Avatar billede scivias Nybegynder
09. april 2007 - 14:05 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Fra CRT til TFT

Min gamle CRT-skærm er ved at stå af. Og det er vel på tide at overgive sig til TFT-teknologiens lyksaligheder.
Har nogen et godt bud på en 19" fladskærm. Prisen finder jeg nok ud af.
Og så et sikkert tåbeligt spørgsmål: på min gamle CRT-skærm indstillede jeg i Windows skærmopløsningen og har altid haft det bedst med 800x600 pixel. Kan jeg også vælge frit på en ny TFT-skærm, eller er jeg bundet af en forudbestemt indstilling. Med andre ord kan jeg også indstille en TFT-skærm til 800x600 pixels.
Håber nogen vil finde computerpædagogen frem og lige hjælpe mig lidt på vej.
Avatar billede goulduck Nybegynder
09. april 2007 - 14:17 #1
Hvilken skærm du vil have, kommer helt an på dine krav. Jeg vil dog sige at hvis du bare vælger en "mærkevare skærm" (behøver ikke at være dyr), er du rimelig sikker på at den er brugbar til dig.

Mht. skærmopløsningerne, så kan du godt frit vælge hvilken opløsning du vil køre med. Dog har TFT skærme en "optimal" opløsning - den de er lavet til at vise. De kan vise andre opløsninger, men så bliver den nød til at "glatte ud", så billede passer. Dette klare nogle skærme bedre end andre, men det bliver aldrig helt så godt som original billedet.

Hvis du vil have en stor skærm, men stadig køre i 800 X 600, skulle du måske gå efter en skærm som kan køre 1600 X 1200, for så burde du kunne få et flot billede alligevel, da 800 X 600 er den halve (eller faktisk en fjerdel) af 1600 X 1200.
Avatar billede scivias Nybegynder
09. april 2007 - 15:04 #2
Tak for svaret goulduck.
Det skal ingen hemmelighed være at jeg er afhængig af de 800x600, fordi jeg laver hjemmesider på amatørbasis og jeg er selvfølgelig interesseret i at få en god grafisk arbejdsflade fortsat, så det er til at holde ud.
(Er en TFT-skærm mere behagelig at se på?)
Men jeg forstår på dig at det bør kunne lade sig gøre på en 1600x1200.
Kan man i øvrigt forvente acceptabel lyd i en fladskærm - jeg er forvænt med superlyd i de indbyggede højttalere i min gamle LG 776FM.
Avatar billede goulduck Nybegynder
09. april 2007 - 15:28 #3
På mit arbejde er der en del som laver hjemmesider (det er en del af vores forretning) og her er der ingen som kører i 800 X 600 - alt sammen forgår i 1600 X 1200. Om de så skifter til en lavere opløsning en gang imellem, skal jeg ikke kunne afvise.

Om en TFT skærm er mere behaglig. En på arbejdet syntes at hans skærm flimrede en smule, men det kan han ikke se mere. Du skal dog være forbredt på at billedet sikkert bliver mere skrapt. Pixels ser også mere firkantet ud, hvilket de også er i forhold til en CRT skærm. Jeg synes næsten at du skulle smutte en tur i Computercity, Fona eller et andet sted, for mange gange har de en hel del computere med tilhørende skærme, som du kan se på.

Mht. lyd... generelt: Nej. Det er nogle ret tynde (lyd og størrelsesmæssigt) de højtalere som sidder i fladskærme. Der er du bedre tjent med nogle eksterne nogle - men nu har du også mere plads, hvis du går over til en fladskærm. :-)
Avatar billede scivias Nybegynder
09. april 2007 - 15:50 #4
Tak for svarene og din tålmodighed - jeg må ud i TFT-junglen og se hvad der kan komme ud af det.
Mange hilsener
Avatar billede Beach Mester
10. april 2007 - 01:49 #5
Blot en lille kommentar--->
Der findes et smart lille program (netbaseret) der kan sætte browservinduet i den størrrelse der illudere den opløsning man ønsker.
http://setmy.browsersize.com/
Så er du ude over problemet med at gå efter en TFT med en bestemt opløsning:-)

Fordelen spec. ved hjemmesidestrikning, er det en kæmpe fordel at have en skærm med en stor opløsning, da du jo pludselig kan have dit preview vindue skaleret op i den størrelse du strikker efter og samtidig har plads til alle dine værktøjer ved siden af (læs:rundt omkring) dit preview.

