Avatar billede beringshandel Nybegynder
25. april 2007 - 15:42 Der er 8 kommentarer

Rabat for bestemte kunder

Jeg har en internetshop, hvor jeg har nogle kunder som jeg ønsker at når de logger på deres konto bliver der automatisk trukket en angivet procentdel fra.
Jeg ved at det kan lade sig gøre, når jeg er inde og bestille hos nogle af mine leverandøre, der samtidig sælger til private
Avatar billede jakobdo Ekspert
25. april 2007 - 16:11 #1
Hvis du har alle dine brugere i en tabel, så kan du direkte på hver kunde, angive en rabat, som så bliver brugt i en beregning når tilbudet udregnes.
Du kan også inddele din kunder i grupper, så der er:
ok kunder 5 %
gode kunder 10%
rigtig gode kunder 15%
super gode kunder 20%
mine allerbedste kunder 25%

Og så smide en kategori på hver kunde, som så igen bliver brugt når tilbudet udregnes, eller evt. løbende med kunden putter sine varer i en indkøbskurv.
F.eks. kan du når kunden logger ind, indlæse den pågældende kundens rabat i en session:

$_SESSION['rabat'] = $data_fra_databasen['rabat'];
Avatar billede coderdk Praktikant
25. april 2007 - 20:47 #2
Mange professionelle steder forhandles der rabat, så det kunne jo også være en idé at smide det i brugerprofilen, om de skal have rabat eller ej, og i givet fald hvor meget.
Avatar billede coderdk Praktikant
25. april 2007 - 20:48 #3
(Men igen, det er mest på b2b-steder, ellers er det vel bedst som jakobdo skriver)
Avatar billede jakobdo Ekspert
25. april 2007 - 20:57 #4
Jeg foreslår jo begge ting! :o)
Avatar billede beringshandel Nybegynder
25. april 2007 - 21:07 #5
Efter min webmaster, så det lidt mere indviklet end som så, på den måde shoppen er bygget op, men han siger at i er inde på det rigtige, men det kræver en næsten fuld omprogramering af shoppen.
Avatar billede jakobdo Ekspert
25. april 2007 - 21:26 #6
Der er vel ikke nogen som har sagt det skal være let?
Er jeres system bygget op over oscommerce?
Avatar billede beringshandel Nybegynder
26. april 2007 - 04:46 #7
ja så vidt jeg er orienteret
Avatar billede jakobdo Ekspert
26. april 2007 - 07:42 #8
Jeg kan godt se det bliver et større arbejde at lave!
Men i mit hoved er det 2 "små" ændringer der skal laves!

Der hvor kunden logger ind, skal der trækkes et ekstra post ud, RABAT, den bliver gem i en session, sammen med kundens andre informationer.

Ligeledes skal der rettes i koden, som tilføjer en vare til kundens kurv, f.eks. add_basket.php
Der skal rabatten så trækkes fra den pris som gemmes i kurven, og så skulle den skid være slået! :o)