Avatar billede hawkpapa Juniormester
30. april 2007 - 09:31 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Fjerne Boot valg

Hej Experter
Har install. Wista på en anden partition, og vil gerne af med den igen. Hvordan rep. jeg bootsektionen, så jeg ikke skal vælge hvilket styresystem der skal starte ??
Jeg vil forsat beholde XP, og regner med at formattere det drev Wista ligger på, så den er væk.

På forhånd tak

Hawkpapa
Avatar billede Slater Ekspert
30. april 2007 - 09:35 #1
Så du vil beholde XP?

I XP går du ind i Kør og skriver "msconfig" - så får du et lille program, hvor du vælger fanen "BOOT.INI", og trykker på "Check all boot paths", eller noget tilsvarende på dansk. Det skal naturligvis gøres EFTER du har slettet Vista. Så fjerner den automatisk valgmuligheden Vista.
Avatar billede tirdyr Nybegynder
30. april 2007 - 09:55 #2
ja eller du kan højreklikke på "Min Computer" -> vælge egenskaber -> Vælge fanen Advanceret -> trykke på instillinger under "start og Genoprettelse" -> trykke på rediger.

filen skal se nogenlunde sådan her ud:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn
Avatar billede hawkpapa Juniormester
30. april 2007 - 10:51 #3
tirdyr:Den ser sådan her ud :
;
;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.
;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.
;
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT
Hvad er det jeg skal gøre ???

viperine: Hvad hvis jeg vil vente med at fjerne Wista til bagefter ???
Avatar billede tirdyr Nybegynder
30. april 2007 - 12:20 #4
hvorfor vil du vente med fjerne vista til bagefter?

det der DCDEDIT.exe aner jeg ikke hvad er... nok et program i VISTA til at redigere eller vise boot.ini

jeg tror at det stadig vil virke hvis du bare redigere boot.ini so den kun har det ene operation system. men jeg må sige at jeg ikke er sikker...
Avatar billede ksoren Nybegynder
30. april 2007 - 13:33 #5
Vista gør ikke brug af boot.ini. Du skal have genetableret XPs egen bootsektor, for at få ntldr til at overtage opstarten. Det kan gøres med fixboot kommandoen fra genoprettelseskonstrollen
Avatar billede hawkpapa Juniormester
30. april 2007 - 13:34 #6
ok det prøver jeg
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. april 2007 - 13:55 #7
http://www.vistabootpro.org - installer det og ret via det program. Så er det simpelt!!! :)
Avatar billede ksoren Nybegynder
30. april 2007 - 15:10 #8
Simpelt og simpelt. Du skal installere et program plus .NET, hvis det ikke allerede er installeret. Så foretrækker jeg fixboot :)
Avatar billede jdybro Nybegynder
10. juni 2007 - 21:39 #9
hawkpapa: havde samme "problem" som dig og fixboot løste opgaven fint... (med respekt for john_stigers løsning:-)
vh jdybro
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. juni 2007 - 22:57 #10
Det vil helt sikkert også virke ;)
Avatar billede hawkpapa Juniormester
05. august 2007 - 19:09 #11
Ok det er gjort
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. august 2007 - 19:54 #12
Hvorfor tager du point selv?
Avatar billede hawkpapa Juniormester
05. august 2007 - 20:06 #13
hvem skal jeg give dem til ??? Der er jo ingen svar.
Men smid et svar så får du pointene.
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. august 2007 - 21:40 #14
Kan jo ikke svare når du selv har taget point!
At der ikke er svar er ikke gyldig grund til at tage point selv...