Så mit klare forslag er at gå efter en skærm med så stor en opløsning og med en så stor størrels som pengepungen tillader. Det vil klart give dig de bedste arbejdsbetingelser.

Hvis man kigger de rigtige proffer over skulderen, så kan de slet ikke få nok af store opløsninger mm. De bruger derfor typiske 2 eller flere skærme simpelthen fordi de opløsninger der er "opfundet" ikke er store nok!

Jeg har selv et setup klart (til billedbehandling) men mangler stadig et spec. motherboard (skal kunne bruge 2 dual core 64bit CPUér + min. 12Gb RAM og have PCI-X) til menneskepenge. Dette bliver sat op med 3 skærme. De 2 af dem er CRT 21" Sony skærme (købt brugt) og den sidste en HP 19# TFT. De 2 store skærme skal bruges dels til selve billedet i fuld størrelse (100%, hvor det ikke er muligt at se hele billedet på en gang) og den anden til billedet skaleret ned til skærmstørrelsen. Den sidste (fladskærmen) er til alle mine værksøjer i Photoshop.
Med sådan et setup skal jeg stort set aldrig ændre i programindstilningerne og alle mine ting vil altid ligge der hvor de altid ligger. At kunne se både det fulde billede og i 1:1 er bare rent luxus. Da jeg fik skærmene (på QXL) for under 1.000,- stykket og farverne + opløsningerne på en CRT skærm i lang tid fremover stadig er en TFT langt overlegen så er det jo som det skal være:-)

Problemet for de fleste er så størrelsen. Det kan godt være et tøserne der ude siger jo større jo bedere. Men der er sgu noget af en kamp først at overbevise kranen om at det er nødvendigt at have, og derefter finde plads i arbejdsværelset til 2 21" store skærme:-)))

//Beach
Avatar billede scivias Nybegynder
10. april 2007 - 13:19 #6
Tak til Beach for en god kommentar.

Den skærm jeg overvejer er en Samsung 971P, 19", 1280x1024, og altså langt højere end indstilingen på min gamle CRT LG776FM -(en skærm med utroligt gode indbyggede højttalere i øvrigt!)

Mit problem er altså at jeg fortsat skal designe hjemmeside i Dreamweaver, men nu pludselig i en ny opløsning. Jeg kan ikke helt forstå hvordan jeg udnytter/bruger browsersize.com i den forbindelse. Gider du forklare?

Min frygt er, når jeg nu åbner siden i Dreamweaver, at det hele ser forkert ud, at der pludselig er masser af plads og ting, der har rykket sig, i forhold til det "pæne" billede jeg har på 800x600. Og et større arbejde med at tilpasse.

Kunne jeg få dig til at kaste et blik på siden http://www.timotheuskirken.dk og vurdere hvilke konsekvenser det får for mig at skifte opløsning.

Men samtidig tænker jeg jo også på de brugere, som sidder med en anden opløsning og benytter siden. Hvordan løser man det opløsningsproblem. Det nytter jo ikke noget, kan jeg godt se, at siden ser OK ud på min skærm, hvis brugere med andre opløsninger har et helt andet billede. Jeg kan se på Browsersize at kun 12% kører med 800x600, mens majoriteten kører med 1024x768.

Hvad gør den kloge mand?

