Avatar billede leif Seniormester
11. april 2007 - 21:30 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

Tilgå filer på Filserver igennem Notes server

Hej,

Skal bruge et godt råd eller link til at system som kan hjælpe mig.

Jeg har idag en Notes server som allerede bruges til at tjecke mail og tilgå andre databaser.

Nu er der kommet et behov for at tilgå et Billedarkiv vi har liggende på en anden server (Filserveren), det kunne jeg jo forestille mig at gøre igennem Notes serveren, men hvordan ville du lave det og er det overhovedet muligt ?

Som udgangspunkt til brugerne bare have mulighed for at søge det igennem pr. filnavn og downloade billeder, dvs. ingen upload som udgangspunkt (Kommer nok som et ønske)

Har du et godt råd eller løsning hører jeg gerne fra dig.

/Leif
Avatar billede jogii Nybegynder
11. april 2007 - 22:16 #1
Der findes en DirBrowser web applikation, som nogen hos Lotus lavede for sjov.
Den kunne servicere filer som lå på serverens NotesData bibliotek.

Så du bliver nok nødt til at mappe det pågældende bibliotek på filserveren ned til NotesData. Det kan gøres i Domino Administrator.

Så skal applikationen læse filnavnene og lave links. Næsten færdig.
Avatar billede leif Seniormester
14. april 2007 - 14:18 #2
Du kender ikke en som kunne have en Application liggende som man kunne købe billigt ?
Avatar billede jogii Nybegynder
15. april 2007 - 22:42 #3
Jeg har en app der kan skanne diverse filbiblioteker for filnavne og andre atributter. Disse kan nemt konverteres til links. Så gælder det bare om at kunne servere filerne på en passende måde:

Har brugeren selv adgang til det pågældende filarkiv? Mao, skal filerne downloades via
SMB : file://localhost/F:Billeder/billede2.gif

Eller skal serveren servere dem?
HTTP: http://webserver/billeder/billede2.gif

Eller skal der bare genereres links til en ftp-server, der peger på billederne?
FTP: ftp://filserver/billeder/billede2.gif
Avatar billede leif Seniormester
16. april 2007 - 08:45 #4
Som http://
Avatar billede jogii Nybegynder
17. april 2007 - 09:37 #5
Du kan få databasen jeg har lavet.
Den er lavet for at kunne skabe overblik over diverse filbiblioteker ved at indlæse filnavn etc. ind i databasen, så man kan sortere og bruge basen som udgangspunkt til at rydde op.

Men den kan nemt tilrettes til også at generere HTML-links.
Avatar billede leif Seniormester
17. april 2007 - 10:54 #6
Hvis du får en lille $$$ kan du så ændre den så den er køreklar eller vil det være noget jeg selv kan ?
Avatar billede mmmtm Nybegynder
20. april 2007 - 13:37 #7
jogii: Ku' jeg lægge billet ind på det script ? Står lige og mangler sådan et.
Avatar billede jogii Nybegynder
20. april 2007 - 18:14 #8
Hold da op, måske skulle jeg lave et produkt ud af det :-)

Vedr. Billeder, så har min ven Daniel Nashed fra Hamborg nogle fede løsninger. Se på http://nashcom.de og kig efter Image Gallerey

Når I er inde på hans hjemmeside, så prøv at klikke på hans logo i øverste venstre hjørne (hvor der står Nash!Com Workspace!!!!  Når I har fulgt links, så tryk <Esc> !!!!
Avatar billede jogii Nybegynder
20. april 2007 - 18:16 #9
Jeg ved ikke hvorfor, men linket virker ikke ordentlig.
Dette burde virke :-> http://www.nashcom.de/
Avatar billede mmmtm Nybegynder
20. april 2007 - 18:55 #10
Hmm..Ka ikke finde noget image gallery. Det var dit "skannerscript" jeg var interesseret i. Jeg skal danne nogle notesdokumenter udfra en (ukendt) fil-struktur.
Avatar billede jogii Nybegynder
20. april 2007 - 21:16 #11
Nuvel, Daniel programmerer Notes C-API, så han havde lavet et C-program der kunne noget specielt. Var ikke så fedt alligevel ...

