Avatar billede nfrank Nybegynder
23. april 2007 - 12:35 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Visibility skal være afhængig af radiobutton

Jeg har to dropdownlister, hvor der skal vælges fra afhængigt af hvad der er valgt i en topunkts radiobutton.

Kan jeg sætte visning af de to dropdownlister til at være afhængig af hvad der er valgt i min radiobutton? Alstå en enten-eller tilstand.
Avatar billede mikkel_sommer Nybegynder
23. april 2007 - 12:51 #1
noget i stil med:

if(radiobutton.selected == true)
{
  listbox1.visible = true;
  listbox2.visible = false;
}
else
{
  listbox1.visible = false;
  listbox2.visible = true;
}
Avatar billede nfrank Nybegynder
23. april 2007 - 13:34 #2
Mjoh, men hvordan aktiverer jeg javascriptet fra en asp:radiobutton?

Hedder det ikke radioButton1.Checked?
Avatar billede mikkel_sommer Nybegynder
23. april 2007 - 13:36 #3
Så skal du add en attribute til en radiobutton med javascript kaldet i page_load
Avatar billede mikkel_sommer Nybegynder
23. april 2007 - 13:54 #4
men du kunne vel også sætte autopostback = true på din radiobutton ...
Avatar billede nfrank Nybegynder
23. april 2007 - 22:57 #5
Tadaaa. Autopostback er svaret, hvis det skal holdes i .net.

Poæng?
Avatar billede windcape Praktikant
23. april 2007 - 22:59 #6
Hvilket er dumt, hold dig til ren javascript, det er bedst for alle, ingen grund til at trække flere resourcer på din server end nødvendig, eller lade brugeren vente på endnu et http request.
Avatar billede nfrank Nybegynder
24. april 2007 - 07:58 #7
Ja, det er faktisk dumt. Ved indtastning i flere felter i en form foretrækker jeg at anvende <TAB> til at hoppe mellem felterne. Når man anvender autopostback mister curseren fokus.
Avatar billede mikkel_sommer Nybegynder
24. april 2007 - 08:41 #8
Enig javascript har sine fordele, men også ulemper for du er nødt til at tage nogle forholdsregler for at data ikke forsvinder efter et post back hvilket ikke helt kan undgås.

Men nfrank du kan stadig anvende tab til at hoppe mellem felter, det er meget sjællendt at man er nødt til at have auto post back på en textbox, og skulle det endelig være nødvendigt kan du skrive noget kode som finder ud af hvilket felt der har fokus og så sender siden tilbage med fokus på dette.
Avatar billede windcape Praktikant
25. april 2007 - 22:24 #9
"Enig javascript har sine fordele, men også ulemper for du er nødt til at tage nogle forholdsregler for at data ikke forsvinder efter et post back hvilket ikke helt kan undgås."
-- Skulle du jo alligevel :p

Det er en meget dårlig udnyttelse af .NET at bruge for meget implicit javascript, og brud på normal form procedure. Brugerne forventer ikke at der sker en postback hvis de benytter en select, så derfor er det ikke godt.

Lad nu være med at undnytte de muligheder .NET har for at ødelægget nettet, og hold jer til de fordele det har ren serverside.