Hilsen Scivias
Avatar billede melieha Nybegynder
10. april 2007 - 13:40 #7
Siden fungerer umiddelbart ok i alle opløsninger da menuen ude til venstre har en fast bredde, og resten bare vil fylde ud :)
Nu ved jeg ikke hvordan du bruger dreamviewer, men formegentlig som WYSIWYG, og derfor vil din skærmindstilling sikkert godt kunne have en smule at sige, men som hovedregel er det helt ligegyldigt hvordan din PC er sat op i forhold til hvordan det endelige resultat vil blive :)

Jeg kan kun anbefale dig at køre i en højere opløsning end 800*600, da du vitterligt ikke har nogen plads at gøre godt med overhovedet, det må da være en kamp uden lige at have programmer åbent på så lidt plads ;) Selv sidder jeg med 2x1600*1200 21" CRT skærme, og der kan jeg stadig godt føle pladsmangel (Også når jeg har en 3. skærm på).

Som du selv kom ind på er det MEGET få som kører 80x600, og jeg tror umiddelbart at de 12" af langt overdrevet :) Jeg kan i hvert fald ikke nævne nogen udover dig som har kørt den opløsning de sidste 5 år.

Ang. At bruge en anden opløsning på CRT så kan du godt forvente at resultatet bliver "mærkeligt" alt efter hvilken teknologi der er proppet i skærmen, og som det bliver nævnt tidligere vil det optimale være hvis du kan finde en opløsning som passer i et 1:2 forhold. Ved eksempelvis 1280*1024 vil du opleve at skulle strække pixels ujævnt, da nogle vil fylde 1pixel og andre 2 - De nye skærme klarer det væsentligt flottere end i "gamle dage", men det er stadig ikke behageligt at arbejde med. (Ydermere er 1280*1024 i et andet aspekt end 800*600, hvilket sikkert ikke gør det bedre :))
Avatar billede scivias Nybegynder
10. april 2007 - 14:09 #8
Til melieha. Først og fremmemst tak for din kommentar.

Må jeg prøve at konkludere.

Altså min 800x600-tilpassede side kan godt ses acceptabelt i alle opløsninger.
Og jeg kan derfor roligt skrotte den gamle CRT-skærm og købe en TRT i f.eks. 1280x1024 - eller er det sidste du siger en kraftig anbefaling af at købe en skærm i et andet aspekt? F.eks. 1024x768? (Mine øjne har det i øvrigt bedst med typer, der ikke bliver alt for små)

Dvs. når jeg inden længe åbner Dreamweaver (med en ny TRT), som jeg ganske rigtigt bruger som WYSIWYG, og arbejder videre med min side, så vil det ikke kræve en større indsats at tilpasse til den nye opløsning?

Og endelig et sidste spørgsmål: flydende/liquid layout - er det vejen frem og for alm. dødelige at benytte.

Mange hilsener
Scivias
Avatar billede melieha Nybegynder
10. april 2007 - 15:01 #9
Jeg tør ikke spå for meget mht. Om apsekt ratio'en vil have nogen egentlig forskel, men jeg kan ikke forestille mig at du vil gå ned i 800*600 hvis du først sidder i en større opløsning i en tid :)

Sådan som din side opfører sig i min browser (IE7), så BURDE dreamviewer ikke give anledning til problemer overhovedet :)

Flydende layout er nok lidt en smagssag, i din sides tilfælde er der umiddelbart ikke nogle ulemper ved det, tværtimod får alle jo optimalt udbytte af deres opløsning :) Og når siden ikke er mere avanceret mht. Layout (Og tak for det! Thumbs up for den) så er der umiddelbart heller ikke oplæg til at siden vil give problemer i andre browsere.
Jeg kan se at du bruger frames til at lave siden, om det er godt eller skidt er der ingen grund til at råbe om, det virker i dit tilfælde, glimrende endda, og jeg tror også det letter opgaven med at skifte skærmopløsning i dit tilfælde, da din menu som tidligere nævnt har fast størrelse, og resten bare strækker sig :)