Avatar billede Mads Nybegynder
24. april 2007 - 20:12 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Bærbar PC og Windows Vista?

Har lige 2 spm. håber det er ok.

1.
Min mormor har lige købt sig en bærbar Toshiba L30-106, hvorpå der var præinstalleret Windows Vista Home Basic.
Jeg syntes bare den er ret langsom, da den kun har 512MB ram at gøre godt med (og grafikkortet tager 64MB).
Kan jeg godt installere Windows XP på den, eller vil det volde nogle problemer med drivere eller hvordan, nu hvor det er sådan en mærkevare-pc?

2.
Min søster har lige bestilt ny, bærbar PC - en Zepto Znote 6014W med 1,73GHz Celeron 430M, 1GB ram, 80GB harddisk og onboard grafikkort.
Hun vil så gerne have Windows Vista på den, kan den godt trække det - burde den ikke kunne det, nu hvor den har 1GB ram?
Avatar billede sevelsted Nybegynder
24. april 2007 - 20:20 #1
Du kan sagtens installerer XP på din mormors computer, og Vista kan også sagtens korer på din søsters.

Jeg kører selv Vista på en bærbar 1,8 Ghz og 1GB ram, og det kører super godt, om så vista er vær at indvisterer i skal jeg så nok lade være med at komme ind på her.
Avatar billede huset Praktikant
24. april 2007 - 20:21 #2
1.
Du formatere bare maskinen og installere XP

2.
Ja det kan den fint øre
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2007 - 20:22 #3
er det ikke for tidligt at køre vista det kører jo ikke optimalt endnu
Avatar billede huset Praktikant
24. april 2007 - 20:26 #4
På ingenmåde da. Self er der programmer der ikke er optimeret med driverne, men Vista er fremtiden
Avatar billede sevelsted Nybegynder
24. april 2007 - 20:27 #5
Vista kører fint på nye maskiner, der kan være små problemer med gammelt hardware, hvor der endnu ikke er dirvere til Vista endnu, men nyt hardware og nye maskiner kan fint kører med Vista..
Avatar billede Mads Nybegynder
24. april 2007 - 20:40 #6
Og Celeron M430 + Intel UMA Grafik kan også nok trække Vista Home Premium uden problemer?

Det er mere de to ting, jeg er bekymret for..
Avatar billede huset Praktikant
24. april 2007 - 20:42 #7
Ja det kan
Avatar billede Mads Nybegynder
24. april 2007 - 20:46 #8
Okay tak, sevelsted, vil du også lige lægge et svar? :)
Avatar billede sevelsted Nybegynder
24. april 2007 - 21:10 #9
Det kommer her :-)
Avatar billede theprofessor Nybegynder
24. april 2007 - 21:27 #10
vedr. din mormors maskine, gårjeg ude fra at der er installeret en OEM kopi af Vista, d.v.s. UDEN
installations DVD?  Hvis du slette den, har du lige smidt over 1000 kr. ude af vinduet, da du ikke kan geninstallere den!  Derfor, vil det være mere fornuftig, at udvide RAM-lager til 1GB, så Vista kan køre tilfredstillende!!

vedr. din søsters maskine, problemet er med en 80 GB harddisk, at Vista vil sluge ca. halvdelen af diskpladsen!! Men hvis du kan leve med det, så er det en god ide med vista, bla. p.g.a af de ny media ting som kommer snart....

med hensyn til begge maskiner, hust at microsoft STOPPER support af XP i Jan 2008,så vis du sletter vista, og installere XP istedetfor, kan du løbe inde i problemer næste år....!!!

Microsoft har iøvrigt en gratis program der kan tjekke om din PC er "vista ready" ...det kan downloades gratis fra msdn.com
Avatar billede drgonzo Praktikant
25. april 2007 - 03:28 #11
OEM version kan du da sagtens have en dvd/cd.. OEM betyder bare du ikke har support fra microsoft. Du kan købe stand alone OEM versioner af windows på edbpriser

Skal vista køre væsentligt bedre skal du slå¨aero gui fra.

Vista sluger bestemt ikke 40gigz
Avatar billede drgonzo Praktikant
25. april 2007 - 03:31 #12
med ingen support menes ikke updates mm, men tlf support fra microsoft. Har selv en XP home version OEM, hvor jeg har CD´en. Den kører finno, opdaterer alt, skal jeg reinstallere skal jeg bare lige ringe til MS og få en ny kode, da jeg har formateret med den en del gange, men de 3 gange jeg efterhånden har ringet har jeg fået en ny kode uden probz