ud :

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Vista ligger på C-drev, XP på D-drev
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
11. maj 2007 - 18:06 #1
du ka se om ikke dette kan hjælpe dig.->> http://www.dbhome.dk/bartfreak/guider/Boot-ini%20problem.htm
Avatar billede plx Nybegynder
11. maj 2007 - 18:24 #2
Vista bruger et helt andet system. boot.ini er kun til at starte xp med.

vistabootpro (gratis program) kan måske hjælpe dig, uden du skal rode med avancerede værktøjer
Avatar billede wittenborg Nybegynder
11. maj 2007 - 18:25 #3
Det duede så ikke da den be'r om en administrator-adgangskode hvilket jeg ikke har.
Efter 3 forsøg skal jeg genstarte.

Den viser flere Windows-versioner, men det er samme resultat ved dem alle.
Avatar billede wittenborg Nybegynder
11. maj 2007 - 18:36 #4
plx:

Den starter jo op i XP og der vil programmet (vistabootpro) ikke køre.
Jeg får det godt nok installeret, men den slutter af med at sige at jeg nok skal køre programmet som administrator - altså en Vista-ting.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
11. maj 2007 - 18:50 #5
fandt dette, måske det kan hjælpe.?
http://www.microsoft.com/whdc/driver/tips/debug_vista.mspx
Avatar billede wittenborg Nybegynder
11. maj 2007 - 19:18 #6
-bartfreak.

Tak for din indsats, men det fik mig ikke nærmere en løsning. Tværtimod.
Jeg fatter simpelthen ikke 30% af hvad der står når vi kommer til det tekniske.
Avatar billede plx Nybegynder
12. maj 2007 - 01:50 #7
du kan bruge bootsect til at skrive en ny vista bootsektor. Programmetligger i boot biblioteket på dvden

hvis du alligevel skal slette xp, behøver du ikke rode med bcdedit
Avatar billede plx Nybegynder
12. maj 2007 - 01:51 #8
såfremt du har installeret .NET, kan vistabootpro godt køre under xp
Avatar billede wittenborg Nybegynder
12. maj 2007 - 14:06 #9
plx

Smid lige et svar, så får du point. Du var til mest hjælp i sidste ende :-)

Jeg endte med at slette XP og installere Vista på mit D-drev.
Derefter kørte jeg VistabootPro og fik oprettet den rigtige boot. Dejligt nemt program, forresten.

Tusind tak for hjælpen.
Avatar billede wittenborg Nybegynder
01. oktober 2007 - 15:22 #10
Nå, så lukker jeg den selv