Opret nyt spørgsmål på 60 point, med titlen "point til xxx", hvor xxx er navnene på den/dem der hjalp her.
Avatar billede hawkpapa Juniormester
05. august 2007 - 23:21 #15
så er der oprettet en nyt spørgsmål.
Avatar billede hcars Novice
05. august 2007 - 23:29 #16
Hvorfor lægger I ikke jeres svar som Svar og ikke som kommentar, når I gerne vil ha' point?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
06. august 2007 - 02:04 #17
hcars og hawkpapa>

Læs:
- note fra admin af Eksperten angående points/svar: http://www.eksperten.dk/enyt.phtml?id=164

- expFAQ: http://expfaq.dk/

Også selv om I har været brugere af Eksperten i 100 år..
Avatar billede hcars Novice
07. august 2007 - 19:01 #18
"Generelt set bør man kun lave sine indlæg som et "Svar" hvis man er rimelig sikker på at ens forslag kan være løsningen på spørgsmålet."
"En bruger har løst mit problem, men jeg kan ikke give ham points?
Brugeren har kun lagt en kommentar, hvilket ikke kan kvitteres med point. Du beder ham om lave et svar. Når han har gjort det, kan han tildeles points."
OK, jeg kan stadig ikke se nogen grund til, at man ikke laver et svar, når man har givet et rimeligt forslag. Om det er rimeligt, kan man selvfølgelig bedømme, når man har en slagkraft som ovenstående hardcore-brugere.
Det virker lidt krukket, at man til sidst skal spørges, om man vil ha point, og det er der jo faktisk nogle, der ikke vil.
Har man givet et kompetent forslag, så læg det dog som svar, og lad spørger afgøre, hvilke af svarene, der skal honoreres.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
07. august 2007 - 20:03 #19
hcars> Jeg kan se at hawkpapa har ialt oprettet 31 spørgsmålet, hvor 30 af dem er besvaret.

I kun et af disse 30 spørgsmål, har hawkpapa været ude for, at skulle sige at man skulle lægge svar.

Resten af spørgsmålene er afsluttet, enten fordi brugerene havde lagt svar i forvejen, eller fordi hawkpapa selv lukkede spørgsmålene.

Da jeg selv startede her på Eksperten, for snart 6 år siden, smed jeg altid et svar som første indlæg, så spørgeren ikke skulle vente på et svar, hvis jeg løste problemet. Mit svar kunne jo altid afvises, hvis forslaget ikke var godt nok.

Men.. Det gav et par problemer..

De brugere der besvarer spørgsmål, og som går op i points som belønning, kiggede ofte på flaget ved siden af spørgsmålet, i oversigten.
Hvis det var gult, betød det at en eller flere brugere havde lagt et svar, hvilket betød at der højst sandsynligt "var fundet en løsning".
Og når der "var fundet en løsning", er der vel ingen grund til at på prøve på at "finde endnu en løsning".. så de sprang bare de spørgsmål over..

Og..
Mange (hvis ikke de fleste) brugere kan ikke finde ud af det med points.. De accepterer ethvert svar. Og når det er sket, skal brugeren, der fejlagtigt har fået pointsne, hen og oprette et spørgsmål, for at give dem til de(n) rigtig(e) person(er).
Og det var ikke altid at det skete.. hvilket resulterede i skænderier og mudderkast, osv..

Nogle brugere lagde bare et svar, uden at have deltaget i spørgsmålet, i håb om at få points, selv om de ikke havde deltaget.. hvilket resulterede i oprettelsen af regel §2.1.18.

Så længe at brugerene ikke forstår hvordan Eksperten, eller pointssystemet, virker, vil der altid være problemer.

På en måde, er (folkene bag) Eksperten selv skyld i points-problemet. Der er ikke nogen god forklaring af systemet. Kun reglerne.
Derfor blev ExpFAQ oprettet, af nogle af brugerene af Eksperten.

Hvis folkene bag Eksperten bare var en smule kloge, ville de gøre mere brug af ExpFAQ, eller lave noget ligende.. Men det er de åbenbart ikke, eller også er de ligeglade..

Det første tegn på intelligens fra Ekpertens side (IDG), må være brugeren Snowball, som lige er blevet admin. Han er muligvis den første officielle Eksperten-figur, der nævner ExpFAQ.
Hvis man er i tvivl hvor henne, er det i bunden af http://www.eksperten.dk/enyt.phtml?id=164

PS:
Ekspertens regler: http://www.eksperten.dk/regler.phtml