mmmtm, hvor skal jeg sende den hen?
Avatar billede mmmtm Nybegynder
20. april 2007 - 21:33 #12
matti -at- malkki -dot- dk
- og mange tak og god weekend.
Avatar billede leif Seniormester
20. april 2007 - 23:43 #13
exp (hos) ljnet (punktum) dk
Avatar billede mmmtm Nybegynder
22. april 2007 - 10:42 #14
Den fungerer ganske enkelt PERFEKT !. Dog skal run-time security level på dir-agenten sættes til 2, når den kører på server. Rigtig mange tak :-) Vil du have point ? Dette er jo Leif's spørgsmål, men jeg kan da oprette et dertil..?
Avatar billede leif Seniormester
22. april 2007 - 18:05 #15
mmmtm -> Der heldig ! Jeg har problemer det er dog ikke systemmets fejl, men at mine kollegaer har lavet stier på over 254 tegn !
Avatar billede jogii Nybegynder
22. april 2007 - 18:50 #16
Leif, kan du ikke lave en sti-substituering?
Måske kan du lave drevmapping lidt dybere ind i biblioteksstrukturen ...
Avatar billede leif Seniormester
22. april 2007 - 19:06 #17
jogii -> Jeg er ikke med på sti-substituering, men men drevmapping kan ikke blive anderledes uden en del administrativt arbejde
Avatar billede jogii Nybegynder
22. april 2007 - 20:16 #18
har du prøvet DOS kommandoen SUBST? Det kan være den laver underværker ...
Hvilket OS ligger filerne på?
Avatar billede leif Seniormester
22. april 2007 - 20:25 #19
Ahh, subst kender jeg ! Men kan ikke se hvad det skulle løse af Administrative opgaver !

Alle servere er Windows 2003
Avatar billede jogii Nybegynder
22. april 2007 - 21:28 #20
Kan man ikke med de nyere filsystemer tilgå/mappe sig direkte ind i underbiblioteker?
Med subst kan du simulere dette.
Problemet er jo om det først fundne billede ligger tæt på roden.

Hvordan kunne det overhovedet lade sig gøre? hvordan er billederne blevet placeret hvor de ligger? Mac? Unix?
Avatar billede leif Seniormester
23. april 2007 - 08:47 #21
Via et Mappet drev !
Avatar billede jogii Nybegynder
23. april 2007 - 09:30 #22
.... som er mappet ind længere nede i biblioteksstrukturen?
Avatar billede leif Seniormester
24. april 2007 - 21:26 #23
Det er ikke mappet længere nede, men nu har jeg fået løst problemet ! Fik slettet, renamet de filer og mapper som var problemet og så fungerer det jo dejligt.
Avatar billede leif Seniormester
24. april 2007 - 21:32 #24
Har du så en løsning for hvordan jeg sikrer at den ikke har alle billeder dobbelt eller 4 dobbelt når jeg scanner for bibliotekets indhold 1 gang om ugen ?

Er det "bare" at starte med at slette alle dokumenter og så den laver dem på ny ?
Avatar billede jogii Nybegynder
24. april 2007 - 22:57 #25
næh, ingen løsning.
Problemet er faktisk at Windows ikke stiller en form for UNID til rådighed. Man kan aldrig vide hvad der er sket (bibliotek slettet/flyttet/omdøbt, fil slettet/flyttet/omdøbt)

Dit eget forslag med at slette er nok det sikreste.
Avatar billede leif Seniormester
25. april 2007 - 22:28 #26
Jeg prøvede lige at enable agenten som en Schedule, men i Loggen kommer:
25-04-2007 22:22:23  AMgr: Agent ('ScheduleDirs' in 'FileLoader.nsf') error message: Operation is disallowed in this session
Avatar billede jogii Nybegynder
25. april 2007 - 23:00 #27
Du skal gøre som mmmtm siger: Agenten skal have nogle sikkerhedsegenskaber sat til at kunne køre i "run time security level 2" (nyt med D6).
Avatar billede leif Seniormester
25. april 2007 - 23:22 #28
Ahh, cool, smid et svar
Avatar billede jogii Nybegynder
26. april 2007 - 02:49 #29
så da :-)
Avatar billede leif Seniormester
26. april 2007 - 09:44 #30
Hmm, Når jeg sætter den til Schedule kan den ligepludselig ikke finde Q:\ men sætter jeg den manuelt igang så kan den sagtens !
Avatar billede leif Seniormester
26. april 2007 - 09:45 #31
Hvis jeg kigger på serveren (Windows delen) så er Q:\ der og kan åbnes
Avatar billede mmmtm Nybegynder
26. april 2007 - 21:20 #32
Når du kører den manuelt, så kører den via klienten på din maskine og kigger derfor på din pc's Q-drev, så det kan du ikke regne med....
Hvordan kigger du på serveren - via fjernstyring eller ? Hvis du logger på fx. via novell med dine rettigheder/mapper dig dertil, kan det godt være at du kan se drevet uden at serveren kan se det (tror jeg nok - det er ikke lige min stærke side). Men hvis du logger på serveren via fx. vnc fjernstyring (altså med serverens rettigheder)  og kan se q-drevet, burde det fungere...
Avatar billede leif Seniormester
26. april 2007 - 21:46 #33
Det er når jeg kigger på serveren med Administrator brugeren som er logget ind på maskinen !
Avatar billede leif Seniormester
11. maj 2007 - 14:04 #34
Løsningen er fundet ! Sæt en domino server op på filserveren, lav SSO så går det meget nemmere !