Avatar billede suneo Nybegynder
31. maj 2001 - 12:56 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Windows 98 klienter på windows 2000 server

Jeg har en win 2000 server, hvor jeg ønsker win 98 klienter koblet til.
Jeg kan godt logge ind og se de drev der er opsat i logon scriptet, men når jeg forsøger at tilgå serveren gennem gennem stifinderen, får jeg besked om at netværket ikke er tilgængeligt.
Jeg kan heller ikke finde bruger-drevet som er opsat i profilerne på mine brugere.
mangler jeg nogle protokoller eller et plugin til win 98 for at dette kan lade sig gøre ?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
31. maj 2001 - 13:02 #1
Du har Microsots netværksklient på alle 98\'erne?

Er brugerne oprettet på Win2K serveren?

NanoQ
Avatar billede prodic Mester
31. maj 2001 - 13:09 #2
\"TILGANG TIL DELTE RESSURSER
En Windows 2000 Professional har sin egen brugerdatabase Security Account manager (SAM)  hvormed den checker alle der ønsker tilgang til ressurser (mapper eller printere etc.) der er delet ud. Det er derfor viktig at den bruger på en Win9x maskine der beder om tilgang til ressurser på en Windows 2000  Professional kan genkendes af denne Windows 2000 Professional maksine.

For at oprette brugere gøres følgende:

WINDOWS 2000
Gå i Start - Settings - Control Panel og dobeltklik \"Users and Passwords\".
I Advanced/Avanceret klik Avanseret BrugerStyring og vælg Avanceret.
Klik på Brugere.
Vælg Action og New User.
Opret en bruger med brugernavn og password.
Fjærn hakket i \"Bruger skal ændre password ved næste logon\".
Vælg Opret.

Du skal oprette en brugerkonto for hver bruger der ønsker tilgang til ressurser på en Windows 2000 Professional.

WINDOWS 98
Gå i Start - Settings - Control Panel og dobbeltklik på Users/Brugere og vælg Næste.
I Add User (eller Tilføj Bruger) vælg dit brugernavn og vælg Next/Næste. Her skal du så skrive password til din konto. Brugernavn og password skal være identisk med den bruger vi har oprettet i Windows 2000.
Tryk Næste og vælg opsætninger for din konto.
HUSK at Windows 2000 kender forskel på store og små bogstaver i password.

WINDOWS 95
Gå i Start - Settings - Control Panel.
Dobbeltklik på Passwords.
Klik på User Profile og vælg \"Brugere kan tilpasse .....\" genstart maskinen.
Log på den bruger og password vi oprettet i Windows 2000. \"

Udover det skal du checke følgende:
At maskinerne er i samme workgroup
At de har korrekt IP configuration, det vil sige samme Subnetmask

Håber du får det til at virke!

Direkte kopieret herfra :
http://www.eksperten.dk/spm/75183 - Svein\'s svar til sidst.
Avatar billede burningice Nybegynder
31. maj 2001 - 14:01 #3
prodic>> Med mindre man kører windows2000 i mixed mode har den ikke SAM mere. Hvis du kører native windows2000 bliver data\'erne gemt i AD. Bare en lille skønhedsfejl.

suneo>>Kører du DC eller et det bare en standalone??
Hvis det er DC skal du huske at sætte win98 maskinerne til at logge på domainet, det gør du under egenskaber for netværk>egenskaber for klientprogram til microsoft netværk, sæt kryds i log på domæne og skriv navnet på domænet.
Hvis det tilgængæld bare er standalone skal du gøre hvad de to andre siger :)
Avatar billede prodic Mester
31. maj 2001 - 14:29 #4
cyberfessor->Jeg kopierer jo bare andres svar. :-)
Men tak for oplysningen.
Avatar billede burningice Nybegynder
31. maj 2001 - 14:32 #5
og så ville du tage point for det :D
Avatar billede prodic Mester
31. maj 2001 - 14:36 #6
Nope - for svein kommer nok forbi - og så har jeg krediteret ham for det så han kunne få dem. :-)
Avatar billede burningice Nybegynder
31. maj 2001 - 15:39 #7
hehe :)
Avatar billede suneo Nybegynder
31. maj 2001 - 20:13 #8
Win 2000 serveren er DC og kører Small Business Server. Desuden logger min win 98 på domænet. Hvis jeg logger på domænet med en win 2000 client, er der ikke nogle problemer med at \"se\" netværket.
Altså må det være et problem mellem win 2000 og win 98.
Og som sagt kan jeg med min win98 client godt tilgå de drev jeg mappede med \"net use\" i mit logon script, men ikke tilgå serveren gennem stifinderen.
Avatar billede kurtj Nybegynder
01. juni 2001 - 00:41 #9
Er der ikke noget med at netbeui-protokollen skal være tilstede for at kunne se dem i stifinder. Det mener jeg.
Avatar billede kurtj Nybegynder
01. juni 2001 - 00:42 #10
Et svar!!
Avatar billede burningice Nybegynder
01. juni 2001 - 00:52 #11
og hvis du skriver \\\\<computername> ??

nu er det vel ikke så uheldigt at windows-logon er sat som primært logn??
Avatar billede ricky Nybegynder
01. juni 2001 - 09:40 #12
Har W98 maskinerne været koblet på nettet før SBS serverens tilstedeværelse ??? - check evt. om de besidder et gammelt IP-nr. via winipcfg (i dos) - hvis ja så \'clear\' dem...
Avatar billede suneo Nybegynder
02. juni 2001 - 09:54 #13
Jeg har selv fundet ud af hvorfor jeg ikke kunne se netværket. Det skyldes at der ikke var oprettet fil- og udskriftsdeling på win 98 klienterne.
Avatar billede ricky Nybegynder
03. juni 2001 - 13:31 #14
suneo>> hvad pokker skulle det have med at gøre om du kan logge på w2k ???

det vedrører jo kun om man skal kunne se W98 klienterne fra andre maskiner...

Avatar billede suneo Nybegynder
03. juni 2001 - 15:14 #15
Ricky>> Som jeg skrev i mit spørgsmål, havde jeg ikke problemer med at logge ind, men med at \"se\" serveren fra f.eks. stifinderen.
Avatar billede burningice Nybegynder
03. juni 2001 - 22:13 #16
at se andre via stifinderen - Network Neighborhood, er da også noget bæ... mage til skod skal man lede længe efter!! nææ, AD... det er skam dejligt at arbejde med :)
Avatar billede ricky Nybegynder
04. juni 2001 - 10:22 #17
suneo>> det vedrører kun om man skal kunne se W98 klienterne fra andre maskiner... og har altså ikke noget med serveren at gøre...
Avatar billede burningice Nybegynder
04. juni 2001 - 15:33 #18
ricky har ret... det gør hverken til eller fra om du kan \"se\" dem i stifinderen eller ej. Du kan ALTID komme ind på dem ved at bruge UNC-path, altså \\\\<computer_name>