Avatar billede Slettet bruger
20. april 2007 - 09:22 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Fra VGA - VGA til DVI - HDMI

Hej...

Har for nogle uger siden købt mig et 40" samsung tv, som jeg valgte og sætte til min PC via VGA, fandt det så godt jeg droppede min normale TFT skærm og bruger derfor kun mit tv som skærm nu.

Hørte så at det skulle være endnu bedre billed hvis man brugte DVI, så jeg købte mig et DVI - HDMI stik og satte det til med det samme... men der blev jeg skuffet, det som om skærm slet ikk kan klare opløsningerne og jeg får et utrolig uklart billed :(

Hva har jeg gjort forkert og skulle jeg bar have beholdt min gamle opsætning? :(
Avatar billede kenp Novice
22. april 2007 - 17:15 #1
forskellen er den samme..

Samsung kan ikke opnå 1360+768 via HDMI som du har opdaget. det kan tage ca. 1200x680 (sådan ca.) og det må du nøjes med.. hvis du vil have 1360x768 så skal du gå tilbage til vga kablet.

Kvalitets mæssigt er der ikke den store forskel. men i nogle tilfælde kan det være bedre med HDMI, da et digitalt signal så ikke skal omkonverteres.
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2007 - 17:44 #2
Damnit... :(

Så var det nok temlig dumt at smide 400kr efter sådan et kabel... nå man lærer af sine fejl.

Og tak.
Avatar billede kenp Novice
22. april 2007 - 18:42 #3
Men du skal da lige prøve det igen syntes jeg.. da du så vil opdage at Picture In Picture så virker når du bruger HDMI indgangen, så du kan se tv samtidid med at du laver andet på computer....

Men grunden til at det når står skarpt er at du nok ikke har ramt den rigtige opdateringsfekvens samt muligvis ikke har sat den til at køre digitalt.
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2007 - 21:51 #4
Okay, se det lyder som om du har forstand på det. Noget du har lyst til at hjælpe mig med? Kan virkelig heller ikk forstå det bliver så dårligt som det bliver når jeg sætter det nye stik til. :(
Avatar billede kenp Novice
24. april 2007 - 07:44 #5
kan da gøre et forsøg..

NU er forudsætnignen lige et nvidia kort...

Gå ind i egenskaberne for netkortet. når du står hvor du kan "vælge skærm" så skal du sætte den til digitalt, og sende den et signal på 720P, ved godt at den måske så bliver lidt for stor til din skærm.

Opdateringsfrekvensen skal du sætte til 60HZ (gør den nok allerede).

Få sat opløsningen via Over/underscan (som sagt du skal ende omkring 1200x680 for at det nok passer).

Så mangler der kun 1 standart indstilling du lige skal pille ved go det er digtital forbedringer, det skal du deaktiver.. (slideren helt i nul). nu har du som et udgangspunkt et OK billed. også er det nu du selv skal i gang med at fintune hvordan du vil ahve billedet til at se ud.
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2007 - 07:02 #6
Det lyder som om det er noget jeg kan bruge, men hvis du kunne være lidt mere specifik med hvordan du kommer de forskellige steder hen, og evt. lige læse det igennem du skriver, før du poster det...
Fx. Gå ind i egenskaberne for netkortet. <-- Nu er det vel grafikkortet du mener? :P

Det er ikk fordi jeg er utaknemlig, men er bare helt på bar bund, på dette område. Og btw, det er et 6600GT korte jeg kører med, samt win vista.
Avatar billede kenp Novice
25. april 2007 - 13:35 #7
store krav du stille ;o)

ser ige om jeg kan lave en billed guide til dig i aften... (laves dog ikke fra min MCE men XP det er samme princip)
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2007 - 17:29 #8
Orrh, hvis du vil det!

Me love you long time :P
Avatar billede kenp Novice
25. april 2007 - 19:01 #9
nå lavede det på min mce via remote fra min xp.

Resultat kan ses her http://danborg.org/dvihdmi.doc

Så har du lidt at hygge dig med :)
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2007 - 18:15 #10
Jeg takker rigtig mange gange, har dog ikk haft tid til at kigge på det endnu, men kommer snart. :)

Vender self. tilbage med ros eller ris :P
Avatar billede kenp Novice
09. august 2007 - 21:58 #11
har du fået testet ;) har nemlig fået andre spørgsmål via mail som yderligere ting. så dem ligger jeg lige herind også :o)

1: husk at tænde skærm før du tænder din computer ellers vil samsung ikke altid være med, ihvertfald når det drejer sig om indput via hdmi

2: hvilken driver køre du med? personligt bruger jeg denne http://www.nvidia.co.uk/object/winxp_2k_93.71_uk.html og så har jeg prøvet med forskellige grafikkort (5900ultra, 5900xt, 5900zt, 6200tc, 6600, 7900GS) og den driver virker på dem alle (også under vista, det virkede ihvertfald hos mig)
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2007 - 05:23 #12
Forresten, er først kommet rigtig igang med at bruge alt dette nu og det virker perfekt, har dog et andet problem... mit stakkels lille mediecenter kan simpelthen ikk trække 1080p ordenligt... æv...