Avatar billede lsskaarup Nybegynder
10. maj 2007 - 23:01 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til hastighedskontrovers

Jeg vil først starte med at fortælle en lidt lang historie, for at I kender baggrunden til spørgsmålet, som vil komme til sidst.

Jeg har gennem 5-6 år haft en 2 mbit forbindelse hos Cybercity (CC). For ca. 3 måneder siden, skulle jeg så være forsøgskanin på nogle sikre hjemmearbejdspladser fra CC. De blev droppet, fordi CC ikke kunne holde det de havde lovet og solgt produktet på.

I den forbindelse får de også at vide, at de skal overføre min private linie til en firma betalt linie, samtidig med de skulle hæve hastigheden til 4 mbit. Det skulle der intet problem være i, siger de.

Nu springer vi så til ca. 3 uger siden. Imellem tiden har jeg ikke fået en hurtigere linie, men den er trods alt blevet flyttet. Så opdager jeg pludselig at jeg ikke har forbindelse til nettet mere. Jeg kontakter CC, for at høre om det er en fejl eller hvad?

Efter lidt pulimik frem og tilbage mellem mig, en tekniker og vores account manager hos CC, finder de frem til at linien er blevet helt lukket, selvom de kun skulle afmelde hjemmearbejdsplads-produktet.

Den eneste og hurtigste måde de kunne gøre noget på, var ved at oprette min som ny kunde, med hvad det indebærer, og der ville gå ca. 1 uge, før det ville køre igen, og med de 4 mbit, som jeg hele tiden skulle have haft. Grundet fejlen fra CC's side, tilbyder teknikeren at kompensere mig for fejlen, ved at hæver linie til 8 mbit i 2 måneder. Fint nok, det kan jeg leve med, tænker jeg.

2 uger efter tester jeg linie, og ser at den stadig ikke er kommet op på minimum 4 mbit, men kun på 2. Dagen efter får jeg et brev fra CC, hvor de skriver de ikke kan levere mere end 2 mbit.

Det undre mig lidt, så jeg ringer igen til CC, og bliver fortalt at det skyldes TDC, som ikke kan levere mere til min adresse.

I dag prøvede jeg så at ringe til TDC, bare lige for at tjekke hvad de kunne levere. Her får jeg at vide, de kan levere 8 mbit til min adresse. Jeg spurgte samtidig om jeg kunne få at vide, hvor langt der var til centralen, for at have det på det rene, men det kunne jeg ikke idet, telefonnr. ligger hos DLG.

Nu er jeg ved at være godt gal i hovedet. Så jeg ringer ikke til vores account manager, og hun synes også det lyder lidt mærkeligt, at CC ikke kan levere mere end 2 mbit når TDC kan levere 8 mbit, men hun vil undersøge sagen.

Hun vender tilbage senere, hvor hun siger at der i et af deres systemer, står de ikke kan levere mere end 2 mbit til mig, men nu ville de prøve at smide 4 mbit igennem.

Nu sidder jeg så her, har testet endnu en gang og kommer kun op på 2 mbit, og er ved at være rigtigt godt træt af det.

Og så kommer vi frem til mine spørgsmål.

Er der nogle der har oplevet noget lignede, og hvorfor kan jeg ikke få mere end 2 mbit fra CC når TDC kan levere 8 mbit?

Er der en effektiv måde at finde ud af hvor ens telefoncentral ligge, så jeg vil kunne få en ide om afstanden der til?
Avatar billede screem_brille Novice
10. maj 2007 - 23:09 #1
for at gøre det kort, ja jeg har oplevet samme slags problemer (med både TDC og CC), jeg er en af dem der havde samme historie som basta viste ang CC, og der fuckede TDC også op i det, og fik udskudt min oprettelse med alle mulige forklaringer (men det sikrede mig da da lige 2 gratis måneder oveni det jeg fik i kompensation ;) TDC sagde for en del år siden at jeg boede for langt væk til at kunne få en ADSL 64/64Kb linie, men få måneder senere sad jeg med en 512/512KB linie over selvsamme kabler som TDC sagde ikke kunne bære den linie, og nu sidder jeg på en 8MB linie på stadig samme kabler...
Avatar billede jarlskov Nybegynder
11. maj 2007 - 09:16 #2
Når du ikke har en forbindelse som TDC kan måle på. (din telefon er hos DLG og din ADSL hos Cybercity), så er de nødt til at komme med deres bedste bud på hvad de kan levere (Cybercity troede jo også i første omgang at de kunne levere 8 Mbit til dig).

Cybercity har derimod en fungerende linje, som de kan måle på, som de kan se ikke kan komme op på mere end 2Mbit.

Det kan skyldes mange forskellige ting, både afstanden til centralen og støjindstråling på kobberet.
Du kan risikere at have fået et særligt dårligt kobberpar ud af det bundt der er på en given strækning, så hvis din forbindelse bliver lagt om til et andet par (eller hvis din nabo bestiller), så kan der godt leveres 8Mbit. Det er svært at sige uden rent faktisk at køre ud og måle en masse forskellige steder på din linje.

Hvor bor du? Så kan jeg prøve om jeg kan finde adressen på den nærmeste central. Hvis du bor i (nærheden af) en mindre by, er der som oftest kun een central - i større byer er der flere i forskellige områder af byen.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
11. maj 2007 - 11:03 #3
Jeg bor i en lille by på 2000-3000 indbyggere der hedder Stevnstrup. Det ligger 6-7 km fra Randers, og ca. 3 km fra den oprindelige gamle telefoncentral, men om den er i bruge længere ved jeg ikke.
Avatar billede jarlskov Nybegynder
11. maj 2007 - 13:05 #4
Helstrup central (Hep) har adressen Grenstenvej 999, 8870 Langå
den har en undercentral (teknikhus) der hedder Helstrup 2 (Hep2) på adressen Skovboulevarden 6.

Jeg gætter på at du hører til Hep2.
Hvis CC har udstyr på Hep, men ikke Hep2 - eller hvis din linje er gammel - fra før dengang TDC satte ADSL-udstyr på Hep2 - så kan det være at din forbindelse går via Hep2 helt ind til Hep og du derved får en meget længere kobbervej.
Spørg.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
11. maj 2007 - 14:04 #5
jarlskov -> Jeg kan bekræfte det hele. Jeg har nemlig endelig fået fat i en teknikere hos CC, der kunne sige mig hvilken central, jeg er tilknyttet til, og det er Helstrup central (Hep), ialt 4 km efter teknikeren udsagn, hvilket nok skal passe.

Han ville så presse på, for at få mig flyttet over på centralen tættere på.

MEN det vil TDC selvfølgelig ikke tillade, så nu kører CC endnu en sag mod TDC, oven i de andre de i forvejen kører.

Jeg skulle vende tilbage i midten af næste uge, da de faktisk forventede et svar mandag på en lignede sag. Så den hænger lidt der lige nu.

Der er bare utroligt, at man selv skal op at stå sådan på folk, før de reelt kommer ud af stolen. Jeg tro jeg sende en regning til CC, for det arbejde de reelt skulle have udført, men jeg som nu har gjort...
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
11. juni 2007 - 10:06 #6
En lille update.

Jeg kunne ikke helt få at vide, hvad udfaldet blev af sagen mod TDC, men dnu kan Cybercity i hvert fald godt lave en fejlrettelse hos TDC, om at jeg skal flyttes til en anden central.

Det skal ske onsdag, så må jeg se hvordan det spænder an.

jarlskov- > hvordan har du egentlig fundet ud af hvor centralerne ligger?