Avatar billede larsbb Nybegynder
09. april 2007 - 18:55 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Designregler? Findes de?

Er her nogen der har nogle links til nogle artikler/små tutorials/andet, der beskriver (helst så detaljeret som muligt) nogle retningslinjer for godt hjemmeside-design?

Meget vil selvfølgelig være en smagssag, men jeg leder efter "regler" og rammer for design der rent faktisk virker og helst er dokumenteret. Gestalt-lovene er en ting, men jeg tænker mere baseret på hjemmesider end gestaltlovene, som jo også er til artikler/plakater/tryk osv.

Design, fra forskellige tidsperioder, kunne også være en ide. F.eks for et år siden, hvor folk gik meget op i, at alt skulle skrives med småt og se meget minimalistisk ud, hvor de nu går op i at det skal se lidt mere stort ud, med gradienter og runde former og lidt a la Windows Vista osv. Nogen der har noget om det?

Jeg spørger, da jeg skal til at skrive hovedopgave på min Multimediedesigner-uddannelse og jeg skal derfor begrunde mine design-valg. Jeg har tænkt Jacob Nielsen ind i det allerede, men han er meget mere funktionelt fokuseret og meget mere en ekstrem, end jeg er. Lisbeth Thorlacius er også udmærket, men hun kommer ikke særlig meget med konkrete eksempler, men fortæller bare om hvordan man skal kommunikere et budskab ud til andre, rent visuelt, hvilket også er fint nok, men ikke nok for mig.

Jeg mangler bare lidt om, hvad man skal gøre i visse situationer og hvad man så absolut ikke bør gøre i andre. Eksempler på begge situationer vil være rart.
Avatar billede challenge Praktikant
11. april 2007 - 15:31 #1
Da du nu er ved at tage en multimedieuddannelse, kunne du så ikke lægge ud, med det du allerede ved?

Jeg kunne også sagtens bruge denne slags viden :)
Avatar billede hmm10 Nybegynder
12. april 2007 - 14:30 #2
Hej,

Først og fremst skal budskabet fortælles korrekt til modtageren (segmentet). Man skal via ens grafik, sprog og navigation tale det samme sprog som ens segment. Et design, der i nogens øjne er "grimt"; kan i andres tilfælde ramme helt rigtigt. (Ikke for at sige noget ondt men..) Se fx. post-ordre-reklamer; de er grimme og billige, men de sælger stadig budskabet! nemlig fordi de henvender sig perfekt til segmentet.

Nu har jeg selv taget uddannelsen og ved, at der er en masse teorier, der kan bruges som værktøj - og mennesker som Hr. Nielsen, der har en ideer/erfaring til, hvordan et design skal skabes. Meen der er nu forskel på "skole teori" og praktisk - og hvordan æstetik fortolkes ;) (heldigvis; ellers ville alle reklamer/hjemmesider være ens)

Selv om at man som designer/webudvikler sidder med opgaven i sidste ende, skal kunden også godkende det, og hvis det ikke passer til kundens forventninger er det forfra; dvs. hvis ens argumenter/teorier overfor kunden ikke overbeviser, kan alverdens teori være ligegyldig.

Håber, at du får lavet en god hovedopgave :)
Avatar billede larsbb Nybegynder
12. april 2007 - 15:07 #3
Challenge:

Jeg kunne muligvis skrive en artikel om emnet, når jeg er færdig. Jeg kan ikke love noget, men det var da en idé.

hmm10:

Tak for responsen. Dog er jeg godt klar over det du skriver. Det går de meget op i at banke ind i hovedet på os, her på uddannelsen. Men tak for hjælpen alligevel. Jeg tror i øvrigt, du er den der er tættest på at besvare mit spørgsmål, så du skal være velkommen til at lægge et svar så skal du få nogle point. Tror ikke jeg får mere hjælp herfra, end jeg allerede har fået.
Avatar billede larsbb Nybegynder
23. april 2007 - 08:58 #4
Inden jeg lukker tråden, er der så nogen der kender til hjemmesider, der laver bedømmelser/anmeldelser af andre hjmmesider?

Det kunne være sjovt og lærerigt at læse om...
Avatar billede larsbb Nybegynder
24. april 2007 - 14:10 #5
Lukker